Analogový vs. digitální Djing - DVS (Digital Vinyl System)

Analogový vs. digitální Djing - DVS (Digital Vinyl System)
Analogový vs. digitální Djing - DVS (Digital Vinyl System)

Zdravím všechny věrné čtenáře rubriky digitalní versus analogový DJing. V předcházejícím dílu jsem vám slíbil, že si vezmeme do pomyslného hledáčku technologie DVS.

V krátkosti připomenu, že jsme DVS (Digital Vinyl System) vyhodnotili pro DJskou práci asi jako nejvýhodnější; jestliže porovnáváme parametry ovladatelnosti, oproti hře z klasického vinylu poskytuje více možností kreativní práce a vysoké dávky pohodlí. Jinými slovy, nemusíte tahat vinyly a sampler, přičemž je máte díky systému DVS k dispozici.

 

Co je DVS a jak tento systém funguje? Jedná se o sestavu, která obsahuje speciálně navrženou zvukovou kartu, time kódované vinyly nebo i CD a samozřejmě nezbytně důležitou kabeláž. Abych nezapomněl, v každé takové sadě je kompatibilní software, který komunikuje prostřednictvím počítače mezi časově kódovanými nosiči a danou zvukovou kartou.

 

K emulaci vinylů tedy běžně používáme speciální vinylové desky, které se přehrávají na běžných gramofonech, což umožňuje DJům při mixování využít ještě zatím nepřekonatelnou techniku vinylového míchání. Vinylem, který je opatřen speciálním analogovým zvukovým signálem (často označovaným jako timecode), ovládáte procesy a digitální záznamy právě ve svém počítači přes zvukovou kartu, do které směřuje audio timecode záznam. Ten směřuje konkrétně do analogově-digitálního převodníku.

 

Jinými slovy, karta vysílá informace v podobě časového kódu do softwaru, který pak „přeloží“ signál na odpovídající pokyny pro změny v rychlosti přehrávání, směr otáčení a polohu virtuální přenosky, ve vztahu k zvukovému souboru nejčastěji ve formátu mp3. Zvukový soubor bude tedy reagovat, jako kdyby byl lisovaný přímo do vinylu. Takto manipulovaný soubor je pak posílán v podobě audiovýstupu z programu zpět do zvukové karty DVS a následně může být směrován do zvukového mixážního pultu, kde se s ním může pracovat stejně jako s každým jiným analogový zvukovým signálem. Výsledkem je tedy co nejvěrnější kopie standardního vinyl DJingu. Nicméně má to jeden háček v podobě prodlevy mezi jehlou na přenosce a mezi čtením časového kódu a softwarového přehrávání zvuku. Doba zpoždění neboli latence je tedy pro orientaci na trhu mezi značkami a pro výběr DVS systémů pro vinylovou emulaci jedno z nejsledovanějších kritérií. Čím menší latence, tím lepší výsledek při mixování či scratchování. Na českém trhu je z čeho vybírat. Já osobně mám velmi dobré zkušenosti s novozélandským systémem Serato Scratch Live. Nízká latence, velmi solidní šasi, a i software bych dokázal pochválit. Pokud si budete chtít pořídit špičku, pak určitě mohu doporučit od německého výrobce Native Instruments produkt zvaný Traktor Scratch A6. Sám jej užívám a musím říct, že jsem velmi spokojen.

Analogový vs. digitální Djing - DVS (Digital Vinyl System)
Analogový vs. digitální Djing - DVS (Digital Vinyl System)

Serato i Native Instruments nabízí dvou- a čtyřkanálové převodníky, takže pokud zvažujete hrát například ze dvou gramofonů a k tomu ze dvou CD přehrávačů zároveň, můžete si pořídit čtyřkanálový systém. V případě, že postačí dva gramofony, spokojíte se s levnější variantou dvoukanálového zařízení. Traktor i Skratch Live jsou průkopníky těchto technologií, takže disponují velmi nízkou latencí, a proto jsou tyto dva systémy u profesionálů nejvíce vyhledávanými. Finalizace výběru pak už mnohdy závisí na uživatelském rozhraní softwaru, které vám doporučuji před nákupem rovněž otestovat“. Většinou na internetu seženete trial verzi, kterou si můžete z pohodlí svého domova nainstalovat a vyzkoušet. Gramofon pak už vybavíte pouze slipmaty a přenoskami a jste připraveni digitálně „vinylovat“." :-)

 

Důležité upozornění závěrem: Věnujte pozornost i přenoskám, které se dneska vyrábějí i speciálně pro digitální DJing. Pokud budete chtít docílit toho nejlepšího efektu ve smyslu nízké latence, pak preferujte právě tyto přenosky. Další jejich nezvratnou výhodou je i fakt, že je tvar hrotu u těchto přenosek navržen tak, aby méně opotřebovával Timecod vinyly. Frekvenční rozsah (při -3 dB) 20-20 000 Hz, jenž u těchto přenosek bývá standardem, je důležitý zejména pro kvalitu zvuku. Těším se na vás při dalším vydání naší rubriky.

Psáno pro časopis Muzikus