Behringer Ultra-Drive Pro DCX2496

Behringer Ultra-Drive Pro DCX2496
Behringer Ultra-Drive Pro DCX2496

Představovat firmu Behringer by bylo nošením dříví do lesa, protože její přístroje již několik let plní racky většiny našich zvukařů i studií. A protože se tato německá firma rozhodla vyrábět úplně všechno (očekávám, že vypustí i vlastní družici), je jasné, že procesor řídící reprosoustavy nemohl v její nabídce dlouho chybět. Takže je na světě, a já se pokusím vás s ním seznámit.

 

Popis

Ultra-Drive je procesor, který má tři vstupy a šest výstupů. Do cesty signálu je možné vložit parametrický ekvalizér, dynamický ekvalizér, horní a dolní propust, limitér a delay. Slouží k rozdělení signálu do jednotlivých pásem, ke korekci nedostatků beden, vyrovnání fázového a časového posuvu mezi reproduktory atd. (tedy k více méně fixnímu nastavení celého P. A. systému). K přizpůsobení zvuku parametrům sálu slouží modernizovaný Ultra-curve s 31pásmovým ekvalizérem a analyzérem, který si popíšeme příště.

Ultra-Drive je rackový přístroj, vysoký 1 HU a hluboký 217 mm. Na levé straně jsou tři indikátory odpovídající třem vstupům A, B a C. Vstupy jsou analogové s linkovou úrovní, ale vstup A lze přepnout na digitální AES-EBU (stereo) a céčko zase na mikrofonní úroveň a zapnout fantom 15 V. Indikátory obsahují ledky sledující přebuzení. Pod každým indikátorem je ještě tlačítko. Tím se buď volí kanál, který chceme editovat nebo naopak příslušný kanál umlčí. Pak následuje displej a vedle něj šest dalších tlačítek, která slouží pro pohyb v menu. Horními dvěma vybíráme stránky, prostředními parametry (jejichž hodnoty měníme datovým kolečkem vpravo) a posledními dvěma buď změny potvrdíme nebo zrušíme. Napravo od datového kolečka jsou tři tlačítka, která není třeba popisovat - Recall, Store a Compare. Čtvrtým, označeným Mute, umlčujeme buď všechny výstupy nebo všechny vstupy, anebo lze v tomto režimu umlčet tlačítky pod indikátory jednotlivé kanály. V tomto sektoru ještě najdeme Setup a Sum, ale k těm se dostanu později. Pod tlačítky je slot pro paměťovou kartu, kam lze uložit dalších 60 presetů, pokud by vám nestačila vnitřní stejně veliká paměť. Pak následuje šest výstupních indikátorů a síťový vypínač. Na zadní straně je 9 konektorů XLR (3 pro vstupy a 6 výstupních, vše symetrické), síťový konektor, konektor RS-232 pro připojení k počítači a rozhraní RS-485 na kaskádové propojení více Ultra-Drivů.

 

Struktura a možnosti

Ultra-Drive má tři vstupní kanály, vnitřní propojovací matici a šest výstupních kanálů. Každý vstupní kanál má pět stránek menu. Na první je vstupní citlivost (ą15 dB), pak je stránka delay, kde lze vstup zpozdit až o 582 ms a taky ho pojmenovat. Třetí stránkou je stránka ekvalizérů. Můžeme si vybrat buď horní, dolní nebo pásmovou propust, jinými slovy korekci shelf nebo parametrický ekvalizér. Kmitočet je laditelný od 20 Hz do 20 kHz, zdvih či pokles je možný maximalně o 15 dB a jakost filtru Q je měnitelná od 0,1 do 10 (resp. 6 nebo 12 dB pro shelf). Počet ekvalizérů, které použijeme, není omezen, ale každý nám sníží volnou kapacitu procesoru. Ta je na této stránce indikována, a pokud bychom ji vyčerpali, není už možné zařazovat další korekce. Čtvrtá a pátá stránka je věnována dynamickému ekvalizéru. Zde si nejprve vytvoříme požadovanou korekci (máme k tomu stejné parametry jako při nastavování běžného ekvalizéru na předcházející stránce) a pak si nastavíme dynamické parametry: tedy threshold (0 až -60 dB), ratio (1 : 1,1 až 1 : Ň) a časové konstanty attack (1-200 ms) a release (20-4000 ms). Dynamický ekvalizér ovlivňuje kmitočtový průběh signálu v závislosti na síle signálu dvěma způsoby podle nastaveného zisku. Pokud nastavíme zdvih, tak bude zesílení pásma, až signál poklesne pod úroveň tresholdu, dáno kompresním poměrem (ratio), a maximálně o tolik, na kolik je nastaveno parametrem gain. Když se signál dostane nad nastavenou prahovou hranici (treshold), kmitočtový průběh se zase srovná. Pokud nastavíme pokles signálu (gain do mínusu), a prahová úroveň bude překročena, ekvalizér nastavené pásmo potlačí. Při poklesu signálu bude kmitočtová charakteristika opět vyhlazena. Ekvalizér se tedy nechová stejně pro kladné a záporné hodnoty gainu a lze zapojit vždy jen jeden na kanál. Čtvrtý kanál Sum má stejné možnosti jako kanály A, B a C, ale na první stránce se navíc volí, z jakých signálů se skládá. Je to libovolná kombinace maximálně dvou vstupů.

Nabídka nastavitelných parametrů pro výstupy je nejobsáhlejší. Na první stránce nastavíme, z jakého ze čtyř vstupních kanálů máme přijímat signál a vstupní úroveň. Pak následuje stránka dělících kmitočtů, kde můžeme každý výstup oříznout zdola i shora na libovolných frekvencích. K dispozici jsou tři typy filtrů: Butterworth (6-48 dB/okt.), Bessel (12 a 24 dB/okt) a Linkwitz-Riley (12-48 dB/okt.). Je možné nastavit automatické upravování dolního mezního kmitočtu následujícího pásma podle změny horního kmitočtu předcházejícího, tedy jako u crossoveru. Dále následují stránky ekvalizéru a dynamického ekvalizéru. Jsou stejné jako u vstupního kanálu. Na další stránce je možné aktivovat limitér a nastavit jeho threshold a release. Attack je fixní. Na sedmé stránce lze otočit fázi skokem (inverted), nebo ji plynule měnit od 0 do 180°. Nastavená hodnota platí pro zvolený mezní kmitočet. Na poslední stránce nastavujeme delay: buď jemně (short), od 0 do 11,64 ms, nebo hrubě (long), od 0 do 582 ms.

Nastavení základních provozních funkcí Ultra-drivu provádíme v nabídce Setup. Zde si můžeme zvolit čtyři typická propojení vstupů a výstupů. Pokud chceme nestandardní propojení, lze ho změnit v menu výstupů. Co ale už nelze jinde měnit, je stereo link. Existují čtyři možnosti: mono (všechny výstupy jsou samostatné), nebo stereo, kdy mají vždy stejné parametry kanály 1 a 4, 2 a 5, 3 a 6 nebo 1 a 2, 3 a 4, 5 a 6 anebo 1 a 3 a 5, 2 a 4 a 6. Jiné možnosti nejsou. Dále je možné sloučit i vstupní kanály. Výhoda je jasná, všechny parametry zadáváme jen v jednom kanále a automaticky se přepisují i do dalšího, s ním spojeného stereo-linkem.

Na následující stránce si můžeme aktivovat automatickou korekci nastaveného zpoždění podle teploty a automatické nastavení fázových a časových chyb aparatury (samozřejmě pokud připojíme měřící mikrofon). Pak následují stránky, na kterých můžeme zablokovat ovládání heslem, nastavovat port pro počítač, kontrast displeje atd.

 

Zkušenosti z provozu

Nejprve bych chtěl pochválit, že k přístroji je dodáván český návod, který obsahuje i všechny obrázky, a není tedy třeba originál vůbec otevírat.

Ovládání přístroje se mi zdá přehledné, logické a neměl by být problém si na něj zvyknout. Ultra-Drive jsem nejprve zkoušel v praktickém provozu. Ekvalizéry, filtry crossoveru i delay dělaly, co jsem očekával, a nenastal žádný problém. Zajímalo mě, kolik ekvalizérů je možné najednou zařadit. Závisí to na mnoha faktorech - například i na množství a strmosti pásmových filtrů, ale např. pro třípásmové dělení 24 dB/okt. je to celkem čtrnáct parametrických (tedy dva na kanál) a dva dynamické ekvalizéry. Možná se vám to nezdá mnoho, ale pro nastavení aparátu by to mělo stačit a na korekci nedostatků sálu slouží jiné přístroje. Tolik pozitiva.

Teď negativa. Vadí mi, že není možné spojit pomocí funkce stereo link libovolné kanály, protože přednastavené kombinace zdaleka nevyhoví pro všechny možnosti použití. Pak musíme link vypnout a parametry nastavovat ručně pro každý kanál zvlášť, naštěstí je možné je i kopírovat. Trochu podivná se mi zdá i funkce dynamického ekvalizéru. Ten sice "něco dělal", ale i když nastavíme maximální možnost zisku, pořád není efekt moc výrazný. Zase na druhou stranu i při nevhodném nastavení nemůžeme zvuk moc zkazit!

Teď dvě vážnější výhrady. Limitér zabírá opravdu razantně a nepustí žádnou špičku, ale když zabírá, je slyšet lupání a praskání. Obvykle to bývá maskováno výškami v signále, ale pokud zahraje nástroj bez vyšších harmonických (nebo máme výšky oříznuty filtrem), je to dost rušivé. Druhá věc, která mi vadí, je krátké umlčení výstupu, pokud změníme nastavení gainu ekvalizéru z nuly na jinou hodnotu. Je jakoby vypnut, pokud má nulový zisk (ani nesnižuje výkon procesoru), a aktivuje se změnou gainu. To způsobí výpadek tak asi na 300 ms. Bohužel k tomu výpadku dojde, i když projedeme přes nulu z plusu do mínusu nebo obráceně. Někdy, pokud to uděláme dost rychle, k umlčení nedojde, ale spoléhat se na to nedá.

Pokud nastavujeme aparát při plném výkonu, velmi doporučuji stáhnout hlasitost při aktivaci ekvalizéru nebo při průchodu nulou. Některé zesilovače by takovou špičku nemusely vydržet. Stejný výpadek vzniká, i když měníme delay, ale zde se to dá očekávat. Na závěr jsem provedl orientační měření, které jen potvrdilo dojmy z poslechu. Kromě dynamického ekvalizéru vše funguje bezvadně (nebo téměř bezvadně). Jen křivka dynamického ekvalizéru neodpovídala nastavení, zisk je vždy menší, než by měl být (i než ukazuje indikátor Ultra-drivu). Stejné nastavení do plusu a do minusu dá jiný výsledek. To, že jsem nedostatkům věnoval víc prostoru než chvále, neznamená, že by převládaly. Naopak se mi Ultra-Drive zdá docela povedený. Má dobrý zvuk, slušné vybavení, přehledné ovládání a skvělou cenu.

 

Info:

Ultra-drive Pro DCX 2496 od firmy Behringer je procesor pro řízení reprobeden. Má tři vstupy, šest výstupů a je vybaven parametrickými a dynamickými ekvalizéry, pásmovými propustmi, delayem, nastavením fáze a mnoha dalšími funkcemi. Cena je 15 425 Kč.

Plus:

cena

přehledné ovládání

funkce a zvuk

Mínus:

lupání limitéru

výpadek signálu při aktivaci ekvalizéru

nevýrazná funkce dynamického ekvalizéru

Psáno pro časopis Muzikus