Seri(ál)ová MIDI komunikace IV - Máme zapojeno pomocí MIDI kabelů a teď to nastavení (2)

Seri(ál)ová MIDI komunikace IV - Máme zapojeno pomocí MIDI kabelů a teď to nastavení (2)
Seri(ál)ová MIDI komunikace IV - Máme zapojeno pomocí MIDI kabelů a teď to nastavení (2)

V minulém díle jsme skončili u toho, že jedno zařízení vyšle událost "nota zapnuta" a tónový generátor nějak data vyhodnotí.

Proč slovíčko "nějak''? Dosud jsme tónovému generátoru totiž třeba vůbec neřekli, jaký že zvuk to má znít. Proto před událostí "nota zapnuta" často předchází jiná událost "volba zvuku'' (Program Change). Tato událost nám (opět díky MIDI normě a jejím rozšířením) nastaví, že v následujícím MIDI kanále budou všechny noty hrány například na klavír. Je to smutné, ale ještě stále nemáme vyhráno. Jak jste si jistě všimli, každý digitální nástroj zní jinak. Když zahrajete zvuk klavíru na Rolandu, zní jinak, než když ho zahrajete na Kawai, Akai, Korgu nebo jiném nástroji. Dokonce i ten stejný klavír zní jinak na různých nástrojích jedné firmy. MIDI norma totiž (naštěstí) nedefinuje, jakým způsobem má být daný zvuk generován. Pokud tedy budete chtít hrát třeba na klavír, jeden nástroj si s tím poradí tak, že pouze přehraje zvukový vzorek, který někdo v minulosti nahrál a uložil do paměti nástroje (takto fungují samplery). Jiný nástroj se pomocí nějaké syntézy pokusí zvuk vymodelovat. Například matematické modelování se to pokusí udělat podle skutečných fyzikálních vlastností klavíru. Jiná syntéza se to pokusí udělat poskládáním různých mikro-vzorků za sebe a nad sebe tak, aby vznikl zvuk podobný klavíru. Jak vidíte, přístupy jsou různé, a tak je logické, že pokaždé bude znít zvuk jinak. Ještě je potřeba říci, že každý princip výroby zvuku se hodí pro něco jiného, nemá smysl žádný zatracovat.

 

Jedna nota nestačí?

Nedivím se! Hudba má mnohem více not a hlavně celou řadu dalších hudebních parametrů. Samozřejmě je možné vysílat další noty vysláním dalších událostí "nota zapnuta" a pochopitelně se vysílají i události "nota vypnuta" - nota musí také skončit. Ale jak již bylo řečeno, hudba pracuje s mnoha dalšími parametry. Jedním z nich je například hlasitost. Ta se nemusí měnit pouze vždy na začátku každého tónu, ale i v průběhu znějícího tónu. Pro změnu mnoha hudebních parametrů se používají tzv. "MIDI kontroléry'' (MIDI Controllers). Jak jsme si ale už vysvětlili, u události "nota zapnuta", ani tyto parametry neovládají přímo změnu zvuku (ostatně jak by mohly, když až do tónového generátoru o žádný zvuk nejde?). Proto byla definována různá čísla různých MIDI kontrolérů, které mají různé úlohy. Například, pokud vysíláte hodnoty MIDI kontroléru 7, ovládáte již zmíněnou hlasitost všech znějících zvuků (respektive všech událostí "nota zapnuta"). Proč? Tak stanovila MIDI norma. Buďte si jisti, že pokud vlastníte zařízení, které dodržuje MIDI normu, a vyšlete do něj nějakou hodnotu MIDI kontroléru 7, bude se měnit hlasitost. Pokud bude zařízením, které data přijímá, tónový generátor, bude se měnit hlasitost zvuku. Pokud bude přijímacím zařízením mixážní pult, bude to stejné, jako kdybyste na pultu hýbali šavlí hlasitosti. Aby bylo sdělení o hlasitosti kompletní, opět je pochopitelně nutné vyslat tuto informaci po určitém MIDI kanálu.

 

NEZAPOMEŇTE Nestačí vyslat pouze jednu událost (třeba "nota zapnuta"). Většinou je potřeba ji více specifikovat, a to buď přímo parametry dané události a nebo dalšími událostmi předcházejícími nebo následujícími.

Psáno pro časopis Muzikus