Jak se kupuje... basový aparát

Jak se kupuje... basový aparát
Jak se kupuje... basový aparát

Nyní, přátelé, když jste si koupili svou první baskytaru (jsem si jistý, že jste se drželi doporučení pro její nákup z muzikusu číslo 4), je potřeba ji do něčeho zapojit a pak se už můžete začít dobývat světová pódia. Málem bych zapomněl - k propojení basy s kombem potřebujete ještě kabel jack-jack, ale věřím, že to je 99 % z vás jasné...

Tak rozbijme prasátko s životními úsporami a hurá za nákupem. Zastávám názor, že nové basové kombo v ceně pod 10 000 je naprosto zbytečná investice. Doporučuji také hned zkraje zapomenout na kombíčka s výkonem menším než 100 wattů. Malá komba s výkony kolem 30-50 wattů jsou dobrá tak na domácí cvičení. S výjimkou snad nejlehčích forem jazzu, folku atp. Hodláte-li hrát metal, rock, funk, reggae nebo jakýkoliv jiný žánr, v němž hraje bubeník plnou dynamikou úderů, potřebujete s ním a s kytaristou držet v hlasitosti krok. Čím výkonnější aparát bude, tím lépe. Říká se, že basák by měl mít zhruba trojnásobně vyšší výkon svého aparátu než vedle něj stojící kytarista. Tedy, pokud kytarista hraje na 80wattové kombo, vy byste měli mít tak 200-250 watů výkonu. Ztlumit se může člověk vždycky. Horší je to naopak. Orientaci v jednotlivých produktech ztěžuje fakt, že hodnoty "wattáže" jednotlivých výrobců ne zcela vždy odpovídají skutečnosti, stejně tak označení aparátů je občas matoucí. Každopádně je dobré aparát koupit vždy s určitou výkonovou rezervou.

 

Při nákupu přes inzerát silně doporučuji vyvarovat se koupi nejrůznějších podomácky stavěných aparátů. Nechci paušalizovat a říkat, že všechny na koleně sestavené zesilovače jsou nekvalitní, ale obecně se dá říci, že amatéři nemají potřebné znalosti a vybavení na to, aby postavili kvalitní aparát, na rozdíl od velkých specializovaných firem. Nějaký amatérsky "zbastlený" aparát vás může ohrozit v krajním případě i na životě, proto bych neriskoval...

 

Při nákupu z druhé ruky je dobré aparát co nejvíce prověřit, zkusit, zda vše funguje tak jak má. Pardubický opravář pan Petr Procházka, autorizovaně provádící opravy výrobců jako Trace Elliot či Ibanez, k tomu říká: "Běžný uživatel nemá moc šanci odhalit nějakou skrytou vadu aparátu. Upřímně řečeno, máme asi v povaze, že je pro nás rozhodujícím kritériem při nákupu těchto věcí jejich vzhled." Kupující by se neměl nechat uchlácholit proradným prodávajícím, který mu bude tvrdit, že kombo, co zrovna prodává, měl před ním Marcus Miller a odjel s ním světové turné; a to, že nefunguje ekvalizér a z komba se ozývají neidentifikovatelné pazvuky, je "jenom v kontaktu". Kdyby chyba aparátku byla tak banální, jak jí prodávající popisuje, jistě by jí sám nechal odstranit...

 

Asi nejdůležitější z výbavy basového aparátu je ekvalizér. Je celkem šikovné, aby byl ve středech parametrický - znamená to, že si nastavíme přesně takovou frekvenci, kterou chceme potlačit či podpořit. Je dobré dále mít do aparátu aktivní/pasivní vstup - logicky pro basu s aktivní elektronikou (silnějším vstupním signálem) je určen vstup s odpovídající impedancí a naopak (viz Muzikus 7/2004). Pro moderní aparáty je skoro standardem vybavení kompresorem/limiterem. Naprostou nutností je výstup do mixpultu. Lepší kanonový než jackový. Dále se hodí výstup na externí box. Pokud náš aparát takovým výstupem disponuje, můžeme k němu připojit další reproduktory. Pomůže nám to zvýšit celkovou hlasitost. Je však nezbytně nutné dodržet pokyny výrobce, obsažené v manuálu, co se týče výkonu a odporu.

 

U reproduktorů se nejčastěji setkáme s těmito konfiguracemi: 1x12" , 1x15" , 2x10" , 4x10" . Reproboxy se dají různě mezi sebou kombinovat, asi nejtradičněji používaná sestava je jedna patnáctipalcová bedna dole a na ní čtyři desítky. Obecně se dá říci, že desetipalcové reproduktory mají středovější, konkrétnější zvuk, velká patnáctky či třeba osmnáctky zase dokáží zvuk rozšířit a zvýraznit basy.

 

Tolik snad pro základní orientaci stačí, přeji šťastnou ruku při nákupech, ať vám to duní!

Psáno pro časopis Muzikus