Top 10 artrockových desek Vítězslava Štefla - poslední díl seriálu

Top 10 artrockových desek Vítězslava Štefla - poslední díl seriálu
Top 10 artrockových desek Vítězslava Štefla - poslední díl seriálu

„... text je jenom vyplněním mezery mezi kytarovými sóly...“

Touto pro mnohé jistě pobuřující myšlenkou, parafrázovanou na propagačních materiálech jedné kytarové firmy, uvádím předposlední díl této řady, kdy se nebude jednat o jedno album, ale o jednu myšlenku. Tou je obecně úloha kytary, lépe řečeno kytaristy v celkovém kontextu vývoje rockového fenoménu. Nezastupitelnost této role je až na výjimky (které stejně potvrzují pravidlo, tak co) zcela jasná (psali jsme na toto téma x-krát, zájemce odkazuji i na své přednášky), takže jsem se rozhodl uvést v tomto díle dvě velké artrockové osobnosti kytary a jejich nadčasová díla. Jedná se navíc „jen“ o instrumentální počiny, což také není jen tak běžnou záležitostí, zvláště pak v tomto segmentu hudby. Dost teorie.

Radim Hladík (R.I.P.) a Steve Howe. Oba dva pilíře artrockových kolosů, Modrého efektu u nás a britských Yes ve světě, oba dva majitelé vysoce osobitých technik hry, feelingu a tónu, oba dva skvělí skladatelé, oba dva super osobnosti kytarového světa a také autoři silných alb. U Hladíka máme na mysli jeho sólové album Modrý efekt & Radim Hladík (1975, Supraphon), v případě Howea jde o Steve Howe Album (1979, Atlantic).

Na prvním najdeme nehynoucí klasiku Čajovnu, která dle Hladíkových slov vznikla jen jako vycpávka. Úžas. Navíc je tam i skladba Boty, která, později opatřena textem, září pod názvem Je třeba obout boty a pak dlouho jít na skvostném LP Nová syntéza 2. Album bylo původně nahráno pro export, odpovídá tomu i jiný přebal alba. (I když se přiznám, že se mi ta česká verze líbí víc.) Na desce se vedle členů Efektu podíleli i Martin Kratochvíl a Jiří Stivín, jako dovětek po předchozí spolupráci na Coniunctiu.

Na druhém albu nalezneme oba bubeníky Yes (Alan White i Bill Bruford), v Cactus Boogie na perkuse hraje dokonce i Clive Bunker z Jethro Tull. Meadow Rag je snaha o styl à la Clap, vznosná je úprava Vivaldiho (Concerto in D) s 59ti členným orchestrem.

Obě alba jsou svá. Tak jako jejich tvůrci.

Psáno pro časopis Muzikus