Alea acta est!

Alea acta est!
Alea acta est!

"Kostky jsou vrženy!" říkávali staří Římané a dnes nám firma Roland předvádí, jak velmi platná jsou tato slova i dnes. Mnozí z dříve narozených kytaristů, ale i klávesových hráčů si jistě pamatují na kytarová a klávesová komba stejného jména. Ještě dnes můžete na koncertech spatřit oranžové Cube 30 a 60, nebo šedé, a pro svůj zvuk velice vyhledávané, klávesové kombo Roland Cube 60, s přívlastkem CH (Chorus).

 

Protože levných a zároveň kvalitních komb není nikdy dost, rád bych vám v tomto testu představil dva nové zástupce této řady. Je zcela evidentní, že firma Roland rychle zareagovala na stále sílící konkurenci asijských výrobců, kteří chrlí stále nové a nové výrobky na trh. Přestože jinak nevyrábí tzv. "levné" výrobky a jde cestou kvality a střední nebo vysoké, profesionální třídy, v tomto případě - k radosti nás kytaristů - učinila výjimku a světlo světa spatřily dvě nové "kostky", v cenách do pěti, resp. deseti tisíc korun.

 

Už jste je slyšeli?

Neobvykle pravdivé jsou v názvu uvedené hodnoty, protože jde o poctivých 15 W a 30 W, což je patrné při prvním vyzkoušení komba. Čistý zvuk je neobyčejně brilantní. Jsou to na rozdíl od podobných výrobků dvoukanálová komba, s jedním kanálem pro čistý, neprocesovaný zvuk a druhý prohnaný amp modelingem. U modelu Cube 15 se přepínání kanálů provádí spínačem na panelu, který je proto prakticky umístěn na horní, snadno dostupné části komba a je signalizováno LE diodou, stejně jako aktivace efektové jednotky. U modelu Cube 30 se přepínání může provádět manuálně nebo přidáním externího nožního spínače (např. Boss FS-5U), který ovšem není součástí výbavy. Pro oba modely je společný jednoduchý, třípásmový ekvalizér (bass, middle a treble), který můžeme nastavit pro oba kanály současně, a docílit tak úpravu zvoleného zvuku podle osobního vkusu každého hráče. Model Cube 30 je navíc vybaven propracovaným modelingem, technologií COSM (Composite Object Sound Modeling). Modelováno je osm legendárních komb - kanál Clean odpovídá modelu Roland JC-120 Jazz Chorus, ostatní pak - Acoustic, Black Panel (Fender Twin Reverb), Brit Combo (Vox AC-30TB), Tweed (Fender Bassman 4 x 10"), Classic Stack (Marshall 1987), Metal Stack (Peavey EVH-5150) a R-Fier Stack (Mesa/Boogie Rectifier). Jak vidno, aparát je určen pro libovolné použití, od lehkého jazzíku, přes hardrock až po heavy metal (s ohledem na přiměřený výkon, samozřejmě). Jakmile kombíčka pustíte, doslova vás zaskočí s ohledem na jejich velikost nečekaně hutný a pěkný zvuk(u 15 je repro 8", u 30 10"). Je jasné, že Cube 15 se dá jinak nazvat "Moje první kombo", neboť je jednoznačně určeno pro začínající hráče, nebo jako alternativní kombo pro cvičení doma, či do hospůdky. Cube 30, díky 10" reproduktoru a vestavěným efektům, nabízí již hutnější zvuk, větší výkon a tím i univerzálnější použití.

Povězme si tedy blíže k jednotlivým bodům, jak se jim modeling vyvedl:

JC Clean (první kanál) - vcelku odpovídá originálnímu kombu, s tím, že je lehčí a levnější. Má sympaticky jasný a přitom měkký tón, velmi vhodný pro jazzové kreace.

Acoustic (úvodní model druhého kanálu) - zvuk připomíná lampové kombo svým teplým, bluesovým zvukem, který můžeme přiostřit gainem.

Black Panel - také čistý zvuk, který gainem upravíme na ideální podobu zvuku crunch.

Brit Combo - značně výrazný tón, u kterého má naopak gain velký vliv na zkreslení. Zvuk je u tohoto modelu více středový.

Tweed - zvuk poměrně dost basově položený.

Classic - nejvíce kolem středů, jak je ostatně pro marshallovské kombo typické. Má pěkný sustain.

Metal - velmi pěkné zkreslení, drží sustain, mohu říci, že patří mezi modelovanými zkreslenými zvuky k nejlepším.

R-Fier - i při velmi těžkém zkreslení jsou jednotlivé tóny dobře čitelné, navíc už při nízké hlasitosti simuluje dobře značné vybuzení.

Efektová sekce se týká jen modelu Cube 30, který má volitelně k dispozici reverb/delay, dále chorus/flanger/phaser a tremolo, praktické a památeční efekty. Všechny jsou společné pro oba kanály, tedy pro Clean i pro Lead. Zní opravdu dobře. Navíc, za krabičky Boss v tomto rozsahu byste museli sáhnout poměrně hluboko do kapsy. Pokud ve finále sečtete hodnotu jednotlivých efektů, kupodivu zjistíte, že samotné kombo máte vlastně zadarmo!

 

Už jste je viděli?

Komba jsou na první pohled velmi bytelná z lisovaného a tuhého materiálu. Rohové hrany (tedy nejenom rožky samotné) jsou ze solidní a tvrdé umělé hmoty. Z přední strany je pevný, děrovaný hliníkový kryt s logem Roland, jak můžete vidět na obrázku. Ovládací prvky na panelu shora jsou zapuštěny na celou výšku, takže nic nepřesahuje a je dobře chráněno, přičemž veškeré nastavení je dobře přístupné. Sympatická je možnost připojit si např. CD nebo jakýkoliv audio zdroj a zahrát si se svou oblíbenou kapelou. Hned vedle je výstup pro přímé nahrávání nebo do sluchátek. U obou komb je totiž k dispozici vstup Aux In a výstup Recording Out/Headphones. Držadlo shora je rovněž solidní, takže se jen tak neutrhne. Celá konstrukce je dostatečně hutná a přitom kombo nepůsobí nijak zabedněně. Ze zadní strany je kovový kryt elektrické části, s protiháky k navinutí přívodního kabelu. Dokonce se osvědčilo barevnou krabici použít na tahání po kšeftech, je v ní v lisovaných výztužích dobře chráněné, stačí jen upravit otvor pro vrchní držadlo.

 

Už toho stačilo

Ano, já vím, Takže, Cube 15 a 30 jsou šikovná, levná a přitom výkonná kytarová komba, která vás nezradí doma při cvičení (Cube 15) ani na menší akci (bar/pub). Model 30 nabízí COSM modely osmi legendárních komb a efektovou jednotku. Cube 15 i 30 lze využít také k přizvučení elektroakustické kytary v hlučnějším prostředí.

Info:

Roland Cube 15 a 30 jsou nová kytarová komba, která navazují na tradici předchozích modelů Cube. Obě jsou dvoukanálová a Cube 30 je vybaveno amp modelingem. Ceny jsou 4680 Kč (Cube 15) a 9420 Kč (Cube 30).

Plus:

překvapivý výkon

hmotnost

amp modeling komb a kvalita efektů

Mínus:

přepínač kanálů FS-5U (není ve výbavě)

absence alespoň efektu reverb u Cube 15

Psáno pro časopis Muzikus