Hudební patologie XXI - Kirk Hammett - Welcome Home (Sanitarium) part II

Hudební patologie XXI - Kirk Hammett - Welcome Home (Sanitarium) part II
Hudební patologie XXI - Kirk Hammett - Welcome Home (Sanitarium) part II

diagnóza: diatonika

Vítám všechny kolegy kytaristy u dalšího dílu naší hudební patologie. Dnes se podíváme, jak jsem minule slíbil, na ukázku sólové hry kytaristy skupiny Metallica Kirka Hammetta. Volně tedy navážu na minulý díl, kde jsme si i ukázali na skladbě Welcome Home z desky Master of Puppets, jak správně hrát a co znamenají akordy s tzv. přidanou tenzí, například Xadd9 atd. Zůstaneme tedy u stejné skladby a podíváme se na úvodní krátké Kirkovo sólo, na kterém si zopakujeme použití diatonických stupnic a rozkladů akordů.

 

Kirk Hammett – Welcome Home (Sanitarium) – úvodní sólo

Pokud jste fanoušky Metallicy, určitě se vám muselo vrýt do paměti úvodní dvanáctitaktové sólo této skladby, které hraje Mr. Kirk už více jak dvacet let na koncertech skoro pořád stejně. Pojďme si ho teď trochu přiblížit.

 

Toto krátké sólíčko hrajeme do harmonie v tónině e moll a střídají se nám zde akordy Emadd9, Em5+, Em7add11, Aadd11, G a Aadd11. Ti zkušenější z vás určitě už vyčtou, že se nám zde střídají dva mollové módy diatonické stupnice, a to aiolský (první dvě kila) a dórský (akord A dur najdeme na 4. stupni e moll dórské (viz pitevna dórská stupnice).

 

Sólo nám začíná (první takt) známým a hojně používaným rozkladem akordu Emadd2(9) hraného v intervalech prima, kvinta, sekunda a tercie, který hrajeme do téhož akordu. Tento rozklad můžeme najít například na prvním stupni diatonické stupnice e moll (e moll aiolská). V dalším taktu do akordu Em5+ máme jednoduchou sekvenci v e moll pentatonické stupnici a pokračujeme dále jednoduchou melodickou téměř „klasickou“ frází z e moll diatonické stupnice až do šestého taktu, kde najdeme hezký rozklad akordu Hm (ten najdeme pochopitelně rovněž v e moll diatonické aiolské stupnici na pátém stupni). V osmém taktu hrajeme jednoduchý motiv, který se opakuje pozpátku (tzv. račí způsob motivické improvizace) v e moll, a přichází devátý takt, kde Kirk používá sekvenci v e moll dórské stupnici (e, f#, g, a, h, c#, d). Pak následuje už jen rozklad akordu Am hraný sweepingem a končíme rozklady akordů nebo přesněji častí akordů (základní tón a tercie) – A, G a zpět A.

 

Diagnóza

Použití modálních stupnic, v našem případě kombinace aiolské a dórské, by mělo patřit k výbavě každého improvizátora. Doporučuji dobře se je naučit a ujasnit si rozdíly mezi těmito stupnicemi, tak abychom je dokázali dobře využít. Druhou věcí, kterou zde máme k dispozici, je využití jednoduchých rozkladů akordů, které je určitě dobré znát taky. Cvičte vše pokud možno ve všech tóninách a zkuste se naučit jednotlivé stupnice a rozklady akordů dobře slyšet.

 

Přeji hodně úspěchů.

Psáno pro časopis Muzikus