Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Hlasitost mixu

Správné nastavení poměrů hlasitosti na začátku mixu je klíčové pro dokončení celé nahrávky.
Správné nastavení poměrů hlasitosti na začátku mixu je klíčové pro dokončení celé nahrávky.

První zásadní krok definující mix je nastavení jeho hlasitosti. V tomto smyslu mluvíme o dvou věcech.

 

Technická hlasitost

Pokud začneme míchat a přidáme několik plug-inů, zvýšíme tím celkovou hlasitost mixu. Dříve nebo později se v master výstupu objeví digitální

zkreslení - clipping.

Snížíme tedy hlasitost stop a pokračujeme do okamžiku, kdy se celá situace opakuje. Tato spirála nás bude nutit opakovaně měnit nastavení hlasitosti celého mixu.

Proto si správnou hlasitost stop nastavíme již na začátku. Vytvoříme si dostatečně velkou dynamickou rezervu, tak aby v master výstupu byl odstup od maxima. Já nastavuji hlasitost tak, aby v průměru nepřesahovala -10 dBFS. Hlasitost kontrolujeme hned na začátku celého řetězce pomocí trimovacích plug-inů či stažením hlasitosti přímo na „wavce“.

Digitální zkreslení na rozdíl od analogového je nežádoucí a chceme se mu vyhnout v každém případě. Samotná absolutní hlasitost mixu nás tolik nezajímá. Tu upravíme až masteringem.

 

Nastavení poměrů hlasitosti

Nastavení poměrů hlasitosti v mixu je velmi silný koncept. Rozumíme tím nastavení poměrů mezi jednotlivými zvuky. To děláme při mixu jako první, protože to zásadně definuje celou naši práci na dokončení nahrávky.

To, jak vnímáme celý mix, hodně určují právě poměry hlasitosti. Např. chceme, aby byl zpěv hodně dominantní? Nebo bude naopak tišší a vystoupí do popředí například kytary? Nebo bude definovat celou nahrávku výrazný doprovod v rytmice?

To jsou důležité otázky, které se snažíme řešit hned na začátku mixu. Vlastně tím říkáme posluchači, na co má nejvíce upřít svou pozornost. Či jinak řečeno, co je pro nás v rámci sdělení nejdůležitější informace. Pouhou úpravou hlasitosti můžeme dát mixu zcela rozdílné vyznění. Proto je dobré vybalancování poměrů mezi nástroji tak důležité.

Na nastavení poměrů nespěcháme. Pustíme si skladbu několikrát dokolečka a mix nastavíme. Buď tak, že stáhneme všechny stopy na nulu a postupně je přidáváme, nebo můžeme stáhnout fadery na půl a jen je přidávat do hledané pozice. Pečlivost v této fázi se nám vrátí při dalších úpravách mixu.

Pokud se nám nedaří najít ideální nastavení, můžeme použít trik, kdy snížíme faderem hlasitost na pozici, kdy už máme pocit, že je zvuk příliš slabý. Pak hledáme faderem pozici, kdy nám zvuk připadá již příliš hlasitý. Zhruba mezi těmito dvěma hodnotami leží náš hledaný bod.

Takto nastavené poměry by nám měly vydržet v podstatě až do dokončení mixu. Samozřejmě budeme muset sáhnout k drobnějším úpravám, ale pro udržení celkové koncepce mixu se snažíme o jejich udržení.

Psáno pro časopis Muzikus