Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - TÉMA Č. 7: STUPNICE (3. ČÁST)

Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích -
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích -

Kvart-kvintový kruh, který si dnes uvedeme, v podstatě dokresluje a do jisté míry zpřehledňuje způsob odvozování jednotlivých stupnic.

V dolní části se to ale překrývá?

To je právě výhoda tohoto zobrazení, lépe vyplynou některé skutečnosti, jež u notových znázornění nemusejí být na první pohled patrné. Všimni si nejdříve, že pokud postupujeme od stupnic bez jakéhokoli předznamenání směrem doprava, každá další stupnice, dur i moll, začíná na pátém stupni předchozího políčka, tedy na kvintě.

 

A v opačném směru, od C dur či a moll doleva, přidáváme vždy kvartu, čtvrtý stupeň.

Ovšem. A stejně jako nám s každou kvintou neboli políčkem ve směru odshora doprava přibývá počet křížků, s každou kvartou při postupu odshora doleva nám roste počet béček.

A to překrývání dole?

Uvědom si, že s C dur je durových stupnic celkem 15 (7 s křížky, 7 s béčky a C dur). Základních výšek tónů v oktávě máme ale jen dvanáct. To znamená, že některé stupnice se musí překrývat, takže i když se budou jinak jmenovat, budou znít úplně stejně. Říkáme jim enharmonické stupnice.

To je vlastně totéž co enharmonické tóny.

Ano. Takže Db dur zní stejně jako Cis dur. Stejným způsobem platí tento kruh i pro mollové stupnice. Přitom je ale velice nutné si uvědomit, že se jedná o základní stupnice. Při zařazení takových mollových stupnic, jako např. harmonických, melodických, alterovaných včetně dórských, frygických a dalších postupů, by došlo k úplnému rozhození (posunutí) kruhu.

Dají se z kruhu vyčíst i nějaká další fakta?

Jistě, ale to už záleží na tobě. Např. počet posuvek protilehlých stupnic, vztah základních tónů při protipohybu obou kruhů atd. (vš)

Psáno pro časopis Muzikus