Rockové klávesy X - workshop

Rockové klávesy X - workshop
Rockové klávesy X - workshop

Rockové klávesy 10

Kytarové krabičky a klávesy

V tomto dílu našeho seriálu se budeme zabývat používáním kytarových efektových krabiček při hře na klávesy. Osobně v poslední době požívám výhradně virtuální efekty, takže všechny mé krabičky jsou softwarové, ale uvidíte, že fungují velmi podobným způsobem jako ty „opravdové“. Díky efektovým pedálům mohou být vaše klávesové zvuky ještě osobitější. Neobvyklý efekt může někdy dodat zvuku určitou frekvenci či zabarvení, čímž skladba opravdu „prokoukne“. Podíváme se na čtyři různé klávesové zvuky, pokaždé s jiným efektem.

Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 10 - Using Pedals Ex 1, autor: Brian Charette
Příklad 1: Varhany + distortion
Příklad 1: Varhany + distortion
Příklad 1: Varhany + distortion
Příklad 1: Varhany + distortion

Klasickou kombinací klávesového nástroje a efektové krabičky jsou varhany a distortion. Pro tento příklad jsem vybral velmi „boutique“ zkreslení. Jedná se o plug-in inspirovaný Eddie Van Halenem. Tato konkrétní krabička dodává zvuku neobvyklou alikvotní frekvenci a ve výškách je slyšet efekt flangeru, což napodobuje Eddieho ječivé flažolety. Zkreslení je poměrně jednoduchý efekt. Nejdůležitější parametr je míra zkreslení; při nižších nastaveních získáte hřejivý zvuk ne nepodobný lampovému zkreslení, zatímco při vyšších nastaveních ...sheeeeeeeeeaaaaaa. Mnoho pedálů (jako například tento) má také ekvalizér, který vám umožní zvuk tvarovat podle potřeby. Experimentujte s různými zkreslovacími plug-iny či krabičkami a zjistěte, které nejvíce vyhovují vám! Mnoho klávesistů používá ve své sestavě hned několik zkreslovacích pedálů.

Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 10 - Using Pedals Ex 2, autor: Brian Charette
Příklad 2: Rhodes a phaser
Příklad 2: Rhodes a phaser
Příklad 2: Rhodes a phaser
Příklad 2: Rhodes a phaser

Elektrické piano zní skvěle v kombinaci s efekty typu phaser! Za starých časů klávesisté často „proháněli“ Fender Rhodes Mark 2 krabičkou MXR Phase 90. Tato kombinace je dobře slyšet například v klasice Just the Way You Are od Billyho Joela. My jsme v našem příkladu použili modernější variantu, která dává zvuku Rhodes netradiční jiskřivé zabarvení. Náš phaser má parametr Stages, pomocí kterého určíme, v kolika krocích se filtr otevře a zavře. Depth nastavuje amplitudu, tedy jak široký bude chod oscilátoru. My jsme tento parametr nastavili poměrně vysoko, díky čemuž ve zvuku slyšíte určité třepotání či „bublání“. Rate znamená, jak rychle se filtr otevírá a zavírá. Jako tvar vlny jsme zvolili sinusoidu s nízkou hodnotou parametru Feedback, abychom dosáhli zmíněného třepotání, ale zároveň aby efekt nebyl přemrštěný.

Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 10 - Using Pedals Ex 3, autor: Brian Charette
Příklad 3: Lead a efekt analog delay
Příklad 3: Lead a efekt analog delay
Příklad 3: Lead a efekt analog delay
Příklad 3: Lead a efekt analog delay

Analog delay vytváří opakující se signál, u kterého může postupně docházet k úbytku vyšších frekvencí, podobně jako když ubíráte u frekvenčního filtru cutoff u analogového syntezátoru. V tomto příkladu je cutoff nastaven někde kolem středu, takže se signál postupně deformuje s každým dalším opakováním. I počet „ozvěn“ (tento parametr se zpravidla jsmenuje Feedback nebo Repeat) jsme nastavili na střední hodnotu, takže zazní několik „opakovaček“. Během hry si zde pohrávám s časem zpoždění a tvořím tak rytmickou figuru. U plug-inů můžete navázat čas zpoždění na tempo skladby - u „skutečných“ krabiček si budete muset hrát s parametrem Delay Time, abyste se rytmu skladby přiblížili. (Dnes již je na trhu také mnoho pedálů s funkcí Tap Tempo, díky které můžete poklepáním nohy čas zpoždění přesně nastavit - pozn. překl.) V kombinaci s tímto agresivním lead soundem zní dealy skvěle. Tuto barvu můžete použít například v mezihrách mezi slokami, čímž vzniknou další zajímavé melodické motivy.

Zvukový soubor
Caption
Rock Organ 10 - Using Pedals Ex 4, autor: Brian Charette
Příklad 4. Clavinet a Ringmodulator
Příklad 4. Clavinet a Ringmodulator
Příklad 4. Clavinet a Ringmodulator
Příklad 4. Clavinet a Ringmodulator

Ringmodulátor používá modulaci amplitudy vynásobením dvou signálů, z nichž jeden je obvykle sinusoida. Ring (kruhová) modulace se mění v závislosti na hraných tónech a u některých z nich na vás vyskočí frekvence, které dají vzniknout velmi neobvyklým zvukům. Plug-in použitý v tomto příkladu má jen parametr Frequency, který jsme nastavili na hodnotu 138,56 Hz. Hrajeme zde zajímavě znějící pentatonické linky v C. U tónů C a E♭ je modulátor opravdu dobře slyšet. Poslechněte si také zvuky, které používá Pete Cosey na albu Agharta od Milese Davise, abyste získali představu, jak lze tento efekt používat.

Psáno pro časopis Muzikus