Víření II - střední a tlačený vír

Víření II - střední a tlačený vír
Víření II - střední a tlačený vír

V prvním dílu padla zmínka o Single Stroke Roll a Double Stroke Roll, tedy víření střídavými údery a dvojkami. Oba tyto způsoby jsou v rudimentální literatuře označovány jako Open Roll.

Jako Closed Roll jsou potom značena víření, která jsou, použijeme-li v jiných souvislostech módní slovo, hustší. Čeština má pro tuto techniku výstižný název - víření tlakem. Anglofonní země pak Multiple Bounce Roll.

Princip je podobný jako vlečené dvojky, rozdílem je tu počet odrazů. Ten nyní závisí na síle tlaku zápěstí proti bláně.

Opět směřujeme k Drag Stroke, palička tedy volně "dribluje" v kolébce palce a ukazováku. Možnost počtu odrazů je široká, od tří odrazů, kde je ještě rozumět artikulaci jednotlivých úderů, až po skutečně jednolitý tok "sypaného písku". Pro praktickou interpretaci je dobré naučit se odlišovat aspoň dvě rozdílné hustoty tlačeného víru. Oceníme to v situacích, kdy budeme potřebovat bubínkovou hru stylově definovat. Jiný vír se zkrátka hodí do skladby Sergeje Prokofjeva, jiný do tradičního jazzu.

Zatímco jazzové víření upřednostňuje dvojkový vír a právě třeba v návěstích klasických neworleanských pochodů je spolu s výraznými synkopovanými akcenty naprosto určující, v symfonickém orchestru by se nám za ně dirigent příliš nepoděkoval. Zde se naopak cení hustý jednolitý šum silně tlačeného víru.

V praxi se můžeme setkat zhruba se třemi hustotami víření - z minula už známým dvojkovým vírem, zapisovaným jedním přeškrtnutím noty (bez ohledu na to, má-li nota nějaké spojovací trámečky, či nikoli). Dále se středním vírem, při němž nemusíme hlídat počet odrazů tak pregnantně jako u dvojkového typu, ale dobré je snažit se docílit zhruba tří odrazů každou rukou. Výsledkem je hustší, ale stále uchem oddělitelné víření. Nejčastěji používaným termínem pro tento typ víření je Buzz Roll. Do třetice tu máme velmi husté víření hrané silným tlakem proti bláně s maximem rychlých odrazů v každé ruce. Označuje se nejčastěji Press Roll.

Zápisy Buzz Roll a Press Roll nejsou stejně jako jejich názvosloví ustáleny, a často se stává, že autor má na mysli jen vír tlakem jako takový a je pak na interpretově citu a volbě, kterou z hustot víření pro

hru použije.

Pokud jsou v zápisu obě hustoty rozlišeny, Buzz Roll je většinou zapisován třemi přeškrty u not bez praporku, dvěma u rychlejších hodnot s praporky, Press Roll se v tomto případě značí jako tremolová značka nad vířenou notou.

Ukázka použití všech tří druhů vírů je z mé knihy Etudy pro malý buben (vydal Muzikus v roce 2001). Na CD příloze najdete video s touto etudou spolu s ukázkami všech tří druhů víření, o nichž dnes byla řeč.

Psáno pro časopis Muzikus