Muzislovník

Effects loop (česky efektová smyčka, hantýrkově insert (čteno inzert), někde bývá psáno dokonce inject): Je to obvodové řešení v nějakém předzesilovači, nástrojovém zesilovači nebo mixážním pultu umožňující přerušit v definovaném místě signálovou cestu, někdy před korekcemi, někdy za nimi, někdy obojí, a připojit, přesněji vložit do této cesty nějaké další signál zpracující zařízení a umožnit tak dělat se zvukem věci, které ono výchozí zařízení neumí. Mohou to být různé signálové procesory, jako kompresor, expander, gate (čtěmež gejt) nebo opravdu efektová zařízení, jako phaser, flanger, taky různá zkreslovadla či dozvuky.

 

Výhodou takového uspořádání je, že před vstupem do efektového zařízení zpracují napřed signál obvody výchozího mateřského zařízení, třeba vstupní obvody na „šavli“ mixpultu (tedy jednoho jeho míchacího kanálu) nebo kytaře přizpůsobený vstup nástrojového zesilovače. Signál tak jde do vstupu připojeného zařízení zesílený, úrovňově srovnaný, frekvenčně zkorigovaný nebo jinak příhodně zpracovaný. Připojit efekt až za výstupem zařízení taky může mít svoje nevýhody, často to ani nejde, protože třeba signál v takové podobě už nikde jinde v aparatuře není k dispozici (například v mixážní podskupině předmíchaná nástrojová skupina - hradba kláves, bicí souprava, banda sboristek apod.) nebo je signál na výstupu výkonového nástrojového zesilovače už zase příliš silný.

 

Na co je potřeba při připojování efektů do smyček dát pozor, je vstupní a výstupní úroveň insertu a připojených efektů. Normované úrovně bývají -10 dBV, čili 10 decibelů pod voltem, tedy zhruba 300 mV.

 

Časté mechanické řešení insertu je stereofonní samice konektoru typu jack 6,3 mm s rozpínacím kontaktem po vsunutí samce. Pokud je samice na mixpultu prázdná, je cesta propojená a signál prochází bez zábran do dalších obvodů předzesilovače (protože mixpult je vlastně pospojovaná hromada předzesilovačů). Pokud do jackové samice s nápisem insert strčíte konektor následující správně zapojeným kabelem, signálová cesta uvnitř mixpultu se přeruší a signál pokračuje do efektového zařízení a z něj zpět do mixpultu.

 

Efektové smyčky se používají hlavně u analogových zařízení. U digitálních nebývají v této podobě obvyklé. U digitálních zvukových kombajnů, odborně DAW, čili Digital Audio Workstation jsou inserty vyřešeny přístupem určité části programu k datům v digitální doméně a říká se jim tam plug-in, v plurále plug-ins.

Psáno pro časopis Muzikus