Yllas

Yllas
Yllas

Strejdo, bez dlouhých řečí, co je to průchozí krk? Tvůj synovec Jindra

Tak dobře, bez zbytečných řečí. Ale abych ti tento problém přiblížil, tak ti musím uvést základní způsoby spojení korpusu, těla kytary, a jejího krku. A ty jsou celkem tři.

 

Můžeme začít z hlediska historického tím nejpůvodnějším a pro mnoho výrobců již klasickým způsobem připojení krku ke korpusu, a to je lepením. Většinou se takto připevněné krky označují glued-in či set neck. Jde o to, že konec krku je vyprofilován tak, aby sedl do odpovídajícího výřezu v těle kytary, kde je posléze přilepen. Jako u všech způsobů, i zde samozřejmě záleží na materiálu, kvalitě spoje a zpracování jeho obou částí, ale celkově si můžeme říci, že toto spojení přenáší práci obou částí kytary přirozeným způsobem bez jakýchkoli dalších elementů, výrazně už jenom z hlediska odlišné materiálové podstaty narušujících způsob vlastní rezonance. I když bychom mohli jmenovat více firem, netypičtějším se tento způsob stal pro kytary Gibson, z dalších můžeme uvést PRS...

 

Této metodě se jinak nevyhýbají ani ty firmy, které volí jiné možnosti spojení krk - tělo. Mám na mysli některé vydělené řady, série či linie, jako kupříkladu u B. C. Rich EM1 řady N.J., Brian Moore řadu DC1 linie Custom Shop, Dean série V řady E či Slime Bumblebee řady Razorback nebo série Hardtail, ESP/LTD Anniversary apod.

 

Dalším způsobem připevnění krku ke korpusu je jeho přišroubování - bolt-on. Používají se většinou čtyři šrouby, jejich hlavice mohou být vhloubeny do korpusu, končit přímo na dřevě těla nebo být fixovány kovovou destičkou. I zde platí kvalita zhotovení, šroubovaný spoj ve srovnání s lepeným krkem vydrží více a krk lze případně jednodušeji vyměnit. V cestě výslednému tónu ale stojí určité omezující prvky, které ovšem přinášejí jistou charakteristiku, typickou pro některé firmy, a proto i vyhledávanou. Jednoznačně nejklasičtějším přestavitelem je Fender, šroubované krky nalezneme u celé řady dalších značek, jako Ibanez, ESP...

Oba způsoby mají svá nezastupitelná zvuková specifika.

 

Třetí způsob, a o ten ti jde, je tzv. krk průchozí, neck through body, straight-through neck. Takto vytvořená kytara má krk i středovou část těla z jednoho kusu dřeva, kde konečný tvar korpusu a tím i celého nástroje se získává přidáním, nalepením bočnic, bočních stran těla. I když se na první pohled zdá, že moc takových kytar nenajdeš, přesto je jich nezanedbatelný počet. Své zástupce má tento způsob i u klasických firem (třeba Gibson Firebird), často bývá použit u těch výrobců, kteří se vydali cestou delších krků a hlubších výřezů při "setkání" hmatníku a těla. Nevýhodu velké obtížnosti či přímo nemožnosti jakékoli opravy při větším poškození výrazným způsobem vyvažuje jedna z velkých výhod tohoto způsobu spojení, totiž dlouhý sustain. A firmy? Tak třeba B. C. Rich Custom Shop, Brian Moore řada iX linie i2000, ESP řady Horizon, Viper, Axxion DV a KH, Jackson RR3, Soloist a JJ2, Steinberger Spirit...

 

Dotazy strýčkovi posílejte buď přímo do redakce, nebo na adresu yllas@muzikus.cz

Psáno pro časopis Muzikus