Sekvencery VIII - Reason IV

Sekvencery VIII - Reason IV
Sekvencery VIII - Reason IV

Sekvencer v Reasonu je řešen jako většina jiných - logicky po stopách řazených pod sebe. Když otevřete některý z nástrojů, které program nabízí, je automaticky vytvořena stopa, na kterou lze nahrávat buď v reálném čase po MIDI, nebo zaznamenávat noty v některém z roll editorů (hovořilo se o tom v minulém dílu). Stopy se vytváří jen pro nástroje, nikoliv pro audioprocesory, takže pokud chcete pracovat s jejich funkcemi a zaznamenávat změny nastavení, je nutné vytvořit stopu volbou pravého tlačítka myši a zadat create sequencer track. Takto se dá vytvořit i více stop ovládajících nástroje, což se může hodit například pro klávesové typy, kde je užitečné zaznamenat zvlášť pravou a levou ruku.

 

Editační řešení bylo popsáno minule, dalo by se určitě dodat, že tu existuje možnost MIDI importu i exportu, akorát se naimportované stopy musí přiřadit konkrétním nástrojům, jinak to nebude hrát. Editace je poměrně schůdná, musíte si ovšem osvojit její specifika.

 

V Reasonu už se skutečně dá vyrobit ledacos vtipného. Mě osobně velmi baví hrát si s funkcí change events, která umí přehazovat elementy zvoleného úseku skladby a vytváří tak podle zadané hloubky (procentuálně) variace té či oné hudební struktury. Lze se tak dopídit velmi vtipných, ale i nevtipných výsledků. V praxi to vypadá například tak, že si otevřete smyčku v Dr. Rexu, pošlete si její rytmickou proporci do sekvenceru (takto nesou s sebou informace vhodné k synchronizaci se zvoleným tempem smyčky vyrobené v programu Recycle, formát *.rex umí expedovat i Zero-X, Reason už čte i soundfonty) a pak zadáním zmíněného change events zpřeházíte noty a vyjde vám jiná smyčka. Ale jak říkám, nemusí to být slavné, jenže to jde rychle, poklikat, poslechnout, schválit, nebo zkusit znovu.

 

Jakkoliv nejsem přítelem různých technologií z druhu zjednodušení práce pomocí stroje, přesto musím říct, že se takto náhodně dají kolikrát vytvořit věci zajímavější, než když se o to snažíte klasicky zápisem hudební myšlenky přímo do not. Vytvoří to třeba inspirující materiál a pak už si s ním jen můžete hrát. Ovšem uvítal bych možnost širší definice, třeba modusu či tóniky. Takto se dají struktury jen měnit, nikoliv vytvářet. Je nutné vzít v úvahu, že Reason je spíše hodně dobrá hračka, ale profíkovi bude chybět dost věcí, hlavně možnost nahrávat audiostopy, například zpěvy. Ale jinak se s tím dá fakt vyhrát a má to slušné vymoženosti.

 

Tak třeba funkcí group si lze označit barevně určité úseky a zpřehlednit si tak formu skladby (sloky, refrény...) Úplně dole pod oknem, kde se zobrazují stopy, najdeme hlavní ovládací panel, kde zleva uzříme stav procesoru, přesah mixu přes decibelovou hranici, políčko ohledně MIDI synchronizace, metronomu (click a jeho hlasitost), tempový a metrický ovladač, tlačítka přehrávání a orientace, také nahrávání. Tady si je dobré všimnout přepínátka overdub/replace, které způsobí, že se noty nahrají buď přes sebe, nebo se přemažou. Dál následuje smyčkovací prkénko, informace o automatice a zcela na konci funkción pattern shuffle, která swinguje. Prodlouží lichou a zkrátí sudou notu, čehožto procesu hloubka se dá nastavit potenciometrem. Funguje to v řádu šestnáctin a je zapotřebí funkci aktivovat zapnutím tlačítka shufflle na nástroji Redrum. Tím jsme sekvencery Reasonu probrali a celkem se dá říct, že je vlastně možné docílit s tímto programem cokoliv - od elektronického tanečního designu přes jazzové vyznění až po třeba seriální kompozici. Škoda, že není možné v rámci tématu pohovořit šíře o Reasonu, protože například granulární syntetizér Malstrom je vskutku věc parádní! Napříště na nás čekají Fruityloops, takže myslím, že je na co se těšit, zatím se mějte fajn.

Psáno pro časopis Muzikus