Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Postup při mixu

Postup, jak mix dokončit je různý. Vždy se snažíme mít nějakou strategii a nepracovat nahodile.
Postup, jak mix dokončit je různý. Vždy se snažíme mít nějakou strategii a nepracovat nahodile.

Pro postup při mixu můžeme použít různé metody. Není jedna správná, či špatná. Je to věc individuální a každému vyhovuje něco jiného.

 

Mix zleva doprava

Častý přístup k mixu je začít tzv. zleva doprava. Sednete si k mixu a začnete brát nástroje tak, jak jdou za sebou v mixu zleva doprava; většinou jsou první bubny - kopák, virbl, přechody atd. Přidáte basu a další elementy mixu. Tento postup je jednoduchý, ale není příliš strategický.

Reagovat na každou nově přidanou informaci nás nutí dělat neustálé úpravy upraveného.

 

Mix od nejdůležitějšího partu

Tento přístup je mnohem efektivnější. Vychází z myšlenky, že v každém mixu jsou informace více důležité a méně důležité.

 

Co je nejdůležitější part?

Hledání nejdůležitější informace vychází z našeho cítění. Může to být vokál, který je nositelem jak melodie, tak textu. Z pohledu zvukaře to ale může být např. sekce bubnů. Ty tvoří páteř každé nahrávky.

Je třeba si ujasnit, na čem chceme mix postavit. Není tedy vždy to samé, jakou důležitost dává věci interpret, a jaou zvukař. Viz náš příklad vokál vs. bubny.

 

Postavte zvuk kolem hlavní informace

Začněme mix od nejdůležitějšího partu tak, že nejdříve ho co nejlépe upravíme na pozadí celého mixu. To je velmi důležité. Jde nám o součinnost všech složek, které mícháme. Takže zvuk upravujeme s ohledem na zbytek celé nahrávky.

Poté, co nejdůležitější part upravíme, začneme pro něj vytvářet místo v ostatních stopách. Vytváříme prostor pro hlavní part tak, že odebíráme frekvence v partech ostatních zvuků, které mu překážejí.

 

Top-down Mix

Přístup k mixu „top-down“ je způsob, jak začít míchat z pohledu tzv. „velkého obrazu“, tedy celkového výrazu nahrávky. Začneme míchat mix jako celek a postupujeme k větším detailům. Představme si mix jako tři základní vrstvy. Výstup master - grupy - jednotlivé stopy.

Krok 1

Základem je hrubý mix. Dříve než použijeme jakýkoliv plug-in, začneme s nastavením poměrů hlasitosti - panoramy. Utvoříme základní rovnováhu.

Krok 2

Začneme míchat ve výstupu master. Většinou použijeme tři základní procesy - ekvalizér, kompresor a nějaký saturační plug-in. Takto mícháme celý mix, nasměřujeme ho určitým směrem. Na této nejvyšší úrovni mixu děláme úpravy konzervativnější.

Krok 3

Máme-li mix v masteru upravený, můžeme přejít k prostřední vrstvě mixu - ke grupám. Chceme agresivnější zvuk bubnů? Použijeme v grupě bubnů kompresor. Chceme, aby party doprovodných nástrojů nebyly zahuhlané? Použijeme v grupách ekvalizér.

Krok 4

Až v poslední fázi mixu se dostáváme k jednotlivým stopám. Vzhledem k tomu, že jsme si celý mix již hodně upravili, je celé začištění mixu jednodušší. Zaměříme se na detaily: Vybalancujeme dynamické detaily, odstraníme frekvenční překryvy, celkově mix dotvoříme.

Psáno pro časopis Muzikus