Rockové klávesy VII - workshop

Rockové klávesy VII - workshop
Rockové klávesy VII - workshop

V tomto díle se budeme zabývat tím, jak pomocí power chordů docílit toho, aby vaše klávesy dokázaly hrát stejnou roli jako zkreslená kytara. Mám pocit, že v rockových kapelách hrají klávesy často až příliš umírněnou roli. Mnozí z nás často hrají nenápadný pad nebo tichý rytmický motiv, aby se nepletli do cesty agresivním kytarovým partům. Myslím, že bychom se měli zasadit o to, aby se klávesy vrátily zpět do popředí! Mnoho z níže uvedených příkladů je ovlivněno Keithem Emersonem, Jonem Lordem, Rickem Wakemanem a Stevie Wonderem, což jsou podle mě nejvýznamnější rockoví klávesisté. Doufám, že vás tyto postupy budou inspirovat k zapojení power chordů do vaší hry na klávesy.

 

Příklad 1

Dle mého názoru se zvuku zkreslené kytary nejvíce blíží zkreslené Hammondy B3. Král tohoto stylu hry je bezpochyby Jon Lord z Deep Purple. Místo používání klasického reproduktoru Leslie proháněl své varhany stackem Marshall s velmi přímočarým zvukem. Nastavení, které Jon rád používal, zahrnovalo první čtyři táhla zcela vytažená bez vibrata či Leslie. Většina nových simulátorů varhan umožňuje zapnout slušně znějící zkreslení. Pokud nemáte to štěstí, že byste vlastnili Hammondy a Marshall, otočte ovladač zkreslení na své simulaci nebo plug-inu téměř zcela doprava. Příklad 1 začíná bluesovým riffem v pravé ruce s využitím bluesové stupnice C (c, e♭, f, f#, g, b♭). Aby byl zvuk autentický, hrajeme sekundy a kvarty a získáme tak velmi otevřené zkreslení, podobné kytaře. Levá ruka se přidává s mohutným glissandem tak, že položíte celou ruku přes černé i bílé klávesy na spodním manuálu a sjedete až k power chordům, čímž podpoříte zajímavé suspendované struktury hrané pravou rukou (akordy typu sus, kde je tercie nahrazena kvartou či sekundou). Nastavení pro spodní manuál nebo dolní zónu splitu je následující: první a třetí táhlo zcela vytažené, vibrato i Leslie jsou vypnuty.

Rockové klávesy VII - workshop
Rockové klávesy VII - workshop

Příklad 2

Toto je další varhanní příklad, tentokrát s méně zkresleným zvukem. Ukázka je velmi ovlivněna zvukem Jacka McDuffa ve skladbě Rock Candy. Keith Emerson prohlásil, že tato píseň byla důvodem, proč začal hrát na varhany! Horní manuál má první čtyři táhla zcela vytažená a zapnuté jsou perkuse „3rd harmonic“ s nízkou hlasitostí a parametrem decay nastaveným na fast (tedy rychlé odeznívání). Používáme tentokrát také vibrato C3. Prstoklady pravé ruky jsou vždy kvintakordy, ať už v základním tvaru nebo obraty, které se diatonicky pohybují vzhůru po dórské stupnici D (d, e, f, g, a, b (česky h), c, d). Basová linka je podobná těm, jaké používal Chester Thompson z kapely Tower of Power. Nastavení je: 1. a 3. táhlo zcela vytažené a zapnuté je vibrato C3. Všimněte si posledních tří akordů v tomto cvičení. Přidáme „blue note“ (A♭), čímž dosáhneme chromatického postupu ovlivněného gospelovou hudbou, a přidáme také neobvyklé disharmonické basové tóny jako „koření“.

Rockové klávesy VII - workshop
Rockové klávesy VII - workshop

Příklad 3

Toto je funky klavinetový riff hraný oběma rukama, který vychází z gospelově laděných akordů z příkladu 2. Tentokrát hrajeme v tónině F. V prvním taktu začneme tím, že v pravé ruce hrajeme kvarty, které podpoříme basovými staccato „nárazy“ v levé ruce. Toto rychlé rytmické střídání rukou je klíčem k funky hře na klavinet. Tóny hrané pravou rukou vycházejí z dórské stupnice F a bluesové stupnice F. Levou rukou hrajeme do pomlk v pravé ruce, čímž vznikne vzájemně provázaný funky part. Na konci taktů druhého a čtvrtého si všimněte chromatického vzestupu v basu. To dodává akordům hraným pravou rukou disharmonický nádech, který dojde rozuzlení na začátku fráze. K tomu je navíc zapnut efekt auto-wah, díky kterému je zvuk ještě agresivnější.

Rockové klávesy VII - workshop
Rockové klávesy VII - workshop

Příklad 4

Tento příklad využívá zvuku syntezátoru Prophet 5, který je v tomto případě naladěn do kvint. Akordy jsou zde poměrně jednoduché (kvarty a kvintakordy s přidanými basovými tóny), ale když je ke každému tónu přidána kvinta, akordy znějí opravdu monumentálně. Krása těchto zvukových nastavení je, že ty nejjednodušší prstoklady dávají vzniknout nejhezčím akordům. Pokuste se na vašich analogových syntezátorech nebo pluginech najít presety, které v názvu mají "5th". Poté experimentujte s prstoklady. Toto cvičení je silně ovlivněno progresivním rockem a v posledních několika taktech se rozvine do ódy na liché rytmy ve stylu kapely ELP. Můžete také experimentovat s otevíráním filtru (parametr cutoff frequency), čímž dodáte vaší hře na expresivitě.

Rockové klávesy VII - workshop
Rockové klávesy VII - workshop
Psáno pro časopis Muzikus