Warwick Rock Bass Star Bass 4 Gold Metallic - semiakustická baskytara v retro zlaté metalíze

Warwick Rock Bass Star Bass 4 Gold Metallic - semiakustická baskytara v retro zlaté metalíze
Warwick Rock Bass Star Bass 4 Gold Metallic - semiakustická baskytara v retro zlaté metalíze

Vypadá jako baskytara, hraje se na ni jako na baskytaru... ale zní jako kontrabas. Ne, to není pokus charakterizovat testovanou baskytaru od firmy Warwick. To je reklamní slogan, kterým firma Framus (mateřská společnost Warwicku) v roce 1956 představila svoji první baskytaru nazvanou Star Bass.

Hrálo se na ni hlavně v šedesátých letech. A po několika desetiletích se Framusův potomek Warwick k tomuto konceptu vrátil a Star Bass patří k jeho současným ikonickým modelům. Z německého Markneukirchenu, což je mimochodem hned za humny, nám poslali na test Star Bass 4 Gold Metallic CHR. A ano - v úctě k původnímu modelu a jeho době - je to rock ‘n’ roll.

 

Z krabice na mne vykoukl krásný nástroj ve zlaté metalíze s parádním lemováním těla v krémové barvě doplněné třemi jemnými černými proužky. Působivé je, že zlatý lak je použitý i na zadní straně krku a na bocích hlavy, zatímco přední strana hlavy je leskle černá a navazuje tak na tmavý palisandrový hmatník. Ten pokrývá 21 vysokých niklových pražců. Menzura krku je kratší, přesněji řečeno střední (třicet dva palců). Tmavý hmatník nenarušují žádné značky. Nejsou potřeba, najdeme je na vrchní hraně krku. Přístup k výztuze krku se skrývá pod plastovou krytkou na hlavě nástroje.

 

Duté tělo je sestavené z jasanu laminovaného ve třech vrstvách. Krk je také jasanový, složený ze tří podélných kusů spojených dýhou z materiálu, který Warwick nazývá ekanga. Jde o jakýsi kompozit pravděpobně lisovaný z výrobních zbytků dřeva.

 

Chcete desítky zvuků v jedné baskytaře Star Bass? Inspirovat vás může youtuber Pertybass, který na své Star Bass od Warwicku překopal elektroniku. Měnit může například sériové a paralelní zapojení snímačů a především basu vybavil velmi účinným poťákem ToneStyler, který mnohonásobně zvýšil variabilitu zvuků.

 

A nebo naopak: Lee Sklar, který je jakousi tváří baskytar Star Bass od Warwicků. udělal na své baskytaře značně jinou úpravu. Třípolohový přepínač změnil na to, čemu říká „producer switch“. Od páčky do těla nástroje, jak přiznal, nevedou žádné dráty. „Když mi producent řekne, že se mu nelíbí můj tón, a žádá mne, abych nastavil jiný zvuk, ujistím se, že mne vidí, a překlapnu přepínač. Pak změním trochu polohu ruky a hraju. Milují to. Je to placebo.“

 

Dutej jak bambus. Teda ne tak docela

Ale to není všechno. To nejdůležitější z popisu jsem si nechal na konec: Star Bass je semiakustická baskytara, tělo je tedy duté, což na obrázku naznačují dva výřezy v klasickém tvaru odkazujícím na houslový klíč. Ovšem není duté tak docela. Krk totiž v těle navazuje na centrální blok z masivního dřeva se dvěma otevřenými komorami z jeho boku. Onen kus masivního dřeva můžeme vidět průhledem přes výřezy (jakoby uvnitř basy leželo pořádné poleno) a zároveň jej bezpečně poznáme při potěžkání nástroje. Star Bass váží 3,8 kilogramu. Baskytara s celodutým tělem by byla podstatně lehčí. Pro zajímavost, baskytara z masivu Streamer od Warwicků je jen o desetinu kila těžší.

Předchozí odstavec neopěvuje váhu nástroje proto, že by snad autor rád tahal těžké věci. Jde o to, že tato konstrukce má zásadní vliv na zvuk a sustain nástroje.

 

Kobylka se, jako na všech soudobých nástrojích od Warwicku, skládá ze dvou kusů. To proto, aby struny působily na nástroj vyšším tlakem a lépe tak přenášely vibrace. Kobylka je nastavitelná do tří rozměrů: upravovat můžeme pro každou strunu zvlášť její délku, výšku a také rozestup mezi strunami. U „retro“ nástroje by člověk očekával, že struny nad tělem půjdou skoro rovnoběžně, a budou tedy hodně blízko u sebe. Jsou ale příjemně rozestoupené jako na ostatních baskytarách Warwick a díky nastavitelné kobylce lze mezi nimi získat i nadstardarndně velké mezery.

 

Svůj speciální nultý pražec nazývá Warwick slovní hříčkou Just-A-Nut, za kterou se skrývá anglické slovo adjustable (nastavitelný). Můžeme s ním hýbat do výšky.

 

Ladicí mechaniky jsou po warwickovsku šikmo stočené směrem k hráči, což usnadňuje práci s nimi.

 

Zvuk do aparátu přenáší pasivní single snímače AlNiCo a pasivní elektronika, tak jak si to vintage charakter nástroje žádá. Ovládání čtyřmi potenciometry a jedním třípolohovým přepínačem je jednoduché a velmi srozumitelné. Dva horní knoflíky jsou určené snímači u krku a ovládají volume a tónovou clonu. Dva stejné knoflíky dole patří kobylkovému snímači. Přepínací páčka umožňuje zapnout každý snímač zvlášť nebo oba dohromady.

 

Zahraj něco

A jak to vypadá, tak to i hraje. Ze Star Bass leze skutečně onen starý dutý zvuk, který vyvolává reminiscenci na rock n‘rollové a hipísácké nahrávky let šedesátých, nebo chcete-li, na vůni starých kytarových futrálů načichlých potem a kouřem za dlouhá léta hraní po kulturácích. Zvuk velmi plynule reaguje na ovládání. Přechází v dlouhé škále variací od temného kulatého tónu krkového snímače do pronikavého bzučení snímače kobylkového. Při všem tom retru má ovšem pořádné grády. Basa překvapuje množstvím zvuků, které na ní můžete nastavit. Přičemž velmi podstatná je poznámka baskytaristy jménem Sean Drystale na jeho videotestu Star Bass, který najdete na YouTube: „Vezměte si trsátko.“ Star Bass je samozřejmě skvělý nástroj pro klasickou hru prsty, ale opravdu úžasně reaguje na trsátko. Variování zvuku při hře trsátkem je o něco výraznější.

 

Když už tak kroutíme těmi knoflíky, neodpustím si poznámku, že se mi poťáky na Star Bass ani trochu nelíbí. Vzhledově sice ladí ke stylu násrtoje, ale v podstatě je není za co pořádně chytit, a protože mají potenciometry poměrně tužší chod (což je samo o sobě v pořádku), tak mezi prsty nepříjemně prokluzují. Hned bych je vyměnil.

 

Mluvili jsme o hře prsty a hře trsátkem. A co slap? Testy semiakustických baskytar, které jsem měl tu možnost číst, většinou konstatují, že takový nástroj je fajn na všechno, jen na slap nejlepší není. Star Bass bych ovšem z této kategorie vyčlenil.

Warwick Rock Bass Star Bass 4 Gold Metallic - semiakustická baskytara v retro zlaté metalíze
Warwick Rock Bass Star Bass 4 Gold Metallic - semiakustická baskytara v retro zlaté metalíze

Jde na ni slapovat? Inu, mně to moc nešlo. Mezi snímačem u krku a krkem není moc místa na vytrhávání strun, natož na techniku double thumb. Ale hovoříme-li o zvuku, nemusí se Star Bass pod údery palcem (a pochopitelně ani při vytrhávání strun) vůbec stydět. A podívejme se opět na YouTube, jak na nástroj slapují ti, kteří to skutečně umějí. Produktový specialista Warwicku Andy Irvine válí touto technikou na warwickovskou semiakustiku opravdu úžasně. Právě (ale nejen) při slapu budeme vděční za ono poleno, které se skrývá v útrobách nástroje a pěkně šíří vibrace.

 

Nutno ovšem poznamenat (ale nijak to moje hráčské schopnosti neomlouvá), že my testujeme Star Bass z řady Rock Bass vyráběné v Číně. Star Bass z řady Pro Series vyráběné v Německu se od té naší levnější (i když ne levné) liší třeba tím, že má mezi snímačem a krkem větší rozestup. Tam už se ukazovák a prostředník pohodně vejdou. A Pro Series zároveň nabízí Star Bass s dlouhou menzurou (třicet čyři palců). Zajímavé je, že pokud si vyberete tento nástroj z řady Rock Bass s pěti strunami, bude mít také dlouhou třicetičtyřpalcovou menzuru.

 

Uzavřeme to

Star Bass z řady Rock Bass se vyrábí v Číně, vrací se do své země původu Německa, kde ji prověří kontroloři kvality, než ji vypustí do světa. Na krabici k testované baskytaře, stejně jako na pětistruný Streamer NT od Warwicků, který jsem měl tu čest testovat před pár měsíci, se podepsal kontrolor Adam Bartos. No co si o tom myslíte? Ať je odkudkoliv, pěkně ji seřídil.

 

Star Bass je v zástupu baskytar, které dnes můžete mít, originální a svojský nástroj s rozlišitelným zvukem. Navíc zvukem, který dovede bohatě variovat. Nabízí pohodlnou a velmi inspirativní hru i estetický požitek pro oko.

 

Info:

Warwick Rock Bass Star Bass 4 Gold Metallic je semiakustická baskytara v provedení retro zlaté metalíze. Cena je 31 290 Kč.

 

Plus:

vzhled

vintage a přitom velmi variabilní zvuk

silný a osobitý tón s dlouhým sustainem

nastavitelná kobylka

 

Mínus:

nepohodlné knoflíky potenciometrů

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Menzura

32”

Pražce

21 Extra High Jumbo Nickelsilver (šířka 2,9 mm, výška 1,3mm)

Rádius hmatníku

20”

Ovládání

volume a tone pro krkový snímač, volume a tone pro kobylkový snímač, třípolohový přepínač (krkový/kobylkový/kombinace), pasivní elektronika
Snímače 2x Passive Vintage MEC Single Coil

Materiály

javorový krk s palisandrovým hmatníkem, třívrstvé laminované javorové tělo

Nultý pražec

Just-A-Nut III, vyrobený z materiálu tedur

Hmotnost

3,8 kg

Dostupné také v barvách

Black High Polish, Cream White High Polish, Gold Metallic, Daphne Blue High Polish Finish

 

www:

www.warwick.de

Psáno pro časopis Muzikus