Doprovodná kytara 5. díl - kytarový workshop

Doprovodná kytara díl 5.  - kytarový workshop
Doprovodná kytara díl 5. - kytarový workshop

Zdravím, v tomto, již pátém, díle bych se rád vrátil ke stručném popisu intervalů, jedné z nejdůležitějších věcí hudební teorie, kterou musíme určitě znát. Navážu tedy plynule na třetí díl, kde jsme skončili u velké tercie. Dnes si tedy přiblížíme další intervaly, které můžeme na kytaře zahrát, a popíšeme si je. A to kvartu, zvětšenou kvartu a kvintu.

Čistá kvarta (označení 4)

Pokud tedy zvýšíme o půltón poslední interval, o kterém jsme mluvili, tedy velkou tercii, vznikne nám velmi silný interval nazvaný kvarta. Aáááá, rockeři a hasiči už určitě vědí... Smoke on the Water, jeden s nejznámějších kytarových riffů, je hraný právě v kvartách. Celkový zvuk, nálada či barva kvarty, pokud je součástí akordu, bude vždy záležet na kontextu, v jakém je použitá a jakou funkci v akordu plní. Podobně jako u ostatních intervalů. Takže nám kvarta může znít velmi konsonantně (libozvučně), pokud bude například součástí disonantního akordu, ale taky velmi disonantně, pokud bude součástí konsonantního. Jde o velmi populární a, řekněme, moderní interval, který umožňuje vytvářet zajímavé harmonie a barvy, a to od klasiky po jazz, od gregoriánských chorálů po Milese Davise. Jako vždy uvádím několik příkladů pro představu použití čisté kvarty v akordech. Všimněte si také, jak nás kvarta táhne zpět do velké tercie (Příklad 1: Postup Csus4 - C).

 

Zvětšená kvarta - zmenšená kvinta (4#, 5b)

Pokud čistou kvartu zvětšíme - posuneme o půltón nahoru -, dostaneme se nejen přesně na půl cesty do oktávy, ale zahrajeme krásný, silný a důležitý interval s obrovským napětím, a to zvětšenou kvartu neboli tritón (interval tvoří vzdálenost tří celých tónů nebo chcete-li šesti pražců). Pokud hrajete blues nebo jazz, stane se právě zvětšená kvarta vašim velmi důležitým intervalem. Tento interval můžeme taky enharmonicky zaměnit za zmenšenou kvintu. Pokud se vám zdá, že zní až možná příliš disonantně, věřte, že opět bude záležet na situaci, v jaké jej použijete, a stejně jako výše zmíněná kvarta může znít spíše odpočinkově, schovaně a nebo velmi dominantě, ostře s velkým napětím. Ostatně právě tritón tvoří například hlavní tzv. guide tones, tóny dominantních akordů (ale o tom později). Zkuste opět hledat všechny možnosti na všech strunách, jak bychom mohli zvetšenou kvartu zahrát.

 

Čistá kvinta (5)

Srdce rockerovo zde opět zaplesá. Posunutím zvětšené kvarty nahoru nám zazní velmi silný, pevný a melodický interval, který výborně zní obzvláště se zkreslenou kytarou, a tak se s ním setkáme u doprovodu snad všech rockových kytaristů od Chucka Berryho přes Green Day po Metallicu atd. atd. Díky, řekněme, plnosti tohoto intervalu s ním můžeme vytvářet harmonicky jednoduché doprovody tak, jak je můžeme slyšet právě u rockových kapel. Troufám si říci, že je to snad nejhranější interval na kytaru (co se týče doprovodu). Ostatně docela velká řada kytaristů si s tímto kvintovým doprovodem vystačí celý život (to nemyslím samozřejmě ve zlém :-)). Příště si ukážeme nějaké ukázky. Interval kvinty hraný harmonicky je taky často nazývaný jako tzv. power akord (někdy se ještě přidá oktáva pro zhutnění zvuku). Kvinta jako akordický tón se dá použít samozřejmě i jako součást složitějšího akordu (viz Příklad 3: Em6/9). Opět najděte všechny možnosti, jak kvintu zahrát, naučte se nejen kvintu, ale všechny intervaly dobře slyšet, určitě i zpívat. Držím palce, a ať se daří. Příště se podíváme na zbytek intervalů, a to sextu, septimu a oktávu.

 

Domácí úkol pro tento díl:

Harmonizace diatonické stupnice v kvartách

Vezměme si diatonickou stupnici, například G dur. Ta má, jak určitě dobře víte, tóny g, a, h, c, d, e, f#. Nejprve si ji zahrajte jak vertikálně, tak horizontálně na hmatníku. A nyní zkuste od každého tónů této stupnice zahrát harmonicky (tedy dohromady) jeho příslušnou kvartu. Malou nápovědou může být, že všechny kvarty až na jednu budou čisté. Jedna, a to na čtvrtém stupni, bude zvětšená! Tohle cvičení můžete hrát stejně jako stupnici horizontálně, třeba v prstokladu, ve kterém máte stupnici naučenou, nebo vertikálně stoupejte či klesejte pomocí dvou strun (viz ukázka Domácího úkolu). Určitě bych vyzkoušel struny všechny. Takové cvičení si pak určitě můžete zkusit se všemi intervaly a se všemi stupnicemi, co zatím znáte. Výborně to zní například i s jednoduchou molovou pentatonikou. Přeji hodně úspěchů.

Psáno pro časopis Muzikus