Tipy a triky nastavení - H vs. H aneb Hendrixem či Harapesem?

Tipy a triky nastavení VIII. - H vs. H aneb Hendrixem či Harapesem?
Tipy a triky nastavení VIII. - H vs. H aneb Hendrixem či Harapesem?

Otázka v nadpisu je míněna tak, zda chceme spíš hrát na kytaru, nebo se věnovat tanci na krabičkách při přepínání zvuků. Jakmile totiž máme v pedalboardu víc než tři krabičky plus nožní přepínač kanálů, je jisté jedno - změna barvy zvuku se stává vším možným, jen ne jednoduchou záležitostí. V takovém případě je užitečné se podívat na zařízení, která vše řeší jedním sešlápnutím. Přitom nám umožní nadále používat krabičky, jsou true bypass, a přitom se nemusí jednat o žádné multiefekty, od kterých mívá hodně kytaristů odstup.

 

Tyhle věcičky bohužel nemají ustálený název, takže se setkáme s pojmy jako guitar switching system, guitar System controller nebo programovatelný nožní ovladač. Pojďme mu říkat třeba “ovladač”.

 

Princip je jednoduchý. Ovladač má několik smyček, zpravidla dvě, čtyři nebo osm. Do smyček zapojíme pastičky, tedy pro jeden efekt potřebuji dva kablíky na vstup a výstup. Smyčky se zapínají uvnitř relátky, což, jak víte, je elektronická součástka, která se chová úplně stejně jako mechanický kontakt, tedy nežere signál.

 

Řekněme, že máme do smyčky jedna zapojeno nakopávadlo TS9, do dvojky distortion RAT, do trojky chorus CH1 a do čtyřky delay DD2.

Na ovladači je několik nožních spínačů, označených třeba A, B, C, D, A, zde je jádro pudla. Pro každý z nich si určím (naprogramuji), které smyčky (relátka) mají být sepnuty. Takže třeba:

 

- pod spínač A uložím čistý zvuk, je zapnutý CH1, smyčka 3,

- pod spínač B uložím zkreslený zvuk, je zapnutá RAT, smyčka 2,

- pod spínač B uložím sólový zvuk, jsou zapnuté TS9, RAT a DD2, smyčky 1,2 a 4.

 

Teď už není nutné při každé změně zvuku tancovat jak baleťák. Necháme černou práci na ovladači. A protože ten má uvnitř relátka, našemu signálu nic na kráse neubírá.

 

Pokud se pro podobné řešení rozhodnete, budete si muset určit, kolik toho chcete přepínat a jak chcete být mobilní. Od toho se odvíjí rozhodnutí, zda zvolit nožní ovladač (namátkou třeba od G-Labu, Carl Martinu ...) nebo komplexní rackový systém (GCX, Rocktron, CAE, Skrydstrup, G-System ...). Jestli máte jen pár pastiček, sáhněte po nožním ovladači. Pokud spolu s pastičkami užíváte i multiefekty v efektové smyčce, koukněte raději na racková řešení.

 

Vězte, že ovladače, nebo přesněji přepínací systémy, toho umí daleko víc, například přepínání kanálů zesilovače, separátní výstup pro ladičku, mute, posílání MIDI příkazů atd. Ale to nás při seznamování s těmito užitečnými věcičkami nemusí zajímat. Primární by mělo být uvolnit si nohy a ruce pro muziku. Protože tím se uvolní i hlava.

Psáno pro časopis Muzikus