Ibanez Tone-Lok SM7 Smash Box

Ibanez Tone-Lok SM7 Smash Box
Ibanez Tone-Lok SM7 Smash Box

SM7 Smash Box, patřící do kolekce efektů řady Ibanez Tone-Lok, nabízí tentokrát řádně nabroušený distortion, který je dle mého určen především kytaristům poněkud tvrdšího ražení. Takže žádné jemné zpěvné chrunchové zvuky či lehce nakreslená bluesová sóla, ale dlouhé vlasy, do zelena obarvený vous na bradě, kérka, podladěné éčko, kvinta a ukrutný nářez. Svou lubovku i strata věším tedy raději na zeď a beru do ruky starou placku Ibanez s humbuckery a chystám se Smash Box vyzkoušet. I tato krabička nabízí hned několik módů či možnosti navolení základního nastavení. Tím prvním je tzv. režim Edge, v němž navolíme jednu ze dvou možností, a to buď Sharp (ostrý, nabroušený), nebo Smooth (hladký, jemný atd.). Už ze samotných názvů tohoto režimu je dost jasné, jak se bude asi charakter zvuku krabičky měnit. Další možností je navolení jedné ze tří poloh režimu označeného Void. A to Off, který maximalizuje sustain a zpětnou vazbu, 1, jenž se stará o redukci šumu pro zvýraznění rytmické hry, a 2, který redukuje délku sustainu opět pro zvýraznění rytmické hry.

Pro další, řekněme jemnější, nastavení slouží čtveřice otočný ovladačů, kterými lze navolit jednak úroveň zkreslení, výstupní úroveň či pomocí ovladačů Low a Hi upravit korekce. Jako první jsem tedy nastavil efekt na režim Smooth. Z lampového aparátu Mesa/ Boogie, na němž jsem nastavil čistý kanál a před něj dal Smash Box, jsem dostal poměrně hutný, spíše kulatější hodně zkreslený zvuk. Dal by se přirovnat ke zvuku nahrávek metalových formací devadesátých let. Hned mi vjely pod ruku riffy mých oblíbenců z dob puberty - kapel jako např. Metallica či Pantera. Docela příjemně fungovalo nastavení jedničky či dvojky výše zmiňovaného režimu Void, které fungovalo jako šumová brána s dosti rychlým průběhem zavírání. Takže se při rytmičtějším hraní neozývaly tolik nepříjemné šumy a brumy, ale téměř ticho. Zvuk zněl docela dobře při nastavení úrovně drive někde za dvojkou či trojkou hlavně při hraní rifů na první třech hlubokých strunách. Problém trochu nastavá, pokud byste chtěli hrát sólo nebo cokoliv jiného na strunách e1, h a g. Tady zněl efekt přece jen na můj vkus příliš tence a možná i chemicky a o dynamice už nemůže být řeč skoro vůbec. Ovšem na metalové beglajty na hlubokých strunách - super. Přepínám tedy na režim Sharp. Úroveň zkreslení zůstává, jen mám pocit, že se k vaší hře přidala unisono řádně roztočená cilkulárka. Z aparátu se linul bzučivý ostrý a tenký zvuk. Vydržel jsem jej poslouchat tak pět minut. Pokud však zrovna takový zvuk hledáte, určitě si Smash Box vyzkoušejte. Cena krabičky je 1990 Kč.

 

Psáno pro časopis Muzikus