BSG A 27 Pro a GJ 27 SCF

BSG A 27 Pro a GJ 27 SCF
BSG A 27 Pro a GJ 27 SCF

Kytary BSG, které na první pohled zaujmou nevtíravým designem, jsou vyráběny zejména z kombinace různých druhů dřev a vyznačují se kvalitním řemeslným zpracováním. Připočteme-li výrazný, osobitý zvuk, přiměřené ceny a širokou škálu nabízených modelů v různých modifikacích, je jasné, že tyto nástroje nemohly uniknout pozornosti muzikantské obce, potažmo zájmu Muzikusu.

Dvě akustické kytary, které jsem si vybral na test, jsou záměrně od sebe velmi odlišné. První z nich, polomasivní model A 27 Pro, je určen zejména pro hraní na pódiu. Naproti tomu stojí GJ 27 SCF, celomasivní grand jumbo, nástroj, u kterého člověk očekává ty nejvyšší zvukové kvality.

 

A 27 Pro

Popis nástroje: vrchní deska je z masivního cedru, luby a zadní deska je z překližky, jejíž vrchní dýha je z indického palisandru. Palisandrová je i kobylka, hmatník, dýha na hlavici a krytka výztuhy krku. Krk je mahagonový, je na korpus nasazen na čtrnáctém pražci. Ladící mechanika je uzavřená - od firmy Shaller. Kolíčky v kobylce jsou z černého plastu. Zdobení oválného rezonančního otvoru je provedeno složenou různobarevnou dýhou. Vrchní i spodní deska jsou ohraněny ořešákovými výložkami. Nástroj je lakován lesklým transparentním lakem, pro příjemnější kontakt levé ruky je na krku použit lak matný. Hmatník je osazen 23 a 1/2 pražci. Tělo má cutaway, výřez pro snadnější hru ve vysokých polohách.

Tato kytara se zmenšeným pololubovým korpusem svými proporcemi připomíná známou řadu Yamaha APX. Polomasivní konstrukce se zmenšeným korpusem je u tohoto nástroje zvolena proto, že je určen převážně k použití na pódiu. Malý korpus je při hře velice pohodlný, jeho zmenšený obsah pak částečně zamezuje zpětné vazbě. Navíc kytara snese i o trochu méně šetrné zacházení, než celomasivní nástroj. Byl jsem příjemně překvapen silným, dobře čitelným zvukem kytary, který podle mého soudu obstojí i v jiných než pódiových podmínkách. Pravda, polomasivní konstrukce a zmenšený korpus mají zásadní vliv na zvuk nástroje v tom smyslu, že ubudou basy a částečně i výšky a tón není tak barevný a ušlechtilý jako u celomasivních nástrojů, nicméně zpěvný, pevný tón této kytary mně osobně vyhovoval. Zvuk neměl tendenci se zahlcovat či v akordech slévat. Samostatnou kapitolou je pak snímací systém od finské firmy B-Band. Ten tvoří kondenzátorový snímač umístěný pod sedlem kobylky a předzesilovač v lubu kytary, vybavený ovladači mid, treb, bass, volume a signalizací batery low. Přímo jsem ho porovnával s dalším systémem Fishman - Natural a musím říci, že B-Band o trochu věrněji přenáší charakter nástroje a pokud uděláte skluz po basových strunách, neozve se onen nepřirozený efekt, známý od běžných piezo-snímačů. B-Band je jakoby sušší, ale přirozenější, zvuk Fishmana mi přišel trochu uměle přikrášlený. Pro klubové hraní je systém B-Band rozhodně vyhovující, při větších hlasitostech by pravděpodobně nastal problém se zpětnou vazbou, který by se musel nějak samostatně řešit - notch filtrem, zakrytím rezonančního otvoru a podobně. Také baterie umístěná uvnitř korpusu a přístupná pouze rezonančním otvorem vám může připravit nejednu horkou chvilku při akutní výměně. Ještě musím dodat, že krk profilu "C" je velice příjemný do ruky a umožňuje pohodlnou hru až na dvanáctý pražec.

 

GJ 27 SCF

Popis: vrchní rezonanční deska je z masivního evropského smrku, luby a zadní deska z masivního indického palisandru. Krk je mahagonový. Z ořešáku je chránič vrchní desky, krytka táhla, orientační značky na hmatníku, logo na hlavici a hranění vrchní a spodní desky. Hmatník, kobylka a dýha na hlavici jsou z ebenu. Kytara je lakována průhledným lesklým, na krku matným lakem. Tělo má cutaway, výřez pro snadnější hru ve vysokých polohách.

Kytara na mě udělala dojem nejen pečlivým řemeslným zpracováním, ale především zvukem. Ten byl krásně barevný, plný a vyvážený po celém hmatníku. Tlustý, plný tón nebylo nutno z kytary nijak dolovat, i při hře potichu měl stále tentýž ušlechtilý charakter. Kytara zcela odpovídá mé představě o celomasivním nástroji s velkým korpusem. Zní opravdu pěkně při jakémkoli stylu a technice hry. Když uvážím, že jde o nový, dosud nerozehraný nástroj. Elektronika B-Band slouží uspokojivě. Jedná se o stereofonní model, kde jsou kombinovány dva senzory - kobylkový kondenzátorový snímač a kondenzátorový mikrofon uvnitř korpusu. Pokud nenastane problém se zpětnou vazbou, vyplatí se použít zejména zabudovaný mikrofon, který zvuk přenáší opravdu věrně. Miroslav Linhart, šťastný majitel výroční edice kytary Gibson J-200, tedy modelu, který je předlohou pro testovanou BSG, říká: "Můj Gibson J-200 má o trochu více basů i výšek, ale to je dáno spíše tím, že má ještě o trochu větší korpus z masivního javoru, kdežto BSG má korpus palisandrový. Jinak jsou ale obě kytary porovnatelné, na BSG mě zaujal vyrovnaný, barevný zvuk po celém hmatníku a taky perfektní řemeslné zpracování." K tomu ještě musím dodat, že onen referenční Gibson J-200 je ze speciální limitované série, u které se kladl zvláštní důraz při výběru materiálu a ten se údajně nezpracovával klasickým řezáním, nýbrž štípáním aby nebyl porušen průběh vláken ve dřevě. Ovšem za cenu jednoho výročního Gibsona J-200 pořídíte bezmála tři BSG GJ 27 SCF, což je vážný důvod k zamyšlení.

Na závěr chci vyzdvihnout to, co je pro oba modely charakteristické - výborná řemeslná úroveň zpracování a dobré zvukové vlastnosti. Namátkou jsem vzal do ruky ještě jiné nástroje firmy BSG a musím říci, že tyto vlastnosti byly charakteristické i pro ně.

 

Info:

Akustické kytary české firmy BSG ze Žamberka. Polomasivní pódiová A 27 Pro (20 430 Kč plus elektronika B-Band 4700 Kč Kč) a celomasivní grand jumbo GJ 27 SCF (39 300 Kč - zahrnuje i některá zákazníkova speciální přání - plus elektronika B-Band 5500 Kč).

www.bsguitars.cz

Plus:

řemeslné zpracování

zvuk

zdobení přírodními materiály

Mínus:

seřízení dohmatu u A 27 Pro, které bylo nutno upravit

poněkud obtížná dostupnost baterie uvnitř korpusu kytary

Psáno pro časopis Muzikus