Klávesákovo zamyšlení - Kontroléry v programování zvuku V

Klávesákovo zamyšlení - Kontroléry v programování zvuku V
Klávesákovo zamyšlení - Kontroléry v programování zvuku V

Dnes se opět podíváme na potenciometry otočné a tahové, tentokrát na méně tradiční parametry zvuku, na které mohou být přiřazeny. Velmi zajímavé a užitečné mohou být při ovládání parametrů nízkofrekvenčního oscilátoru (LFO), který může značně oživit zvuk - buďto vibratem (při použití na ovládání výšky tónu s oscilátorem), tremolem (při použití na hlasitost se zesilovačem) nebo automatickým efektem wah-wah (při použití na barvu s filtrem). Samozřejmě je možné (a dobré) používat je i dohromady. Podobně jako u akustického nástroje (například houslí nebo kytary), kde je ovládání výšky a barvy v reálném čase rozhodující pro výraz, můžeme takto pracovat třeba s hloubkou a/nebo rychlostí vibrata (LFO Depth, LFO Speed nebo Rate), případně zpožděním jeho rozkmitu (LFO Fade). To se velmi hodí, pokud chceme vytvořit „akusticky“ znějící zvuk. Určitou nevýhodou LFO v tomto smyslu je totiž jeho přílišná automatičnost, je dobré parametry „ručně polidštit“.

 

Všimněte si, že opět narážíme na téma ruční ovládání versus automatizace zvuku - jejich kombinace může být velmi přínosná... Tento postup se může týkat samozřejmě nejen LFO obsaženého přímo v parametrech zvukového programu, ale i v souvisejících efektech - vibrato, tremolo nebo auto-wah často najdeme na nástrojích v efektových jednotkách.

 

Zejména na MIDI řídicích klaviaturách (ale i jiných nástrojích) často najdeme kombinaci osmi otočných a/nebo tahových potenciometrů. Tuto osmičku můžeme dobře použít na ovládání všech zásadních parametrů zvuku: barvy (dva parametry filtru - ořezávací frekvence a resonance), výšky (dva parametry vibrata, tj. rychlost LFO a hloubka modulace LFO do oscilátoru), délky, resp. časového průběhu zvuku (ovládání času, resp. úrovně obálky zesilovače, čtveřice parametrů attack-decay-sustain-release). Pokud máme k tomu ještě expression pedál na ovládání hlasitosti nohou, máme zvuk výrazně pod kontrolou. Ještě lepší variantou (pokud máme k dispozici ještě více potenciometrů) je použít nezávislé ovládání pro obálku filtru a zesilovače - tak může být zvuk ještě expresivnější a barevnější.

 

Jinou zajímavou možností je přiřadit potenciometrům hloubku ovládání filtru, zesilovače (případně oscilátoru) pomocí obálky (Filter/Amp/Pitch EG Depth), případně například úhozové dynamiky nebo tlakové citlivosti. Tyto parametry ale najdeme bohužel spíše jen v softwarových nástrojích. Výhodou zde může být třeba to, že máme nastaveny časy obálek pořád stejně (v souvislosti s tempem skladby), ale potřebujeme pouze na chvíli zesílit jejich účinek na barvu či hlasitost (a udělat tak například rozdíl mezi slokou a refrénem). Totéž může fungovat i pro úhozovou dynamiku - při zvětšení reakce zesilovače na ovládání z klaviatury můžeme získat větší dynamiku a expresivitu, která se může hodit pro sólové pasáže. Opět, fantazii se meze nekladou. To be continued...

Psáno pro časopis Muzikus