Jak se kupuje... baskytara

Jak se kupuje… baskytara
Jak se kupuje… baskytara

Nákup všech dražších věcí, mezi něž hudební nástroje (potažmo baskytary) jistě patří, je ošidná záležitost. Doporučujeme proto výběru správného nástroje věnovat patřičnou pozornost. Abyste věděli, odkud se odrážet, připravujeme pro vás tento krátký seriál. Ten by se postupně měl zabývat nástroji, aparaturami, vymoženostmi a doplňky, zkrátka vším, co muzikanti k životu (nutně) potřebují.

 

Pokud se týká baskytary, je rozhodně vhodné si celou transakci dopředu řádně promyslet a ne na poslední chvíli v obchodě s hudebními nástroji improvizovat. Považuji za vhodné si položit několik otázek:

-Jaký hudební žánr chci na nástroj hrát?

-Na jakém stupni hráčské techniky se nacházím?

-Nový či použitý?

 

Obecně se dá na tyto otázky odpovědět takto:

 

Pro začátečníka je zcela zbytečné investovat desetitisíce do drahého, neřku-li přímo nějakého vintage nástroje z šedesátých let. Člověk, který začíná, ještě neví, zda-li ho hudba po půl roce hraní neomrzí, pakliže zjistí, že stát se rockovou hvězdou nebude tak snadné, jak se v původních představách zdálo, apod.... Začátečník tak jako tak nemá šanci skutečně ocenit kvality špičkových "profi" nástrojů. Jsem-li začátečník, poohlédnu se ve svém okolí po co nejlevnější (třeba použité) baskytaře - poté, co po několika měsících do tajů hry proniknu, nebude problém takový nástroj v případě potřeby někomu prodat (narozdíl od drahých luxusnějších modelů, které v obchodech či bazarech visí někdy i celé roky, než najdou svého kupce). Nejlevnější kategorie baskytar se pohybují v cenové relaci 3000-6000 Kč, ať už se jedná o staré Jolany, basy značek Hyundai, nejnižší řady Yamahy, Squiery či Fokusy... Doporučuji navštívit např. server www.fender.cz, www.muzikus.cz (inzerci), www.annonce.cz atd., či nějaký kamenný bazar, kde je takovýchto nástrojů ke koupi obvykle dostatek.

 

U nástrojů nejlevnější kategorie dbáme zejména na stav krku - v žádném případě nesmí být protočený do vrtule. Může by být rovný, případně prohnutý do pomyslného luku. Zkontrolujeme potenciometry, jestli v nich něco nepraská, funkci snímačů... Zkusíme také, jak basa ladí v oktávách. K tomu doporučuji použít elektronickou ladičku. Pokud neladí, doladíme oktávy posunem kamenů u kobylky. Není-li možné baskytaru správně naladit, v žádném případě nekupovat!!! Nechceme-li pochopitelně hrát nějakou formu undergroundové hudby, v níž budeme moci vydávat náš neladící nástroj za bič boží :-).

 

Pokročilejší muzikant, který již pár koncertů za sebou má, začne obvykle postupem doby pošilhávat po nějakém lepším nástroji, lépe splňujícím jeho měnící se nároky na zvuk či pohodlí hry. Co se týče typu, vzhledu, zvuku apod., používá každý hudebník tak individuální kritéria při výběru a hodnocení, že nemá cenu se snad pouštět do žádných velkých obecných úvah. Snad jen toto: zemitější hráč s velkou rukou, bez potřeby vyžívání se v dlouhých hadech, dá přednost nástroji s širším krkem. Hravější jazzman zvolí úzký rychlý krk. Svou roli při výběru hraje i hmotnost nástroje - řada lidí razí dokonce názor, že jakmile nástroj není z těžkého dřeva, nehraje. Slapper sáhne spíše po nástroji s aktivní elektronikou a dvěma snímači, metalista spíš po pětistrunném MusicManu než Fenderu Jazz Bass atd...

 

Co se týče dilematu, zda koupit nástroj nový či použitý - při troše štěstí můžeme u secondhandového nákupu ušetřit i třicet čtyřicet procent z ceny nového nástroje. Kytara není auto, které stářím výrazně ztrácí na užitné hodnotě a spolehlivosti. Naopak se dá říci, že deset patnáct let používaný nástroj v dobrém stavu může být zárukou výhodné koupě. Na nástroj nový dnes prodejci poskytují dvouletou záruku. V dobách nedávno minulých, kdy záruční lhůta činila pouhých šest měsíců, se mohl nákup nového nástroje (vzhledem ke krátké záruce) rovnat hře na Černého Petra.

 

Ať už se rozhodneme pro jakoukoli variantu, jedno je jisté. Dobrý muzikant se pozná více podle toho, jak hraje, než na co hraje. Jsem přesvědčen, že každý dobrý muzikant dokáže zahrát i na nekvalitní hudební nástroj, bohužel neplatí, že každý kvalitní nástroj zní dobře v rukou každého muzikanta...

Psáno pro časopis Muzikus