Sekvencery XII - FruityLoops IV

Sekvencery XII - FruityLoops IV
Sekvencery XII - FruityLoops IV

Číslem čtyři se ovocná série završuje. Když probereme to, co zůstává ohledně sekvenceru FL, bude to akorát tak na tento poslední díl.

Slíbil jsem popis zbývajících editačních funkcí v Piano Roll Editoru, oproti starším verzím je tady dost inovací. Vyčerpávajícím způsobem to popsat nelze, je toho opravdu dost, co FL umí, a nechám klidně něco vašemu pátracímu umu a tvůrčí imaginaci. Klávesa F1 skýtá tradičně nápovědu, která je tady dle mého soudu zcela dostačující. Vždy jsem našel vše, co jsem potřeboval.

 

Editace

V kouzelném editačním klobouku najdeme klasické sekvencerové funkce Transpose (posouvání vybraných not nahoru a dolů po půltónech nebo oktávách), Shift (posouvání not vpřed nebo vzad o zvolenou kvantizační proporci) včetně klávesových zkratek, což je fajn, protože neustálé otevírání editačních oken při práci začne brzy jít na nervy. Jakkoli jsou tyto funkce tradiční a u sekvencerů běžné, tady ve FL dlouho chyběly. No konečně.

 

Barvy

Dobře využitelné jsou i metody výběru materiálu k editaci. Je tady funkce Invert Selection (označí noty, které byly předtím neoznačené), Select next/previous (označí následné/předchozí noty) a Select by Color umožňuje zvolit editační množinu podle barev. Noty se totiž dají psát barevně, a tak můžete v jedné stopě odlišit dvě entity, například levou a pravou ruku v partu piana nebo jednotlivé party nástrojů na jednom kanálu sampleru, který je rozzónován (přiklad: zelený = fagot, červený = flétna). Dokonce jsem viděl pomocí barevných not v FL sekvenceru psané texty!

 

Barevné odlišení dokáže generovat ještě i jiné vlastnosti. Tak napřiklad Slide Event (notička s šipečkou vyrábějící glissanda - píše se po zapnutí tlačítka s ikonkou šipky vedle okna na výběr barev) jiné barvy než nota, k níž je připsán, nebude funkční. Musí mít stejnou barvu. Hmmm, co s tím? To se hodí, když jeden a týž (polyfonní!) nástroj má hrát současně glissando (chcete-li portamento) a rovný tón beze změny frekvence.

 

Pokračování editace

Když už jsme u okénka s barvami, mrkneme se ještě pod něj, a tam jsou tři tlačítka režimu klaviatury Piano Roll Editoru - malé, velké rozlišení a slice mód, kde se objeví názvy dílků rozřezané smyčky.

 

A zpět na horní lištu. Další editaci partů lze provádět vsouváním pomlk (Insert Space) anebo vyjmutím částí frází (Delete Space). V nástrojích (Tools) najdeme dále Chopper (dělí notu na menší proporce dle zadané hloubky, vyrobíte tak vlastně tremolo na tónu), jeho opakem je Glue (lepidlo), kterým se slepí více po sobě jdoucích not o stejné výšce do noty jedné.

 

Arpeggiator rytmizuje a rozkládá strukturu do zvolených oktáv. Strumizer vytváří klasické arpeggio na souzvucích, rozhodí totiž počáteční pozice jednotlivých not (Note Start Time). Flamer odsekne kratičkou notičku z počátku editované noty a tím vznikne příraz. Key Limiter/Transposer mění sazbu a polohu tónové struktury pomocí virtuální klaviaturky. Fliper zařídí vertikální a horizontální převraty (zrcadlo, rak a tak...). Scale Leveler modeluje dynamické křivky. V sekci Chord se dá zvolit akord nebo modus, který se potom celý jako souzvuk zapíše od myší odkliknutého tónu coby tóniky.

 

Psací potřeby mají svá tlačítka dále napravo od tlačítek editace. Najdeme tady Tužku (píše noty po jedné), Štětec (píše více not jedním tahem), pro gumování je použito symbolu zákazu. Pak je tu Paspartovací nůž, kterým možno krájet už napsané noty, Označovač výběru, Lupa a reproduktorek značí funkci Playback, kde pohybem myši můžeme přehrávat záznam (i pozpátku - dá se tak simulovat scratching i při živém hraní). Poslední čudlík je Snap to Grid, kterým se volí rytmický rastr sekvenceru pro zadávání not a jejich kvantizaci.

 

Pod časově-výškovým rastrem Piano Roll Editoru je další pole, kde se graficky editují parametry, jako je dynamika (respektive Velocity), stereopozice (Panorama), jemné ladění(no, není zas tak jemné, je to po deseticentových krocích) filtry a resonance filtrů, kontroléry 7, 10 a Pitch Bend.

 

Záznam do sekvenceru je možný v reálném čase po MIDI/USB anebo z klávesnice počítače, ale také krokovým nahráváním. O grafickém zápisu už byla řeč, stejně jako o MIDI importu. Jen zbývá doplnit, že se dá uskutečnit i MIDI export, ale pokud chceme exportovat stopy, jejichž statut není MIDI, je nutné použít funkci Prepare for MIDI Export (skrze Tools na hlavní programové liště, dále přes Macros a je to tam). Při nahrávání využijeme i bohaté možnosti MIDI kontrolérů - nově funguje jako kontrolér i jakákoli MIDI klávesa!

 

A závěr

Nakonec si ještě neodpustím malou poznámku. Kdyby se sekvencery hodnotily podle toho, kolik se s nimi užije srandy, potom by u mě FruityLoops vedly na celé čáře. Přeji tedy srandu i jiným sekvenceristům a oznamuji, že napříště zabrousíme do trošku jiných vod. Čekají na nás notátory (nic pro notoriky s poruchami motoriky).

Psáno pro časopis Muzikus