Lucie & FOK

Lucie & FOK
Lucie & FOK

OSMÉMU KONCERTU TURNÉ LUCIE & FOK PO ČESKU PŘEDCHÁZEL KROMĚ SYMPATICKÝCH PŘEDSKOKANŮ PALICE KRÁTKÝ DÉŠŤ, KTERÝ SVLAŽIL NASTUPUJÍCÍ DAVY DIVÁKŮ USEDAJÍCÍ NA ZMOKLÉ SEDAČKY LOCHOTÍNSKÉHO AMFITEÁTRU V SOUSEDSTVÍ PLZEŇSKÉ ZOOLOGICKÉ ZAHRADY. NEJLEPŠÍ MÍSTA PRO DIVÁKY V KOPCI PŘÍMO PŘED JEVIŠTĚM BYLA BOHUŽEL VYHRAZENA SPONZORŮM, NICMÉNĚ JEŠTĚ PŘED NIMI SE VYTVOŘIL KOTEL ZHRUBA PĚTISET NEJZAPÁLENĚJŠÍCH FANOUŠKŮ (FANYNEK!), KTEŘÍ SI VYCHUTNÁVALI OSTRÝ NÁSTŘEL 2 SLOUPŮ PO 12 ZAVĚŠENÝCH L'ACOUSTICS V-DOSC PODPOŘENÝCH NA KAŽDÉ STRANĚ ČTYŘMI SUBBASY SB218 STEJNÉHO VÝROBCE. JAK TISÍCE PROUDÍCÍCH DIVÁKŮ, TAK JEŠTĚ ZTICHLÁ APARATURA PŘED KONCERTEM, INSTALOVANÝ SVĚTELNÝ MEGAPARK ČI USTÁVAJÍCÍ DÉŠŤ DÁVALY TUŠIT, ŽE SI VĚTŠINA ZÚČASTNĚNÝCH ZPŮSOBÍ ZÁŽITEK.

Lucie & FOK
Lucie & FOK

Předkapela Palice ve složení Jiří Milý, Pavel Mouřenec, Jiří Mikeš Milý a Michal Pošvář odstartovala za deště pod plastovým stánkem na jevišti. Za volbu této plzeňské kapely lze producenta jen pochválit. Už té se podařilo rozhýbat velký počet přihlížejících.

 

Projekt Lucie & FOK je bez přehánění v našich končinách technicky ojedinělý. Vymožeností, jimiž se turné Lucie odlišovalo od u nás běžného standardu, bylo víc než dost. Celé technické zázemí turné znamenalo pronajatý systém, postavený podle požadavků kapely a prostor, v nichž se koncerty odehrávaly, ať je to zvuk, světla či videoprojekce. Stejný P. A. systém jako pro Lucii (P. A. = public announcement) byl použit i při koncertě Davida Bowieho či Petera Gabriela.

Potřeba všemožných "vychytávek" vyvstala v okamžiku rozhodnutí odehrát celou koncertní šňůru živě se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Martina Kumžáka, který je i autorem symfonických aranží skladeb Lucie. Toto velké těleso, koncertující v největší míře pouze akusticky, bylo nutné spojit se zvukem poprockové Lucie. Jak uvedl zvukař Pavel Karlík, orchestr se v tuto chvíli stává součástí této kapely, a tedy i jeho zvukový projev musí být přizpůsoben daným podmínkám.

 

Tak tedy popis zvukového systému, založený na rozhovoru s P. Karlíkem, který zde pro absenci diktafonu v místě konání uvádím pouze formou komentovaných poznámek.

 

P. A.

Procesorem řízený systém L-acoustics (V-DOSC, SB218, ARCS)

Procesory LAKE, XTA

Po stranách jeviště visely dva sloupy sestavy V-DOSC jako hlavní P. A., pod nimi subbasy položené na pódiu. Slyšitelnost v postranních zónách mimo P. A. zprostředkovávaly dvě skupinky ARCS. Vykrytí amfiteátru se dle mého podařilo na jedničku i přesto, že bylo nutno dodržet přísnější hygienické normy.

 

Monitory

Odposlech pro kapelu byl řešen pomocí bezdrátových in-ear monitorů zastoupených značkami Garwood, Shure či Sennheiser. Monitorový mix obstaral pult Midas Legend a Tajtrlik. Každý z muzikantů kapely má vlastní monitorovou cestu do sluchátek, čímž se eliminoval počet reproboxů na jevišti a tím i celkový hluk ve prospěch symfoniků.

V případě sboristek a orchestru postačilo pár malých monitorových boxů L'acoustics MTD 112, 108.

Jelikož bylo symfoniků opravdu mnoho, nebylo možné dát každému instrumentalistovi vlastní sluchátka (i když by to samozřejmě zlepšilo akustické podmínky na jevišti). Symfoničtí hráči jsou zvyklí na pokyny dirigenta, takže by se možná takovému typu poslechu i špatně přizpůsobovali, nemluvě o zvýšení objemu práce pro zvukaře, který by se musel kromě všeho ostatního starat o obrovské množství sluchátkových systémů.

 

Mikrofony

Nejvýrazněji zastoupenou značkou zde byla DP. A. reprezentována zhruba třiceti kousky miniaturních mikrofonů 4061BM připevněných pod strunami většiny smyčcových nástrojů. Vzhledem k tomu, že se hrálo i venku, každý mikrofonek byl opatřen miniaturním windschussem, takže houslisté měli na svých nástrojích slušivé bambulky. Mikrofony této řady se díky své kvalitě a univerzálnosti použití (kupodivu v souladu s reklamními slogany firmy) prosazují jak v muzikálové produkci, tak i v ozvučení různých akustických nástrojů, či dokonce ve filmu.

Zbytek byl osazen kombinací značek Shure, Sennheiser, AKG. David Koller většinou zpíval na Neumann KMS105 (KK105S). Bezdráty Shure, Sennheiser.

 

FOK

Midas Heritage 3000. Některé z těch celkově 96 linek byly sdruženy do skupin pomocí několika Yamah 01V (nástrojové sekce, sbory) a poslány k Midasu jako stereo mixy. Orchestr se pro monitory míchal z H3000. Do P. A. byl mix orchestru upraven pomocí EQ Klark DN9340, příp. DN390 a komprimován kvůli své vysoké dynamice.

Kompresory pro Lucii - dbx, comp.- de-ess bss, gaty - Drawmer.

Efekty - Lexicon PCM, Eventide H3000, Yamaha SPX...

 

Akustická bezpečnostní opatření

Kytarové aparatury hrály z polouzavřených vytlumených boxů s 12" reproduktorem a mikrofonem (samozřejmě SM57), čímž se eliminovala veliká část hluku na jevišti. Dalším účinným opatřením bylo skrytí bicích za plexisklo. Použitý P. A. systém umožňuje díky svým směrovým vlastnostem mnohem větší tlumení mimo požadovanou směrovou charakteristiku, jinak řečeno - "za bednama" je celkem ticho.

 

dB/Zvuk

Zvukař vede neustálý boj o dosažení dojmu dostatečné hlasitosti v poměru k počtu "najetých" mikrofonů na jevišti. V tomto případě lze říct, že vzhledem k desítkám citlivých mikrofonů použitých pro snímání symfonického orchestru Lucie svým akustickým tlakem zajisté nikoho "nezabila", a přesto hrála dostatečně nahlas.

 

Turné Lucie s FOK bylo důkazem, že i v našich končinách lze vytvořit zajímavý technicky náročný projekt. Celý tým procestoval republiku s několika kamiony ve stylu velkých zahraničních kapel. Vymyšlená scéna, pěkný light-design, u nás celkem netradiční koncept možná prokáže životaschopnost podobných projektů, které v té největší míře musí podpořit samotní diváci. Pro ilustraci mohu uvést citát z jedné z mnoha nadšených recenzí uveřejněných na Internetu: Monika (Zdroj http://fanklub.wz.cz/turne_fok/plzen_04.htm): "Rozloučili se s námi Amerikou. David se zeptal, jestli umíme zpívat pápapápááá. Ty tisíce lidí museli být slyšet až v Plzni na náměstí! Ani Plzeň se ale nedala, a tak si po chvíli vytleskala přídavek. Zatančili jsme si na LSD a vědec, zasnili se při Chci zas v tobě spát, a to už měl být opravdu konec. Ale my jsme se stále nedali a po ohlušujícím aplausu se kapela dohodla, že nám zahraje ještě jeden přídavek. A tak jsme si naposledy zatančili na Oheň, a to už byl opravdu konec."

 

P. S.: Pan Karlík děkuje dodavatelské firmě za poskytnutí špičkového technického zázemí.

 

ZEVRUBNÉ NÁSTROJOVÉ VYBAVENÍ:

David Koller kytara MARTIN & Co. O26 doplněná o snímač Fishman - 12strunná kytara Furch

Tomáš Vartecký Gibson Les Paul Junior - Godin A12 - Godin EG - amp. Mesa/Booggie - Dual Rectifier, closed box

Kája Mařík E-MU 6400 Ultra + Masterkeyb Fatar Studio 900 - Yamaha SY99

Robert Kodym 2x Gibson Les Paul - Gibson Firebird - Gibson Doubleneck - Gibson Les Paul "Black Beauty" - Gretsch White Falcon - Fender Stratocaster - amp. Soldano preamp. Soldano X99, 1x12" repro ve vytlumeném boxu.

David Koller/Tomáš Marek bicí Pearl, blány Aquarian, Remo, Pearl - perkuse vesměs Pearl

P.B.CH. Gibson Les Paul standard Bass - Gibson Thunderbird - zes. Ampeg SVT-II

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy