Seri(ál)ová MIDI komunikace XIV - Standard General MIDI

Seri(ál)ová MIDI komunikace XIV - Standard General MIDI
Seri(ál)ová MIDI komunikace XIV - Standard General MIDI

Obecně všechny standardy bývají implementovány k tomu, aby došlo k nějakému sjednocení, aby se více zařízení chovalo podobně nebo alespoň disponovalo podobnými parametry. Nevýhodou všech standardů bývá (pokud se nejedná o standard luxusu definující kvalitu nebo třeba jen značku), že musí být nastaveny na relativně tak nízkou úroveň, aby bylo možné tomuto standardu technologicky relativně snadno dostát. Jinak by neměl smysl.

 

Stejně se stalo také v oblasti MIDI v roce 1991, kdy byl asociací MIDI Manufactures Association (MMA) a Japan MIDI Standards Committee (JMSC) definován první ze standardů pro obecné chování nástrojů - General MIDI (zkratka GM). Tento standard přesně definuje rozmístění zvuků v jednotlivých programech, ale i to, jak přesně má nástroj reagovat na některé konkrétní kontinuální MIDI kontroléry respektive povely. Výhodou definice takového standardu byla (a dodnes je) alespoň základní kompatibilita mezi mnoha různými nástroji nejrůznějších značek, ale i typů. Standard nikterak nedefinuje, jakým způsobem má být jakýkoliv zvuk generován, takže je pouze na výrobci, zda jako generátor zvuku využije sampler, rompler, nějakou vlastní syntézu nebo již dříve vynalezenou a používanou syntézu. Tedy přesto, že GM norma definuje, že na programu číslo 1 bude zvuk klavíru, nedefinuje už, jak má tento klavír znít.

 

Jakmile tedy vytvoříme GM kompatibilní soubor (skladbu), což uděláme jednoduše tak, že budeme GM normu dodržovat, máme jistotu, že i na jiných nástrojích, jiných výrobců s jiným typem generátoru zvuku, bude znít skladba přibližně stejně. V praxi to znamená, že pokud na kanálu 1 zvolíme zvuk klavíru, máme jistotu, že na jiném nástroji nebudou na tomto kanálu znít například smyčce. Vždy tam bude znít klavír nebo při nejhorším jakýsi zvuk, který má klavír připomínat (dnes už se vzhledem k relativně věrným simulacím můžeme spolehnout, že tento zvuk bude klavír připomínat hodně). Stejným způsobem je definováno dalších 127 (celkem tedy 128) zvuků v prvním banku (tedy Bank MSB i LSB je roven 000). Jediným háčkem je fakt, že nebylo definováno, zda se začíná počítat od 000 a nebo od 001. Zvuk klavíru má tedy někdy číslo 000, jindy 001 a o tuto jedničku jsou pak případně posunuty i všechny ostatní zvuky. Nicméně začalo být převážně zvykem počítat od 000 do 127. Tohoto zvyku se budeme držet i v dalším textu.

 

Zvuky jsou pro celkovou přehlednost rozděleny do několika kategorií. Zmíněnými kategoriemi jsou: Piano, Chromatic Percussion, Organ, Guitar, Bass, Strings, Brass, Reed, Pipe, Synth Lead, Synth Pad, Synth Effects, Ethnic, Percussive a Sound Efects. Přesně je definováno i rozmístění zvuků v sadě bicích. Bicí jsou umístěny vždy na MIDI kanálu 10.

 

Podobně, jako je to se zvuky, jsou definovány i do té doby nikterak přesně definované MIDI kontroléry. Konkrétně jsou definovány kontroléry 001 (Modulation), 006 (Data Entry MSB), 007 (Volume), 010 (Pan), 011 (Expression), 038 (Data Entry LSB), 064 (Sustain), 100 (RPN LSB), 101 (RPN MSB), 121 (Reset All Controllers) a 123 (All Notes Off). Tato část definice především nařizuje, co přesně mají dané MIDI kontroléry řídit, jak mají na příjem těchto událostí reagovat. Tak máme například jistotu, že MIDI kontrolér číslo 007 bude vždy řídit celkovou výstupní úroveň daného MIDI kanálu, zatímco kontrolér číslo 011 bude řídit relativní změny hlasitosti uvnitř stopy v průběhu skladby. Kontrolér číslo 010 řídí umístění zvuku ve stereu.

 

MMA také definovala System Exclusive (SysEx - o nichž se určitě ještě dočtete v některém z dalších dílů seriálu) událost pro zapnutí a vypnutí GM. To se hodí zejména v případě, pokud má nástroj ještě nějaký další standard (třeba vyšší GS nebo XG) a nebo disponuje svými vlastními presety. Pro zapnutí GM je nutné vyslat SysEx (uvádím v šestnáctkové soustavě): F0 7E 7F 09 01 F7. Pro vypnutí GM (opět šestnáctkově): F0 7E 7F 09 02 F7.

 

Nezapomeňte:

GM standard je nejjednodušším, ale nejrozšířenějším standardem, který definuje přesné umístění zvuků v programech, ale i reakci nástroje na MIDI kontroléry. Dodržování GM standardu zaručuje velmi podobné vyznění skladby na mnoha nástrojích různých výrobců, kteří tento standard dodržují.

Psáno pro časopis Muzikus