Nenápadný muž s nápadnou basou - basový profil Oteila Burbridge

Nenápadný muž s nápadnou basou - basový profil Oteila Burbridge
Nenápadný muž s nápadnou basou - basový profil Oteila Burbridge

O Oteilu Burbridgeovi jsem se dozvěděl poprvé před dvěma lety, když jsem psal první článek pro Groove v sukni. Tal Wilkenfeld (basistka od Jeff Becka) věnovala Oteilovi jednu skladbu na své desce se slovy, že „je to pro jejího učitele“. V té době jsem zjistil jen to, že hraje v Allman Brothers, a dál jsem po něm nepátral. Další zmínku o něm jsem objevil až nedávno, když jsem hledal nějaké zajímavé projekty, kterých se účastnil Howard Levy (pianista a hráč na foukací harmoniku – nedávno tu byl s Béla Fleck and The Flecktones). Našel jsem úžasnou desku uskupení Goodman, Levy, Burbridge, Smith a basa mě na této desce natolik zaujala, že jsem začal o Oteilu Burbridgeovi zjišťovat víc. A není nic přirozenějšího než se o své vědomosti podělit.

 

Dětství

Oteil Burbridge se narodil v hlavním městě Spojených států, ve Washingtonu, D.C. 24. srpna 1967. Jeho předkové měli egyptské kořeny. Dostal jméno Oteil, což znamená „cestovatel“ nebo „průzkumník“ – na místě by bylo i slovo „pionýr“, kdyby nebylo tak zprofanováno minulým režimem. Ve chvíli, kdy se u něj i u jeho staršího bratra Kofiho projevil hudební talent, jejich matka je oba přihlásila do lekcí klasické a jazzové hudby, aby usměrnila jejich talent. Kofiho ranná vzpomínka: „Pamatuji se na první bicí, které Oteil měl. Byly to Quaker Oatmeal. To mu byly asi tři nebo čtyři roky.“

Oba bratři vyzkoušeli mnoho rozličných nástrojů a oba se díky tomu stali multiinstrumentalisty. Oba se učili hrát na klavír, Oteil se navíc učil ještě na basklarinet, housle a trubku. Přesto se nakonec Oteil obrátil k bicícm a basové kytaře a Kofi našel zalíbení ve flétně a klávesových nástrojích. Kofi byl vůbec pro Oteila důležitý. Jak k tomu Oteil poznamenává: „Kofi mě přivedl k baskytaře. Neměl jsem žádného učitele hry na baskytaru. Kofi mě naučil spoustu věcí o harmonii, což bylo vlastně to nejdůležitější.“

V dětství také Oteil projevil zájem o divadlo a hostoval v místní televizní show. Absolvoval také soukromou střední školu (která nabízela daleko lepší vzdělání než jakékoli veřejné školy v hlavním městě). Střední školu ukončil v roce 1982.

Definitivní rozhodnutí živit se hudbou přišlo po koncertu Weather Report v Constitution Hall, kde hrála sestava Joe Zawinul, Jaco Pastorius, Peter Erskine a Robert Thomas, Jr. Oteil byl natolik fascinován, že hudba převážila úplně všechno.

 

Kapely

První kapela Oteila Burbridge byla cover kapela ve Virginia Beach, kde hrál společně s bubeníkem Billy Drummondem (v současné době uznávaný newyorský jazzový bubeník), a jmenovala se The Squares.

Další kapelou, ke které se Oteil dostal, byli Col. Bruce Hampton and The Aquarium Rescue Unit. Jak sám Oteil přiznává, tahle kapela mu svým způsobem otevřela oči. „V té době jsem bral hudbu jen jako náboženství a chyběla mi radost ze hry. Vše jsem bral smrtelně vážně a podle toho to taky vypadalo. Bruce mi doporučil Jeff Sipe, který říkal, že by s ním měli hrát všichni frustrovaní muzikanti, aby se jim vrátila radost ze hry. A bylo to přesně ono. Ten chlápek byl naprosto šílenej.“

Na tuhle kapelu ovšem rád vzpomíná. Zpočátku sice hráli jen cover verze slavných hitů a staré skladby, ale Matt Mundy a Oteil začali společně skládat nové věci. Jediné, co si museli hlídat, bylo, aby Bruce chápal melodickou linku, aby ji mohl sledovat. Jinak si prý mohli dělat, co chtěli. Tak se stávalo, že některé věci byly ve starém delta blues, jiné funky, často zabrousili do vod (nebo spíše do trav) bluegrassu. Prostě od latiny až po rock. Vše bylo dovoleno.

Od roku 1988 do roku 1993 natočili dvě desky, které sice nebyly komerčně úspěšné, ale kombinace jazzu, rocku, blues, funky a bluegrassu uchvátila mnoho muzikantů. V roce 1992 v rámci turné předskakovali takovým kapelám, jako jsou Phish, Béla Fleck and The Flecktones, Spin Doctors nebo Blues Traveler. V tomto roce se objevili i na videu Widespread Panic – Live from the Georgia Theatre, byl tu záznam jejich jam session s Chuck Leavellem (klávesista Rolling Stones) a Count M’Butuem (perkusista The Derek Trucks Band). Zajímavostí videa je to, že ho režíroval známý herec a režisér Billy Bob Thornton.

Kapela se začala rozpadat v roce 1993. Nejdříve odešel Mutt Mundy, aby ho zakrátko následoval Bruce Hampton. Zbylá trojice Oteil Burbridge, Jimmy Herring a Jeff Sipe pokračovala ještě do roku 1997. V tomto období natočili ještě další tři desky a vystřídalo se u nich nespočet dalších muzikantů. Bylo to také období postupného rozvratu. Všichni muzikanti už měli vedlejší projekty a měli čím dál tím méně času na Aquarium Rescue Unit. Jimmy Herring začal hrát s Jazz is Dead, Frogwings, Philem Leshem, Jeff Sipe zase hrál s Jonasem Hellborgem, Susan Tedeschi nebo Trey Anastasiem. Konečnou ranou ale byl odchod Oteila Burbridge k Allman Brothers Bandu.

 

Allman Brothers Band

Oteil Burbridge nastoupil ke slavné jižanské kapele v roce 1997 poté, co od ní odešel Allen Woody (společně s Warren Haynesem založili kapelu Gov’t Mule). Samotný nástup byl podle Oteila docela zmatený, neboť si dlouhou dobu myslel, že se jen spletli. S některými členy kapely totiž v té době hrál v projektu Frogwings, a když mu volali, jak bubeník Butch Trucks, tak manažer kapely, myslel si, že shánějí někoho jiného.

V kapele hraje vlastně až dosud a stihl s nimi vydat tři desky Peakin’ at the Beacon (2000), Hittin’ the Note (2003), One Way Out (2004), a v roce 2003 vydali vynikající živý záznam Live @ The Beacon. Sešel se tu i s vynikajícím slide kytaristou Derekem Trucksem (synovec bubeníka Butche Truckse), v jehož sólové kapele The Derek Trucks Band jednu dobu působil a stabilně v ní působí jeho bratr Kofi Burbridge.

 

Další projekty

Přestože je v The Allman Brothers Oteil velmi vytížen, stíhá i další projekty. Významným hudebním počinem je skvělé album, které dal dohromady společně s Howardem Levym (foukací harmonika, klávesy), Jerry Goodmanem (housle) a Stevem Smithem (bicí). V roce 1999 spolu nahráli desku Stranger’s Hand. Nadupaná deska, která je plná fúze jazzu, blues, rockových až hard rockových riffů. Je tu spousta odkazů na Mahavishnu Orchestra, Bélu Flecka, Journey a další. Je to jen logické, když si vezmeme, že členové formace v těchto kapelách působili.

O rok později založil Oteil svou vlastní kapelu Oteil and The Peacemakers, se kterou koncertuje, kdykoli mají Allman Brothers volno. Jedná se vlastně o takovou nástupnickou kapelu Aquarium Rescue Unit. Zatím natočili tři desky.

V roce 2005 také došlo k částečnému obnovení Aquarium Rescue Unit. Koncertovali do roku 2007 a chystají se na další koncerty. Kvůli vytíženosti jednotlivých členů v jiných projektech mají ale potíže najít společné termíny.

Hra

Oteil je, co se týče hry, neoddiskutovatelně ovlivněn Jaco Pastoriusem. Stačí si jen poslechnout jakékoliv sólo. Na devadesát devět procent v něm Oteil použije akordy, kterými proslul právě Jaco Pastorius. Co také používá ve svých sólech, je scatový zpěv. Tahle kombinace pak vytváří harmonicky i melodicky zajímavé linky. Tady bych rád odkázal na webový server YouTube a nespočetné množství videí z koncertů nebo jam sessionů. Doporučuji shlédnout video Allman Brothers – Live @ The Beacon 2004 nebo jam session na koncertě Victora Wootena a J. D. Blaira v newyorském klubu B. B. King Blues Club, kde hostovali Tal Wilkenfeld, Oteil Burbridge a Steve Bailey.

Základem Oteilovy hry je ovšem i precizní groove, který pastoriovsky kombinuje s melodickou hrou. Takže se dočkáme při hraní jednoho groovu různých modifikací a úprav. Nicméně vše vkusně zahrané.

 

Nástroje a vybavení

V průběhu své kariéry nasbíral Oteil, ostatně asi jako každý muzikant, slušnou řádku vybavení. Nicméně v poslední době hraje především na Fender Precision ’63 a Fender Jazz ’64 v The Allman Brothers Band a ve své kapele Oteil and The Peacemakers používá svoje šestistrunné baskytary Modulus OB6 (pražcový i bezpražcový model) a pětistrunný model Fodera Monarch.

Aparáty používá jenom Epifani. V The Allman Brothers Band kombinaci UL502 (600 W hlava) a kabinet UL410 (4 x 10”). V jeho kapele to je potom kombinace UL902C (1000 W hlava) a dva kabinety UL210 (2 x 10”) a UL115 (1 x 15”).

Z efektů používá jen MXR envelope filter a octaver Boss OC–2.n

 

www.oteil.net

Vybavení

Baskytary:

Fodera Monarch 5 string

Fender Precision Pino Palladino signature

Fender Precision ’63

Fender Jazz ’64

Modulus OB6 (pražec i bezpražec)

Kydd (elektrický kontrabas)

Aparát:

Epifani UL502 (600 W hlava)

Epifani UL902C (1000 W hlava)

Epifani UL410 (4 x 10 kabinet)

Epifani UL210 (2 x 10 kabinet)

Epifani UL115 (1 x 15 kabinet)

Efekty:

MXR filter

BOSS OC–2 (octaver)

 

s Aquarium Rescue Unit: Col. Bruce Hampton & the Aquarium Rescue Unit (1989), Mirrors of Embarrassment (1992), Eepeee (1994), In a Perfect World (1994), The Calling (1997)

s Victor Wooten: What Did He Say? (1997), Soul Circus (2005)

s Wooten, Bailey: Bass Extremes: The Cookbook (1998)

s Gregg Allman: Searching for Simplicity (1998)

s Howard Levy, Jerry Goodman, Oteil Burbridge, Steve Smith: Stranger’s Hand (1999)

s The Allman Borthers Band: Peakin’ at the Beacon (2000), Hittin’ the Note (2003), One Way Out (2004)

s Oteil and the Peacemakers: Love of a Lifetime (2000), Family Secret (2003), Believer (2005)

s Jaco Pastorius Big Band: Word is Out (2006)

s The Derek Trucks Band: Already Free (2009)

 

Když už jsme se dostali k jam session Wooten, Burbridge, Wilkenfeld a Bailey, je vhodné se zmínit i jedinečnou baskytaru, na kterou tady hraje Steve Bailey. Je to první vyrobená šestistrunná baskytara, kterou zkonstruoval Carl Thompson.

Psáno pro časopis Muzikus