Sound Design VII - generátor výškové obálky

Sound Design VII - generátor výškové obálky
Sound Design VII - generátor výškové obálky

V minulém díle jsme v rámci představení základních modulů modulární syntézy zvuku hovořili o amplitudové obálce a o její ryzí podobě - obálce ADSR (attack, decay, sustain a release). V našich elektronických nástrojích je pro každý zvukový element k dispozici ještě specializovaná obálka pro modulaci výšky generovaného signálu. V tomto díle budu hovořit právě o ní.

Výška tónu je vedle jeho hlasitosti dalším parametrem zvuku, který náš sluch vnímá prioritně - právě mírou vnitřní organizovanosti zvuku danou především rozeznatelností jeho základní frekvence vymezujeme mezi různými zvuky hudební tóny. To, že tón většiny akustických nástrojů mění během svého znění svou frekvenci, známe velmi dobře - a nemusí jít o periodickou změnu (výškové vibráto). K simulaci akustických úkazů, jako je mírně vyšší frekvence tónu bezprostředně po drnknutí na strunu, či k napodobení stylu hry (výškové "boule" při hře na klarinet) bychom nízkofrekvenční oscilátor donutili jen těžce; v takových případech si posloužíme právě výškovou obálkou (PE - pitch evenlope).

Od amplitudové obálky se výšková liší tím, že má středovou horizontální osu, se kterou se neaktivní obálka kryje.

Podobně jako u AE nabízí některé nástroje PE s možností loop pointů, můžeme tedy už jenom v rámci modulu PE naprogramovat plnohodnotný trojúhelníkový LFO se zpožděným nasazením a jinými pro LFO nestandardními funkcemi. LFO se nám tak uvolní pro modulaci jiných parametrů, jako je například filtr, a kromě toho jej můžeme nasadit v docela jiné frekvenci, než ve které nám osciluje smyčka PEG.

 

Parametrizace PEG

Obdobná jako u AEG s tím, že L parametry mají zpravidla vyšší rozlišení a mohou nabýt jak pozitivní, tak i negativní hodnoty. Vyšší rozlišení level parametrů je dáno tím, že na výšku zvuku je náš sluch při vyšších frekvencích velmi citlivý. Mnohé nástroje nabízí i lLevel Scaling, kdy je možné určit maximální tónový interval plné modulace. Nejjemnější hodnota tohoto parametru se tak nabízí pro citlivé modulace s velmi jemnými schůdky, které by jinak bylo možné ve vysokých polohách i slyšet, hrubý scaling pak pro zatvrzelé experimentátory nebo hledače speciálních efektů.

 

Modulace PE parametrů

Též velmi podobná AE: standardně se nabízí modulace level parametrů hodnotou Note-on Velocity, a rate parametrů číslem noty - Rate Scaling. Modulace rozkmitu výškové obálky je velmi vhodná právě při imitaci chování reálných zvuků - čím neomaleněji třískneme do strun kytary, tím větší bude napětí struny (a tím i výška zvuku) bezprostředně po perkusi. Podobně, stejně jako u amplitudové obálky, můžeme nastavit intenzitu modulace čili relativní rozkmit obálky. Ani zde nesmíme ve většině případů zapomenout na to, že především parametr citlivosti na výškovou modulaci se v systému může vyskytovat vícekrát na různých místech.

V dalším dílu opustíme území obálek a pustíme se do modulu, který umožňuje periodicky ovlivňovat různé charakteristiky zvuku - budeme hovořit o nízkofrekvenčním oscilátoru. K obálce se ještě jednou vrátíme v dílu pojednávajícím o filtrech.

Psáno pro časopis Muzikus