Yllas

Milý strýčku, našel jsem Tvůj starší článek o simulátorech Leslie efektu, ale chtěl bych vědět, jak se na věc díváš dnes, kdy přece jen technika trochu pokročila. Kterou krabičku bys doporučil pro kytaru, nejen pro varhany? Chtěl bych mít zvuk, jako měl ve studiu Jimi Hendrix, takže kromě stejné kytary a zesilovače potřebuji ještě ten efekt rotace. Díky a prosím aspoň stručnou odpověď, synovec Lukáš.

Milý Lukáši, máš pravdu v tom, že technika zase trochu pokročila. Ve více než tři roky starém článku (Muzikus 2009/01) se zastávám analogových efektů, jejichž jsem spokojeným majitelem. Nejen rackový Dynacord CLS 22 nebo CLS 222, ale i například dvourychlostní chorus Boss CE-1 má pořád svoje kouzlo. V poslední době mě však přece jen zaujalo něco z jiného soudku, myslím toho s jedničkami a nulami. Nejprve bych ale zopakoval základní princip Leslie efektu, kterým je rotující reproduktor, nebo dvojice reproduktorů, každý pro jiné pásmo. Klasické Leslie boxy mají většinou jeden systém basový a druhý pro vyzařování výšek a rotory buď protiběžné nebo s otáčkami ve stejném směru. Zatímco se tedy např. basový rotor otáčí jedním směrem, výškový se točí opačně, což způsobuje výraznější fázové posuvy signálu. Protiběžné rotory má například Leslie 147, což vyplývá z její mechanické konstrukce. Důležitý je i dělicí kmitočet výhybky a typ výškového reproduktoru, jako byl klasický Jensen. Leslie box totiž zároveň zakulacuje čistý zvuk varhan a přidává harmonické zkreslení. Na něm se podílí koncový zesilovač, vestavěný v bedně.

 

Je jasné, že nejlepších výsledků dosáhneš s elektronkami, ale když budeš ke zkreslení používat kytarovou krabičku typu distortion, můžeš použít i Leslie box s tranzistorovým zesilovačem. U něj však musíš počítat s menší, nebo spíš žádnou, odolností proti přebuzení. Kromě dvoupásmových existují i varianty rotujících reproduktorů s jedním širokopásmovým systémem, proslavený je zvuk boxu Fender Vibratone. Co se týče kytarových efektů tohoto typu, v poslední době se s nimi roztrhl pytel, takže máš z čeho vybírat. Nezaměňuj ale efekt typu Leslie s efektem známým jako Univibe a jeho kopiemi. Ten se drží sice hendrixovského, ale trochu odlišného zvuku, než dosáhneš ve studiu s Leslie bednou, slavný kytarista ho použil na legendárním albu Band of Gypsys. Z podlahových efektů, které jsou na trhu, určitě stojí za vyzkoušení nový Boss RT-20 nebo Hughes & Kettner Tube Rotosphere II, který je asi nejblíž ke klasickému zvuku.

 

Ze starších modelů má výbornou pověst Korg G4. Sám ti ale mohu jenom doporučit Line 6 Roto-Machine. Váží sice tunu, ale umožňuje nastavení tří různých zvuků klasických rotačních reproboxů a nastavení všech důležitých parametrů, jako je doba rozběhu rotorů a vyvážení jejich zvuku. Nepostrádá ani možnost přidat autentické zkreslení. Zbytek je už jen v tom, co umíš zahrát!

Šťastnou ruku při výběru a spokojené ucho přeje Yllas.

 

yllas@muzikus.cz

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy