Tipy, triky, nastavení - Grafické ovládání signálového procesoru (2)

tipy, triky, nastavení - Grafické ovládání signálového procesoru (2)
tipy, triky, nastavení - Grafické ovládání signálového procesoru (2)

Minule jsme se si vysvětlili základní pojmy. Tento měsíc zahájíme prvním nelineárním případem, kdy zpočátku bude přímka odpovídat jednotkovému zesílení (y = K· x, kde K = 1), ale pak se v určitém bodě zlomí a dále již půjde vodorovně. Za tímto zlomem už bude K odpovídat hodnotě 0 (funkce již ale bude y = t + K· x, kde t je treshold, viz dále) , a tedy od toho místa přestane efekt zesilovat. Pokud je efekt takto nastaven, bude plnit funkci limitéru. Do určité úrovně na vstupu bude výstupní signál nezměněn a od této úrovně označované jako práh (treshold) bude signál doslova oříznut. Limitér použijeme všude tam, kde nám půjde o úplné omezení signálu překračující nastavenou úroveň. Typickým příkladem je ohlídaní úrovně 0 dB při digitálním nahrávaní, protože z podstaty digitalizace audia jakékoliv překročení této úrovně způsobí zkreslení, které je na poslech velmi nepříjemné.

 

Bavíme-li se o zkreslení, dostaneme se k dalšímu, řekněme, parametru. Z grafu vidíte, že v bodě tresholdu je ostrý zlom. Ten způsobí, že přechod do limitace bude velmi náhlý a i ořezaní signálu bude velmi ostré. Ostré zlomy na signálové křivce se (dle Fourierovy transformace) dají rozložit na velký počet harmonických frekvencí... a právě jejích počet a velikost jejich amplitud určuje velikost zkreslení signálu. Tedy čím ostřejší zlom a ořez signálu, tím větší zkreslení (Myslím, že kytaristům netřeba již více vysvětlovat :-) Proto se tento zlom zjemňuje zaoblením, kterému se říká knee (koleno - také soft knee, hard knee...). Bude platit, že čím větší zaoblení (řekněme v ideálním případě větší rádius), tím více se bude zaoblovat i ořez signálu, poklesne počet harmonických, a tím i zkreslení. Což zase ocení zvukaři, kteří funkci limitéru potřebují, ale o zkreslení vzniklé limitací nestojí.

 

A malá rada nakonec. Pro dobré pochopení opravdu není od věci vzít si tužku a papír a funkce y = t + K· x a y = K· x si pomocí konkrétních hodnot nakreslit. Takže můžete začít: Jaká bude pro vstupní signál o úrovni -60 dB výstupní úroveň? A tak postupovat s krokem po 5 dB. Jasně pro K = 1 je to brnkačka. Tak zkuste předběhnout a za K i t si dosadit i jiná čísla. Ale o tom až příště.

Psáno pro časopis Muzikus