Kýblova bubenická školka - předcházíme problémům na koncertech II
Minule jsme se věnovali řešení základních technických problémů při živém hraní, dnes bych ještě téma doplnil seznamem vybavení, které je dobré na koncerty vozit (případně ho mít po ruce i ve zkušebně). Mnohonásobně pak tato doporučení platí v případě, že budeme hrát na neznámé erární bubny.
Zaprvé se jedná o spotřební materiál, který jednoduše může během koncertu odejít. To znamená blány a úchyty strunění na malý buben (pro urychlení lze vozit celý náhradní bubínek), blána na kopák (tady v nejhorším případě stačí Gaffa, kterou lze díru dočasně zalepit) a samozřejmě paličky. Náhradní blány nemusejí být nové, hlavní je mít koncert na co dohrát, i když náhradní blána by neměla znovu prasknout. Dále je dobré mít v zásobě filcové podložky pod činely a matky ke stojanům. Hodit se může pružina ke šlapce a už jsem viděl i přelomenou tyčku beateru. Minule jsme již zmínili moongel nebo jiné tlumení, které se hodí jak v menších prostorech nebo sálech se špatnou akustikou, tak ve velkých klubech, kde se zvučí celé bubny vlastními mikrofony (close miking).
Samostatný odstavec si zaslouží legendární lepicí páska nesoucí obchodní označení Gaffa, známá také pod přezdívkami duct tape nebo MacGyverovka. Použití je tak všestranné, že si bez ní nedovedu představit existenci hudebního průmyslu! Než se objevil moongel, tak se jednalo v podstatě o jediný způsob tlumení bubnů, popřípadě i činelů. Gaffa jako dočasné řešení prasklé blány byla již zmíněna. Z Gaffy si můžeme udělat také značky na koberec. Gaffou přilepíme nožičky ujíždějícího kopáku nebo posouvajících se stojanů. Gaffa nahradí ztracený šroub u hardwaru. Gaffou slepíme prasklou paličku, nemáme-li nedejbože náhradní. Přilepíme playlist ke stojanu. A v neposlední řadě v případě nutnosti zalepíme pusu zpěvákovi a ruce kytaristovi. Zásadní doporučení ohledně Gaffy zní: nešetřit při nákupu. Kvalitní gaffa se snadno rukou odtrhává a dobře lepí. Levná napodobenina je gumová a rukou ji neutrhnete, odlepuje se a zanechává stopy lepidla.
Další vybavení záleží na tom, jak řešíte odposlechy, ochranu sluchu a metronom. Já bych už bez špuntů do uší nedal ani ránu a doporučuji všem si sluch chránit. Pokud hrajete podle metronomu, je potřeba si být jistý, že bude za stěnou kytar na pódiu nebo ve zkušebně dostatečně nahlas, obzvlášť pokud si klik pouštíte z telefonu nebo počítače, které mohou mít poměrně slabý výstup (řešením je pak pořídit si malý mixážní pult).