Galerie slavných aparátů - 1964 Fender Twin Reverb Blackface, Mesa Boogie MkII

Galerie slavných aparátů - 1964 Fender Twin Reverb Blackface, Mesa Boogie MkII
Galerie slavných aparátů - 1964 Fender Twin Reverb Blackface, Mesa Boogie MkII

1964 Fender Twin Reverb Blackface

Vysoce univerzální kombo, oblíbené jak u countrystů, tak i u jazzmanů, nemluvě o široké plejádě bluesových a rockových kytaristů. Černý plátek pod ovládacími knoflíky v podstatě už na první pohled charakterizoval a tím i uváděl celou jednu éru série Twin Reverb, kterou firma poprvé produkovala v letech 1963-1967. Klasický model byl 80wattový a byl osazen čtyřmi lampami 6L6 na výstupu, v pre-ampu obsahoval lamp celkem šest, čtyři 12AX7 a dvě 12AT7. Kombo obsahovalo dva nezávislé kanály, Normal a Vibrato (s reverbem).

Blackface odstartoval vlnu zájmu o tato komba, takže firma pokračovala v nastavené linii. Od roku 1968 začala produkovat modely Silverface, jejichž výkon stoupl na 100 wattů a později, v období let 1977-1982, síla komb stoupla až na 135 wattů. Druhá řada Twinů, Twin Reverb II, se u Fendera vyráběla do roku 1986, na začátku let devadesátých pak přišla vlna reissue modelů.

 

Mesa Boogie MkII

Základní modely řady Mark II, tedy MkII, byly čtyři, 60wattové MkII se čtyřmi 7025 v pre-ampu a dvěma 6L6 na konci a stowattové se čtyřmi 7025 v pre-ampu a čtyřmi 6L6 na konci, kdy aparáty s reverbem obsahovaly ještě 12AT7. Tato řada, která navazovala na MkI, proslulou svým dlouhým a šťavnatým tónem (což nepřeslechnutelně ztvárnil již Carlos Santana na Abraxas), pokračovala v řadě dalších modifikací. Aparáty MkIIa tak byly již vybaveny footswitchem, přepínajícím mezi doprovodem a sólem, MkIIb měly již efektovou smyčku a rozšířený panel s možností nastavení parametrů sóla, MkIIc včetně MkIIc+ pak disponovaly širšími možnostmi footswitche.

Velmi zajímavými pak byly modely MkIIc 60 REV s pěti lampami v předzesilovači či MkIIb 300 s dvěma 7025, ale zato šesti 6L6.

Psáno pro časopis Muzikus