Tama SLP „Big Black“ - limitovaný rockový bubínek pro rok 2014
V rámci řady Sound Lab Project (SLP) uvedla japonská firma Tama na trh zajímavý limitovaný bubínek pro rok 2014. Obchodní název Big Black jasně naznačuje, do jakého stylu bude patřit, a nutno říci, že je v rockové hudbě skutečně jako doma. V katalozích najdete tento výrobek pod označením LST148, a hlavně s cenovkou s velmi příjemnou cifrou nedosahující ani pěti tisíc korun. Pojďme se na Velkého čerňáka podívat podrobněji!
Tama SLP
Japonského výrobce bicích nástrojů Tama asi není třeba představovat, protože právě tento rok oslaví čtyřicet let své existence, a existuje tedy již déle než mnozí z nás. Výrobky Tamy jsou známé precizním dílenským zpracováním a vysokou kvalitou hardwaru a nejvyšší řada Starclassic je po léta vyhledávaným nástrojem mnoha bubeníků zvučných jmen převážně z oblasti rockové a tvrdší hudby. Podobnou legendou jsou i malé bubny Starclassic a Starphonic. Rozmanitá skupina bubínků spojená pod značkou SLP pak vyplňuje prostor mezi nejdražšími výrobky firmy (Starphonic, Starclassic, signature modely) a levnější produkcí Metalworks a nabízí různé materiály (dřevo i kov), různé rozměry i různý hardware (ohýbané/lité/dřevěné ráfky...) v cenách přibližně od 4500 do 10 500 Kč.
Buben (příčí se mi nazávat ho „bubínek“), který jsem dostal na test, je limitovaný model pro rok 2014 a v rámci řady SLP je nejdostupnější. Na stránkách výrobce se dočteme, že je určen těm, „kteří chtějí hrát rockovou hudbu nahlas a agresivně“, a já můžu tato slova jedině potvrdit. Během testování buben prošel různými hudebními situacemi a v tvrdší hudbě je mu skutečně nejlépe. Jemnější odnože rocku taky při vhodném naladění ještě snese, ale hrát na něj jazz bych doporučil jen experimentátorům. Dosti bylo ale obecných řečí, pojďme onu tajemnou krabici, kterou mi jednoho slunečného odpoledne předal veselý pán z přepravní služby, nevěda, že v ní číhá Big Black, konečně rozbalit!
Vzhled a zpracování
Z krabice na mě kromě bubnu vykoukla praktická tamácká klička (ona je opravdu praktická, protože ve vrchní části má výstupek, díky kterému lze volnější šroubování provádět jen dvěma prsty mnohem rychleji, než kdybychom museli přehmatávat a točit celým motýlkem), ale hlavní je samotný buben. Hloubka zvící jednoho a půl normálního bubnu (osm palců) je pořádná, ale nástroj stále ještě vypadá jako snare bubínek. Na první pohled zaujme jediná řada dvoustranných mušlí, která dává spolu s dlouhými šrouby bubnu poněkud vintage vzhled a dobře se doplňuje s poměrně nenápadným matně černým povrchem. Mechanika bubnu má tmavou povrchovou úpravu (naštěstí se nejedná o matnou černou, která podle mého názoru připomíná plast, ale kouřový chrom) a celek je tak designově vydařený, zajímavý a nenápadný zároveň. Tělo bubnu je vyrobené z oceli o standardní tloušťce 1 mm, ráfky jsou z ohýbané oceli v tloušťce 2,3 mm. Mám raději lité ráfky, ale spíše z estetického hlediska; 2,3mm ocel je funkčně lité oceli podobná, obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že buben má deset, nikoliv osm, šroubů na straně. A nezapomínejme, že se jedná o výrobek pod pět tisíc, v této kategorii lité ráfky skutečně nejsou standardem.
Blány také nejsou žádný experiment, hrací pískovaná Evans G1, resonanční Hazy 300. K bubnu tohoto typu se možná výrobce nemusel bát přitvrdit a použít třeba dvouvrstvou G2 nebo blánu se zpevněným středem, ale G1 je solidní kompromis, který by pro začátek neměl nikoho urazit. Mechanika struníku působí robustně, osobně mám raději pákovou mechaniku, jakou má Starclassic, protože výklopná mechanika, kterou má Big Black, může při vypnutém struníku překážet levé noze, ale jedná se o marginální problém (struník se na druhou stranu snáze a intuitivněji zapíná). Strunění je dvacetistrunné ocelové Tama Starclassic (výrobcem označené jako Super Sensitive Hi-Carbon Steel) a je na bubínku této cenové kategorie příjemným překvapením. Toliko k prvním vizuálním dojmům a zbývá už jen postavit buben na stojan.
Pokud patříte mezi milovníky nízké polohy virblu, bude pro vás standardní stojan pro tento buben příliš vysoký. Řešením jsou extra nízké stojany: Tama vyrábí v řadě RoadPro model HS70LOW, Pearl nabízí stojánek S930D, Sonor nabízí nízký stojan pod označením SS XS 2000 a Gibraltar například 8713UA. Pokud jsem nejmenoval vašeho oblíbeného výrobce, nevěšte hlavu, nízký stojan na snare nabízejí téměř všechny velké značky.
Jak to hraje?
První problém může nastat hned při umístění bubnu do stojanu kvůli jeho hloubce. Já mám bubínek umístěný ve střední nebo mírně nadprůměrné výšce a při nastavení stojanu do nejnižší polohy byla výška bubnu ideální. Ti z vás, kteří chtějí mít bubínek spíše nízko, budou mít se standardním stojanem problém. Existují ovšem stojánky určené speciálně pro hluboké bubínky, které lze nastavit extra nízko, takže nevěšte hlavu.
V případě takto hlubokého bubnu jsem se samozřejmě nejvíc těšil, až ho pořádně podladím, a tak jsem tím rovnou začal. Spodní blánu jsem nechal ve středním ladění a vrchní povolil maximálně tak, aby ještě hrála. Buben je možné podladit opravdu hodně a výsledek je mohutný a basový. Není to už zvuk do rocku, spíš do balad nebo různých experimentálních záležitostí, ale rozhodně je zábavný. Když jsem blánu trochu utáhl, stal se z bubnu postupně solidní hluboký a plný rockový buben, který při úderu přes ráfek vyplnil široké rozpětí frekvenčního spektra - hluboký zvuk těla v kombinaci s průrazným a hlasitým ráfkem dává dohromady konzistentní a mohutný úder typický pro rockové řezníky. Pro mě jakožto vyznavače portnoyovského krátkého, suchého a vysokého zvuku pak bylo příjemným překvapením chování bubnu při vysokém ladění. Zvuk je pak štěkavý a průrazný a stále si díky hlubokému korpusu zachovává stopu mohutnosti, i když už tolik nevyplňuje prostor hlubokým tónem. Pro mě osobně je to nejlepší poloha bubnu, ovšem většina budoucích majitelů bude zřejmě preferovat střední, „tlusté“ ladění.
Rovnou s bubnem doporučuji zakoupit sadu tlumítek (moongel atd.), protože ocelový buben v této velikosti skutečně hodně rezonuje a kovový „ocas“ nejlépe eliminujeme právě tlumením. Během testování jsem moongel několikrát pokusně odlepil a rychle jej zas na buben vrátil, kovový dozvuk je poměrně silný a ztratí se snad jen ve velmi hlasité hudbě. Obdobný problém jsem měl se struněním, které je dosti hlasité a silně rezonuje s ostatními bubny a nástroji. Strunění je opět potvrzením toho, že buben je určený do hlasité muziky - zvuk struníku se pak prosadí i v hlasitém prostředí a rezonance nemusí vadit.
Verdikt
Big Black je buben určený do rocku a v tomto prostředí bude mít ve své cenové kategorii těžko soupeře. Mohutný a průrazný úder při středním ladění je pro rock archetypální a příjemným překvapením je i zvuk při vyšším ladění. Někomu může být nepříjemný silný kovový dozvuk a hlasité strunění, ale nemůžeme počítat s tím, že tento model bude nějak výrazně univerzální, a v hudbě, kam je určen, mohou být tyto zdánlivé nevýhody naopak výhodami. Všechny tyto vlastnosti jsou zabaleny ve střízlivém a konzistentním designu. Pro rockery skvělý buben za velmi dobrou cenu.
Info:
Tama SLP Big Black je limitovaný rockový bubínek v rámci řady Sound Lab Project (SLP) s LST148. Cena je 4520 Kč včetně DPH.
Plus:
hooodně podladitelný
v rámci možností univerzální
do odpovídající hudby vzhledem k ceně bezkonkurenční
cena
Mínus:
kovový dozvuk (vyřešil jsem tlumením)
rezonující strunění
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Rozměry | 14 x 8” |
Materiál korpusu | 1mm ocel |
Povrchová úprava | matná černá |
Ráfky | 2,3 mm ohýbaná ocel |
Počet šroubů | 10 na straně |
Strunění | ocel Starclassic |
Blány | Evans G1, Evans Hazy 300 |
Katalogové označení | LST148 |
Výroba | Čína |
www: