Groove v sukni - Kim Deal

Groove v sukni - Kim Deal
Groove v sukni - Kim Deal

Kim Deal je další z plejády basistek, které našly svou roli v indie a alternativním rocku. Členka zásadních kapel, jako jsou Pixies a The Breeders, v jejichž řadách zanechává nesmazatelnou stopu na světové alternativní scéně.

Dětství a školy

Kim Deal se narodila 10. června ve městě Dayton v americkém Ohiu. Spolu se svým jednovaječným dvojčetem Kelley se k hudbě dostala již v raném věku. Již jako pětileté zpívaly a vyrůstaly na hardrockových nahrávkách Led Zeppelin nebo AC/DC. V jedenácti se Kim dostala ke kytaře a naučila se na ni svou první skladbu - King of the Road od Rogera Millera.

Již jako teenagerka dala dohromady svou první kapelu. Společně se sestrou založily folkrockovou formaci The Breeders. Kim se záhy stala plodnou autorkou skladeb, když zjistila, že „je jednodušší psát vlastní skladby než kopírovat cizí.“ Sama se zpětně ohlíží: „Hudba byla docela dobrá, ale ty texty...“

Po absolvování střední školy odešla Kim na vysokou, ale nikde dlouho nevydržela a v několika následujících letech vystřídala sedm škol, ale nepodařilo se jí absolvovat ani na jedné. Začala pracovat jako laboratorní asistentka. V té době také potkala Johna Murphyho, obhájce ve službách Air Force. Vzali se v roce 1985 a přestěhovali do Murphyho rodného města Boston.

 

Pixies

Kim Deal se dostala do Pixies v lednu 1986, když odpověděla na inzerát v novinách. V něm stálo, že se hledá basista někde na pomezí punkových Hüsker Dü a folkových Peter, Paul & Mary. Přestože baskytaru nikdy nedržela v ruce, přihlásila se s tvrzením, že svoji basu nemá, že ji má půjčenou sestra, která žije v Daytonu. Charles Thompson (budoucí Francis Black) jí tedy půjčil padesát dolarů na basu. Sestavu doplnili Joey Santiago na kytaru a David Lovering na bicí. První zkoušky nové kapely se odehrály v bytě Kim.

Přes počáteční neúspěchy a nepříliš zdařilé koncerty se kapela začala záhy prosazovat. Aby zaujali manažery a nahrávací společnosti, odebrali se do studia (které platil otec Francise Blacka) a nahráli první demo nazvané The Purple Tape. Za tři dny ve studiu natočili sedmnáct skladeb, na jejichž základě se jim podařilo získat smlouvu s nezávislou společností 4AD.

První album natočili v roce 1987 a vyšlo pod názvem Come on Pilgrim. Zatím tedy nikoli plnohodnotné, ale jen EP. Přesto připravilo půdu pro první dlouhohrající desku Surfer Rosa (1988), která pro kapelu znamenala průlom. Album zaznamenalo velmi příznivé kritiky, částečně i díky produkci Steva Albiniho (později produkoval třeba Nirvanu - In Utero). Kim Deal se tu podílela skladatelsky jen na jedné skladbě - Gigantic, přesto se právě tahle písnička stala jediným singlem z alba. Album nabídlo široký žánrový rozptyl a v Melody Makeru a Sounds se stalo deskou roku. Úspěch také pomohl kapele ke smlouvě se společností Elektra.

Kapela se vydala na evropské turné s Throwing Muses jako support, nicméně role si prohodili v Holandsku, kde byli Pixies již daleko populárnější.

Další album Doolittle vyšlo v roce 1989 pod producentskou taktovkou Gil Nortona. Album je čistější a vzdušnější než předchozí Surfer Rosa. Přestože i toto album mělo úspěch, v kapele se na nadcházejícím turné projevila únava ze společného cestování a práce. Vyvrcholila také třenice mezi egy Francise Blacka a Kim Deal. Kim měla pocit, že se jí nedostává skladatelského prostoru (což byla nesporně pravda), a vše vyvrcholilo na turné. Na koncertě ve Stuttgartu hodil Black po Kim kytaru! Po tomto (ale i jiných) extempore se muzikanti rozhodli dát si pauzu.

 

The Breeders

V pauze se Kim rozhodla založit kapelu s kytaristkou Throwing Muses Tanyou Donnelly. Oslovily Carrie Bradley, houslistku a violistku, a natočily první demo snímky. Materiál psala Kim ještě na turné s Pixies. Nazvaly se The Breeders podle kapely, kterou měla Kim ještě coby teenagerka. Demo snímky poslaly do 4AD a tam s nimi okamžitě podepsali smlouvu. V The Breeders se Kim konečně dočkala možnosti psát vlastní skladby.

V roce 1990 vydávají první desku Pod s producentem Steve Albinim. Přestože deska sklidila příznivé kritiky, nedosáhla komerčního úspěchu.

 

Pixies II

Pixies začali znovu fungovat v červnu 1990, kdy se Black, Lovering a Santiago sešli v Los Angeles. Kim Deal byla v této době velmi blízko vyhození z kapely, ale protože neměl nikdo odvahu jí to říct, účastnila se nahrávání další desky Bossanova, která vyšla ještě téhož roku. Přesto byla její role omezena na post basistky a sólový zpěv jí byl zapovězen, natož aby mohla přispět nějakou skladbou. Francis Black napsal celou desku sám, což bylo pro Kim, čerstvě píšící autorku pro The Breeders, velmi frustrující.

Týden před začátkem natáčení Trompe le Monde, posledního alba Pixies, byla Kim Deal vyhozena z kapely. Po určitých ústupcích byla sice přijata zpět, nicméně každému bylo jasné, že její dny v Pixies jsou sečteny. Ve studiu se s kapelou prakticky nepotkávali. Po natáčení tohoto alba ale už nebyla ochotna snášet, že nemůže psát pro kapelu, a vše vyústilo v rozpad Pixies. Rozhodnutí nicméně vzešlo od Francie Blacka, který konec kapely ohlásil Santiagovi telefonicky a Kim Deal a David Loveringovi faxem.

 

The Breeders II

Kim Deal pokračovala v práci s The Breeders a rok po rozpadu Pixies se k Breeders připojila její sestra Kelley Deal. S tou začaly připravovat druhé album, které vyšlo v roce 1993 pod názvem Last Splash. Album bylo nejen dobře přijato kritikou, ale zaznamenalo obrovský komerční úspěch a v USA získalo platinovou desku za milion prodaných nosičů.

V této době zaznamenali úspěchy i na MTV, kde měli několik videoklipů. Příznivé období kapely ale skončilo po vydání vinylového EP Head to Toe v létě 1994. Kelley Deal odešla na odvykací kúru, aby se vyléčila ze závislosti na heroinu. Kapela se nikdy nerozpadla, nicméně celých osm let o sobě nedala nic vědět, až v roce 2002 vydali desku Title TK.

 

The Amps a další

V osmileté pauze ve fungování The Breeders využila Kim Deal k postavení nové kapely, která nesla název The Amps. Po několika koncertech vydali v roce 1995 desku Pacer. Deska byla sice kritikou dobře hodnocena, ale nezaznamenala výraznější komerční úspěch.

V mezičase Kim také produkovala desky ostatním umělcům nebo hostovala coby zpěvačka na albech. Z prvních je nejzásadnější produkce alba skupiny Guided by Voice, z druhého například hostování u Sonic Youth na desce Washing Machine.

 

Pixies III

V roce 2004 vyslyšeli Pixies volání fanoušků po reunionu a 13. dubna se poprvé představili na koncertě v Minneapolis a většinu roku potom strávili na turné po celém světě, stejně jako se to děje s přestávkami vlastně dosud. Přesto, že Francis Black již uvažuje o natočení nové desky, Kim Deal zatím váhá, zřejmě i z důvodu, že by se tentokrát chtěla skladatelsky víc uplatnit.

V roce 2008 se ale probouzí k životu i druhá kapela Kim The Breeders a natáčí své další album Mountain Battles. Vyráží na koncertní turné a v letošním roce vydávají EP Fate to Fatal.

Na tento rok (psáno pro časopis Muzikus 6/2009, pozn. red.) je ohlášeno evropské turné Pixies a také The Breeders se ukáží na koncertních podiích.

 

Závěr

Kim Deal jako basistka nás vlastně zajímá jen coby členka Pixies, protože v ostatních kapelách hrála na kytaru. Stylově nevybočuje nijak z plejády dalších basistek indie/alternativní scény. Hraje trsátkem a linky jsou rovné a punkově přímočaré. Rozhodně bych ale vyzdvihl její schopnosti skladatelské. Rozdíl mezi tvorbou Pixies a The Breeders je značný. Zatímco Pixies jsou spíše ukřičení, The Breeders jsou výrazně melodičtější a harmonicky barevnější.

Kim za svůj život používala celou plejádu baskytar, ať již indie klasiku Gibson Thunderbird, nebo Fender Precision, vyzkoušela Aria Pro II nebo Music Man StingRay nebo Steinberger. Na koncert Pixies používá v poslední době hlavně Fender Precision. Z aparátů potom zvítězil Ampeg Classic.

 

Vybavení

Baskytary:

Aria Pro II

Fender Precision ’62 Reissue

Music Man StingRay

Steinberger Headless

Gibson Thunderbird

 

Kytary:

Seagull - akustika

Gibson Les Paul Goldtop '58 Reissue

Fender Stratocaster Ultra

 

Aparáty:

Peavey 300 kombo (1 x 15”)

Trace Elliot hlava

Trace Elliot 1048H (4 x 10”) kabinet

SWR, Marshall, Ampeg hlavy

Marshall, Gallien Krueger, Joe’s Light, Ampeg kabinety

 

Efekty:

dbx 160X kompresor

Boss DS-2 distortion

 

Diskografie

s Pixies:

Come on Pilgrim (EP) (1987), Surfer Rosa (1988), Doolittle (1989), Bossanova (1990), Trompe le Monde (1991)

 

s The Breeders:

Pod (1990), Last Splash (1993), Title TK (2002), Mountain Battles (2008), Fate to Fatal (EP) (2009)

 

s The Amps:

Pacer (1995)

 

+ hostování a produkce desek jiných interpretů

Psáno pro časopis Muzikus