Kytarová dílna XXXIII - Jazzové standardy (21)

Kytarová dílna XXXIII - Jazzové standardy (21)
Kytarová dílna XXXIII - Jazzové standardy (21)

Victor Young: Stella by Starlight

Dnešní jazzová pecka patří do standardního repertoáru zcela neodmyslitelně. Victor Young, jeden z nejslavnějších amerických skladatelů, se narodil 8. srpna 1900 v Chicagu. Původem Polák odešel se svými prarodiči do Varšavy, kde prožil dětství a získal hudební vzdělání na Varšavské hudební akademii. Stává se nadějným koncertním houslistou, ale po návratu do USA přechází do tábora populární hudby a bere angažmá v orchestru Teda Fiorita. V Chicagu také později přijme post ředitele rádia, vede vlastní orchestr, aranžuje a často nahrává. V polovině třicátých let odchází do Hollywoodu a naplno se věnuje filmové tvorbě. Získává 22 nominací na Oscara, ale dostává cenu pouze za jeden film Cesta kolem světa za 80 dní. Bohužel až po smrti. Také komponuje písně pro slavné zpěváky (např. Bing Crosby, Al Jonson nebo Judy Garland). Složil hudbu k 54 filmům mnoha žánrů a jeho skladby a partitury byly použity k 364 (!) filmům v celosvětové produkci. Umírá 10. listopadu 1956 v Palm Springs v Kalifornii na infarkt. Píseň Stella by Starlight se objevila ve filmu The Nutty Professor v roce 1963. Je to krásná ukázka jazzové harmonie se všemi klasickými postupy, hezkou melodií a tématickou motivační prací. Tónina je v Bb dur. V první části se opakuje čtyřtaktový motiv postavený na sestupu dominantních jader do subdominanty (Es dur) a pěkným zvětšeným akordem G+7 přechází do části druhé, kde se mění motiv a jakoby vybočuje v osmi taktech. Pak se vrací do původního tématu a diatonickým sestupem DJ (DJ - dominantní jádro) až do finálního tónického akordu Bbmaj7. Skladba má tajemnou náladu a používáním alterovaných akordů (snížené kvinty a nóny) vůči melodii získává zvláštní expresivitu. V improvizaci si moc nevystačíme jednoduchým nasazením stupnic a je třeba více použít vzorů - tzn. např. rozložených akordů podle harmonie. Takže spíše improvizace vertikální. Píseň totiž často přechází do atonálních akordů a musíme sledovat jejich průběh. Kdo se chce věnovat jazzu, měl by ji opravdu dobře poznat a prostudovat. Často se hraje a je oblíbená. Good luck Stella!

Kytarová dílna XXXIII - Jazzové standardy (21)
Kytarová dílna XXXIII - Jazzové standardy (21)

PŘ.58 VICTOR YOUNG:STELLA BY STARLIGHT

Psáno pro časopis Muzikus