Sekvencery XIV - Notátory (2)

Sekvencery XIV - Notátory (2)
Sekvencery XIV - Notátory (2)

Minule jsem předestřel plán na průzkum notačního programu Sibelius jakožto (mnou) zvoleného zástupce i ostatních notačních programů. Jejich principy jsou veskrze podobné, píší se v nich noty, a dá se to potom taky přehrát.

Tady bych se dnes právě pozastavil, protože nastavení zvukových parametrů je nesmírně citlivou a důležitou věcí. Jakkoliv se dá průběžně měnit (nejprve stvoříme partituru s použitím standardních GM zvuků například z Windows a pak to teprve "osadíme" lepšími), zdá se mi mnohem lepší pracovat už od začátku s kvalitními a příjemnými zvuky. Je to inspirativní a chce to jen trochu práce navíc, což hloubavé, systematické a přičinlivé typy, kterými dozajista moji mlaskaví čtenáři jsou, s radostí ocení. Při spuštění Sibelia budete beztoho nejprve vyzváni, abyste si MIDI a audio (zde tomu říkají playback) parametry nastavili, takže i chronologicky jsme v souběhu s aktivitou programu samotného.

 

Nový Sibelius 5 podporuje VST instrumenty, zatímco v Sibeliovi 4 bylo možno využít pouze Kontakt Playeru, a v předchozích ani to. Je ovšem nutné vlastnit ony VST instrumenty anebo kolekci programů pro Kontakt, což není zrovna levná záležitost, a uživatelé Sibeliů před verzí 4 mají vůbec smůlu. Tato zapeklitá situace se dá docela jednoduše obejít, použijeme-li virtuální MIDI kabely programu MIDI Yoke (freeware) a soundfont/wave softwarový sampler Sfz, popřípadě Sfz+ Player (taktéž freeware), kde si otevřeme soundfont programy či banky, jaké jen libo. Ty si můžeme sami nakombinovat anebo přímo vytvořit. Banky z už hotových soundfontů (na webu se jich opět zadarmo dají najít spousty, a to i kvalitních, chce to jen hledat) lze poskládat například v programu CDXtract, kde na soundfonty převedete i množství jiných formátů (Akai, Emu, Giga0¦). Co se tvorby vlastních programů a bank týče, vzpomeňte na zde již propírané programy ReCycle a ZeroXgroove. Oba dokáží exportovat formát sf2.

 

MIDI Yoke je vůbec navýsost užitečná věc. Pomocí virtuálních MIDI propojení se dá v systému jediného počítače docílit součinnosti více programů současně, třeba i starší provenience, které ještě nepodporují ReWire, navíc je to i jednodušší a úspornější na provoz, není nutno řešit statut Master/Slave apod. V MIDI Yoke využijete až osm nezávislých virtuálních káblíků, je to jako mít hardwarový MIDI interface, do některých programů se to dá použít i jako merge box - třeba v Cubase stačí u patřičné stopy zvolit "all MIDI inputs", a už vám to tam pěkňučko míchá, na moju čérnú dušu, že ja, ať mňa čert odnese do pekla, esli né, ptfuuj.

 

Z toho plyne jeden fakt, který již jistě mým bystrým čtenářům vytanul na myslích. Ano, ano, z partitury Sibelia můžeme vysílat MIDI data až na osmi různých destinací (pokud bereme v potaz pouze MIDI Yoke Driver), a tak si klidně dovolíme nadefinovat partituru o 128 hlasech (8 x 16 kanálů k dispozici). Jestliže by se tedy někomu zachtělo trumfnout benátskou vícesouborovou kompoziční techniku (provozovanou v 16. a 17. století na více kůrech chrámu San Marco současně) anebo rovnou Karlheinze Stockhausena (requiescat in pace...), má příležitost.

 

Prakticky se to provádí v sekci Playback and Input Devices, kde se zobrazují dostupné MIDI vstupy i výstupy, a je třeba aktivovat ty, které mají být použity. K dispozici je tlačítko Test, které vyšle MIDI sekvenci na "svůj" port a tam případně se nacházející nástroj zareaguje. U každé MIDI destinace je volba zvukové sady a výběr už nastavených presetů nejpoužívanějších modulů s různou logikou uspořádání zvukových programů a bank. Inicializován je GM systém, jinak uvedu jen některé jiné - Korg Karma, Triton, Trinity, Roland Fantom, JV-1010, Kurzweil K2500, Yamaha XG systém, Motif aj. Dají se editovat a též vytvářet nové. Tady se také volí užití/neužití Kontakt Playeru (od verze 4). Nastavení v sekci Playback and Input Devices se otisknou do rozvržení zvukového schématu při definici partitury na začátku vlastní kompoziční práce, ale je možné dodatečně toto schéma měnit či doplňovat v mixeru. Ten přijde na paškál později, to jen abyste si náhodou nemysleli, že volby provedené v úvodu jsou pak nezměnitelné. V Input okénku najdeme užitečný MIDI data filtr, který filtruje na základě parametrů notových výšek (nastavení zóny od... do...), dynamiky (velocity opět mezi limitními hodnotami) a notových délek (gate time a poznovu limit). Vedle filtru se nachází nastavení pro kytarový ovladač.

 

To pro dnešek stačí. Jak začínáte pochopovat, Sibelius je program velmi sofistikovaný a umí. Jen aby bylo co do něj nasypat z hlavy komponistovy, případně aranžérovy. Pak už to všecko jde jako na drátkách!

 

www.project5.com/products/instruments/sfz_player/default.asp

www.midiox.com/myoke.htm

Psáno pro časopis Muzikus