Rockové klávesy XII - workshop

Rockové klávesy XII - workshop
Rockové klávesy XII - workshop

Jak hrát klávesový bas v rockové kapele

Jsem v první řadě hráčem na Hammondky, ale často se ocitnu v situaci, kdy musím hrát basové linky. Dospěl jsem k názoru, že je to neocenitelná dovednost pro každého klávesistu. Rozvíjí to váš smysl pro rytmus a může to být k nezaplacení v případě, že úsporná opatření na koncertě či při nahrávání vyžadují kapelu o méně členech. Existuje mnoho příkladů skvělých hráčů na klávesy, kteří se rozhodli hrát basové linky sami a nespoléhat se na basistu. V 70. letech klávesisté jako Stevie Wonder nebo Herbie Hancock používali syntezátory Moog, s jejichž pomocí se postarali o basové spektrum a dodali tak svým nahrávkám zajímavou novou barvu. Robert Moog, rodák z New York City, byl průkopníkem v oblasti elektroniky a vynálezcem prvních přenosných programovatelných analogových syntezátorů. Mini Moog, který byl uveden na trh v roce 1971, byl obzvláště populární model, pomocí něhož šlo docílit velmi tlustých basových zvuků, které bylo možné snadno tvarovat různými vlnovými průběhy, oscilátory, filtry a mnoha dalšími efekty. Na počátku 70. let se hudebníci zamilovali do zajímavého zvuku, kterého bylo možné dosáhnout při hře basových linek na tento syntezátor. V tomto díle se podíváme na několik technik týkajících se hry basu na analogový syntezátor.

Příklad 1
Příklad 1
Příklad 1
Příklad 1
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 12 - Playing Keyboard Bass in a Rock Band - Ex 1., autor: Brian Charette

V našich příkladech budu používat freewarový virtuální analogový syntezátor od skvělého softwarového vývojáře jménem U-He. Ve skutečnosti existuje mnoho výborných freewarových syntezátorů se skvělým zvukem. Stačí se po nich poohlédnout na internetu. Určitě nevynechejte webové stránky U-He: www.u-he.com/cms. Najdete tam spoustu skvělých virtuálních syntezátorů. V Příkladu 1 máme osminovou basovou linku v kombinaci s velmi přímočarým rockovým rytmem. Podívejte se na Env 2 (obálku), která ovládá filtr. Všimněte si, jak pomalejší nastavení parametru Attack způsobí, že se filtr pomalu rozvíjí. To dodává zvuku rozvolněný charakter, který se neustále mění. Parametr Cutoff Frequency je nastaven velmi nízko, což má za následek efekt podobný kvákadlu. Parametr Resonance je nastaven na poměrně vysokou hodnotu, což vyzdvihuje jiskřivost pomalu se otevírajícího filtru. Toto lze také provést manuálně tak, že budete otáčet ovladači Cutoff Frequency a Resonance podle chuti. Až budete vymýšlet své vlastní basové linky, zkuste si poslechnout basový buben a umístěte akcenty svého riffu na tyto údery. Není nutné basové linky harmonicky příliš komplikovat - základní tón akordu dejte na první dobu a často používejte primu a kvintu.

Příklad 2
Příklad 2
Příklad 2
Příklad 2
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 12 - Playing Keyboard Bass in a Rock Band - Ex 2., autor: Brian Charette

Tato linka je o něco pomalejší. Zvuk basového syntezátoru je zde také kratší než v Příkladu 1. Všimněte si, jak nízko jsou nastaveny parametry Decay a Sustain na obou obálkách (envelopes). Díky tomu zvuk odezní velmi rychle, až téměř připomíná Fender Precision Bass zatlumený u kobylky. Parametry Cutoff a Resonance jsou tentokrát nastaveny poměrně vysoko, ale protože se zvuk zastaví tak rychle, nemá filtr šanci se plně otevřít. Všimněte si, že jsme opět zvolili primy, kvinty a několik septim. Jiné tóny nejsou potřeba. Pokud budou vaše basové linky jednoduché, budete pro vás snadné hrát pravou rukou na jiný zvuk. Je dobré zkusit hrát tyto linky ve všech možných tempech. Když hrajete sami, zapněte si metronom a vymýšlejte basové riffy v různých tempech, včetně velmi pomalého a velmi rychlého.

Příklad 3
Příklad 3
Příklad 3
Příklad 3
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 12 - Playing Keyboard Bass in a Rock Band - Ex 3., autor: Brian Charette

Příklad 3 má nádech britského synth-popu z 80. let. Basový zvuk, který jsme zvolili tentokrát, obsahuje kvintu, která vždy zazní spolu se základním tónem. Toho je dosaženo tím, že naladíme jeden z oscilátorů o kvintu výš. To vidíte na parametru, který se v případě tohoto plug-inu jmenuje Tune 2. Mnoho analogových syntezátorů má skvělé basové presety, včetně několika, které obsahují kvintu nebo jiné intervaly. V tomto příkladu jsme zvolili trojúhelníkovou vlnu. U analogových syntezátorů existují tři hlavní vlnové průběhy: pilová vlna (saw), obdélníková (square), a trojúhelníková (triangle). Každá z nich má jiným způsobem zajímavou zvukovou charakteristiku. Pilové vlny jsou často velmi bzučivé. Obdélníkové vlny mají poněkud dutý zvuk. Trojúhelníkové vlny jsou tak nějak na půl cesty mezi nimi. Vlny můžete také kombinovat,  tak jako náš plug-in, pokud máte dva oscilátory. Zvolíte-li různé vlnové průběhy a upravíte-li je filtry (především parametry Cutoff a Resonance), můžete velmi rychle získat širokou škálu zvuků, které lze nadále měnit i uprostřed linky. Opět zde hrajeme osminy společně s basovým bubnem.

Příklad 4
Příklad 4
Příklad 4
Příklad 4
Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 12 - Playing Keyboard Bass in a Rock Band - Ex 4., autor: Brian Charette

Zde máme triolový basový groove připomínající refrén Hot Fun in the Summertime od Slye Stonea. Název presetu hovoří za vše. Cutoff je opět nastaven velmi nízko s vysokou rezonancí a pomalu nabíhajícím attackem filtru. Akordický sled je zde jednoduchý: pohyb od II. stupně moll k dominantě po dórské stupnici D (d, e, f, g, a, b (h), c, d) s chromatickým tónem f#, který dospěje ke g na čtvrtou dobu. Pomlky dávají vyniknout groovu na bicí. Fráze se opakuje s mírnou variací - hrajeme a namísto f# na čtvrtou dobu třetího taktu. Zkuste také experimentovat s kolečky Pitch Bend a Modulation. Lze k nim přiřadit různé efekty. Například k modulačnímu kolečku můžete přiřadit LFO a získat tak rychlé vibrato pro expresivní momenty. Zkuste nastavit rozsah pitch bendu na celý tón a otočit jím zcela nahoru a následně dolů na první dobu rytmu, čímž se do vaší hry dostane triolová variace.

 

www:

www.u-he.com/cms

Psáno pro časopis Muzikus