Ampeg SVT-6 PRO - Ampeg zbrojí do války

Ampeg SVT-6 PRO - Ampeg zbrojí do války
Ampeg SVT-6 PRO - Ampeg zbrojí do války

Mám dojem, že firma Ampeg začala zbrojit do války. Mosfetová hlava SVT–6 PRO totiž připomíná svým vzhledem, zvukem i váhou spíše vojenský tank než rackový zesilovač.

Věřím tomu, že výrobky od firmy Ampeg můžeme s klidným svědomím zařadit na samotný vrchol v oblasti rockových basových aparatur. Američani vytáhli na trh novinku s legendárním zvukem. Rackový zesilovač SVT s lampovým předzesilovačem a mosfetovým koncem (1100 W při 4 Ohm a 750 W při 8 Ohm) je opravdu dělo.

 

Hlava

Včetně potenciometru je hlava vyrobena z kovu černo-šedé barvy a na to, že je to racková záležitost, mi přijde poměrně těžká. Nedokážu si představit, že by jsem to měl třikrát týdně tahat po koncertech bez pomoci technika. Je stavěná spíše na větší pódia než do klubů, o čemž vypovídá samotný výkon tohoto zesilovače.

Ampeg sice nevlastním, ale za posledního čtvrt roku jsem si na něj na festivalech zahrál minimálně desetkrát, ať už to byly B série nebo Classic série například SVT–350. Jistě to znáte, masivní robustní hlavu půjčují i s bednami 8 x 10 “. S jinými zápůjčkami aparátů, když si zrovna netaháte tu svou nádheru (dělo), jsem se na festivalech zatím nesetkal.

Zvuk SVT–6 PRO mě při hraní zaskočil, připadáte si trochu jako voják pochodující do války – okolo vás lítají šlupky jako z děla a občas nějaký nájezd či nálet. Zvuk je trošku agresivní, to dělají ty „ampegovské“ středy, které mi trošku vadí. Přijdou mi trochu papírové, ale míň než u starších modelů – je to prostě Ampeg. Má tlustý bas a papírový střed, je hodně citlivý na hlasitosti a také pěkně těžký, a tak musíte dávat pozor, aby nedošlo k úrazu. Zvuk je dost kompaktní, proto se s ním dá pracovat lépe než u starších modelů. Je to tím, že nabízí více možností nastavení zvuku.

Při větším výkonu (když už to bolí) hraje zesilovač cinkavě až briliantově čistě, což mu dovoluje rezerva 1100 W. To už je nářez, jen jsem měl chvílemi pocit, že již nestíhala bedna a občas v ní začala svítit ledka – zřejmě indikace přebuzení. Raději jsem to tedy nepřeháněl, ale chtělo by to alespoň 8 x 10“ nebo dvě bedny 4 x 10“. Teprve pak by to byl pořádný průvan.

 

Přední panel zesilovače nabízí

– jeden linkový jackový vstup

– přepínač na –15 dB, kterým přepínáte podle toho, jestli hrajete na nástroj pasivně, nebo aktivně

– potenciometr s dynamickým kompresorem s poměrem 10 : 1 na vstupu

– přepínač Mute, který se může při ladění nástroje přepnout přes nožní pedál (footswitch)

– ledka, která kontroluje překročenou vstupní úroveň gainu, což použijete při nastavení premapu se dvěma lampami 12AX7

– přepínač Ultra-Low – spíná Extra basy

– potenciometr Bass, jímž regulujete basy se zdvihem 12 dB na 50 Hz

– semi-parametrický frekvenční ekvalizér, kterým nastavujete basy, středy a výšky (basy 30–150 Hz, nižší středy 150–600 Hz, vyšší středy 600 Hz–1 kHz a výšky 1–6 kHz)

– přepínač Ultra-Hi, kterým zapínáte Extra výšky

– přepínač Bright

Ampeg SVT-6 PRO - Ampeg zbrojí do války
Ampeg SVT-6 PRO - Ampeg zbrojí do války

– nastavení výškového potenciometru s útlumem 19 dB a zdvihem 14 dB na 5 kHz

– potenciometr Tube Voltage, jímž přidáváte teplý lampový zvuk (2 x 12AU7, 2 x 12AX7) do signálu před jeho přivedením do koncového stupně

– Master – celková výstupní hlasitosti zesilovače

– a samozřejmě hlavní vypínač On/Off

 

Samotný zvuk zesilovače je konkrétní a nakoplý „flaškami“, hodí se více pro rockovou muziku. K zesilovači je návod jak si zvuk upravit frekvenčně tak, aby byl jazzový nebo rockový, na slap anebo country. Některá nastavení jsou celkem podařená, ale některá mě bohužel nepřesvědčila.

 

Zadní strana zesilovače nabízí

– tepelná pojistka, která při přehřátí zesilovač vypne (nevýhodou těchto tepelných pojistek je, když vám cvakne na koncertě, tak to můžete rovnou zabalit, protože naskočí tak do hodiny)

– síťová zásuvka na 230 V

– reproduktorový výstup – jeden speakon a dva mono jacky s paralelním propojením

– potenciometr na nastavení citlivosti linkového výstupu

– přepínač Transformer Bal. linkového výstupu pre/post, takže zvukaři pošlete buď signál před ekvalizérem, nebo za ním

– výstup na ladičku

– vstup a výstup preampu

– efektová smyčka (effect loop) – ušetříte na signálu a hlavně krabičky méně šumí – rád smyčku používám

– výstup na footswitch pro spínání Mute, když se zrovna chcete naladit nebo zamutovat zesilovač

Díky vysokému výkonu a velkým zdvihům korekcí zesilovač totiž docela šumí a pohyb dvou ventilátorů v aparátu také není nejtišší, jako kdyby nad vámi stále létal vojenský vrtulník. Zesilovač má větší odběr, takže pokud máte slabší jističe ve zkušebně, mohou vyhazovat. Mně se to stalo, proto jsem při testu musel změnit zkušebnu.

 

Ampeg BXT 410 HL4

Bedna má modernější vzhled a je osazena reproduktory Eminence Custom, což je špička mezi reproduktory (ve zvuku je to hodně slyšet). Trvalý výkon je 600 W/4 Ohm. V bedně je nastavitelná horna a vespod má velký basreflex. Součástí bedny jsou nasazovací kolečka, což je docela luxusní zaležitost. Celá je v černém koberci s umělými rohy, to se mi zase tak výhodné nezdá. Firma tam za tu cenu mohla dát kovové, umělé časem popraskají, znám to z vlastní zkušenosti.

 

Na závěr

Cenová dostupnost celého aparátu je do sedmdesáti tisíc; je to celkem dost, ale jestli chcete tuhle válku vyhrát, je lepší investovat než se nechat porazit. Tahle firma nás bude ještě dlouho zbrojit, proto máte čas o tom přemýšlet. Tak hodně štěstí vojíne, ať to střílí v muzice, pohov.

 

Info:

Ampeg SVT–6 PRO a BXT 410 HL4 je rackový mosfetový basový aparát s velkou výkonovou rezervou a velkou zvukovou variabilitou. Cena SVT–6 Pro je 43 410 Kč a box BXT 410 HL4 stojí 26 500 Kč.

 

Plus:

výkon

nabušený zvuk

velká zvuková variabilita

nasazovací kolečka na bednu

 

Mínus:

šum a hluk z ventilátoru

váha

vyhozené jističe ve zkušebnách

Psáno pro časopis Muzikus