LTD B-334 - basová kytara

LTD B-334 - basová kytara
LTD B-334 - basová kytara

Baskytary ESP, potažmo jejich levnější řady vyráběné pod značkou LTD převážně v Indonésii, nejsou na našem trhu žádnými nováčky, přesto se s nimi nesetkáváme příliš často. Proto jsem uvítal možnost otestovat tento nástroj, který je zástupcem střední třídy produktové řady baskytar LTD.

Přiznávám, že první dojem po vybalení basy z krabice byl docela pozitivní, nástroj byl dokonce vcelku přesně naladěný a „na omak“ působil příjemně, k čemuž jistě přispěla i povrchová úprava matným lakem. Teprve podrobnější prohlídka odhalila pár drobných nedostatků, o tom ale až později.

 

Popis

Pokud odmyslíme pro ESP typický špičatý tvar hlavy, je tvar těla nástroje vcelku klasický se sraženými hranami, prodloužený horní roh je vzhledem k dvouoktávovému krku v podstatě nutný a basa je opravdu velmi dobře vyvážená, dobře „sedí“ na těle, aniž by krk padal nebo táhl nahoru. Hluboký výkroj dolního rohu umožňuje komfortní přístup k hmatníku i v nejvyšší poloze. Tělo je klížené ze čtyř kusů jasanových přířezů, na horní stranu je použita pravděpodobně též jasanová dýha, řezaná podél let, čímž vyniká jejich kresba. Bohužel, v tomto černém provedení laku je efekt minimální. Krk, sklížený ze tří plátů javoru a dvou vložených plátů palisandru, je k tělu připevněn šesti šrouby.

 

Jednoduchá výztuha se zdá být dostačující, přístup k ní je pod plastovou krytkou nad nultým pražcem. Díky příjemnému nízkému U profilu krku je hra ve všech polohách velmi pohodlná. Umístění mechanik na hlavě bylo zvoleno tak, že struny jdou přes nultý pražec zcela rovnoběžně. Hmatník je z klasického palisandru, všechny pražce jsou osazeny čistě a bez výčnělků, jednoduché vykládání hmatníku je na oktávě doplněno větší obdélníkovou výložkou s typovým označením nástroje, což mi bohužel nepřipadá příliš vkusné. Naproti tomu na hlavě je značka LTD pouze nastříknuta, myslím, že nástroj této kategorie by si zasloužil kvalitnější provedení vyložením. Masivní kobylka se čtveřicí velkých kamenů poskytuje perfektní vedení strun i možnost podélného a výškového nastavení, osobně ale nemám tento typ kobylek v oblibě, jsem toho názoru, že žádoucí kontakt struny s tělem nejlépe zajistí jednoduchá „plechová“ kobylka s válečkovými kameny a struny protažené skrz tělo. Podle přiložené kartičky jsou použity americké struny S.I.T., není uvedeno jaké tloušťky, odhaduji na „čtyřicítky“.

 

Přejděme k elektronice a jejímu ovládání. Nástroj je osazen dvojicí aktivních humbuckerů z dílny ESP, konkrétně jde o model ASB-4 používaný ve většině baskytar LTD, k jejich ovládání slouží dva větší potenciometry, jeden pro celkovou hlasitost, druhý pro poměr signálu předního a zadního snímače. Aktivní elektronika je napájena devítivoltovou baterií, umístěnou pod plastovou krytkou se dvěma šrouby na zadní straně těla (běda, budete-li nuceni měnit baterii během koncertu), ovládání je třemi menšími potenciometry basy, středy a výšky. Jde tedy v podstatě o nejjednodušší provedení a zapojení bez možnosti vypínání do pasivního režimu, zkrátka po zasunutí jacku je aktivka zapnutá a vypnout ji můžete jen vytažením šňůry. Mně osobně toto jednoduché ovládání naprosto vyhovuje, s barvou tónu je možné pracovat velmi efektivně. Výstupní jack je umístěn na boku těla o něco výše, než je obvyklé, a docela to oceňuji, zasouvání kabelu „po hmatu“ je jednodušší.

 

Na závěr této části musím zmínit, co mne docela nepříjemně překvapilo. Čtyři potenciometry byly osazeny do těla křivě a z pěti knobů ovládání byly tři naraženy na osičkách tak, že jimi (díky vyosení potenciometrů) nešlo otočit do krajních poloh. Tedy věc, se kterou se dnes setkáváme snad jen u těch nejlevnějších čínských no-name nástrojů. Problém jsem samozřejmě jednoduše odstranil povolením a povytažením knobů po osičkách trochu výše, ale za toto musím dát velké mínus.

 

Historie značky ESP začala v Japonsku roku 1975, kdy obchodník Hisatake Shibuya založil v Tokiu firmu Electric Sound Products, která se zabývala výrobou a prodejem náhradních dílů pro elektrické kytary. Díky jejich kvalitě získala značka ESP velmi dobrou reputaci, o rok později rozšířila svou činnost i na výrobu kompletních kytar. Jejich obliba rychle rostla, hlavním trhem pro ESP byly Spojené státy, proto firma v roce 1983 přesídlila nejprve do New Yorku, současné oficiální sídlo má v kalifornském North Hollywoodu.

 

Zvuk

Díky použitým kvalitním strunám je první „hrábnutí na sucho“ pěkně zvonivé i docela hutné, chudší přenos nízkých kmitočtů do těla přes masivní kobylku je ale znát. Dlouhý dvouoktávový krk po přesném seřízení oktáv ladil ve všech polohách, na žádné hluché místo jsem nenarazil. Po zapojení do aparátu (kombo Hartke) jsem na zesilovači i nástroji nastavil všechny tónové korekce na „0“ a poměr snímačů do střední polohy, tedy 50/50. Při vytočení Volume na maximum přišla samozřejmě očekávaná síla signálu, ale příjemně překvapila i barva, obsahující hlavně díky velkému potenciálu snímačů v podstatě všechny frekvence ve vyrovnaném poměru. Následnou prací s třemi tónovými clonami a poměrem snímačů se dařilo z nástroje dostat opravdu hodně širokou paletu zvuků, od metalově temně hutného přes jazzově či bluesově kulatý až po slapově ostrý, se spoustou mezipoloh, pasujících tuto basu na velmi univerzální nástroj. Tón se jevil ve všech polohách jako vyrovnaný, jen při hře v nejvyšších polohách jakoby snímače ztrácely barvu, ale to může být subjektivní dojem. Každopádně díky již zmíněné jednoduchosti lze poměrně snadno najít vyhovující barvu zvuku a tu případně ještě „vylepšit“ korekcemi na zesilovači.  

 

Hodnocení

Basová kytara LTD B-334 díky svému designu i zvukovým možnostem najde uplatnění napříč téměř všemi žánry moderní muziky. Až na drobnosti jde o kvalitně provedený nástroj, který může uspokojit i profesionálního hráče. Je dostupná ve třech barevných variantách matného laku - černé, červené a hnědé.

 

Info:

LTD B-334 je basová kytara s aktivní elektronikou vhodná pro širokou škálu žánrů.

Její cena v maloobchodě je 13 500 Kč.

 

Plus:

zvuk

jednoduché ovládání

hratelnost

design

 

Mínus:

provedení osazení potenciometrů

Psáno pro časopis Muzikus