Blackstar Amplification HT-DIST a HT-DISTX - dvojitá trioda 12AX7 útočí, a to přímo od podlahy

Blackstar Amplification HT-DIST a HT-DISTX - dvojitá trioda 12AX7 útočí, a to přímo od podlahy
Blackstar Amplification HT-DIST a HT-DISTX - dvojitá trioda 12AX7 útočí, a to přímo od podlahy

Pro ty, kteří četli test na krabičky HT-BOOST a HT-DUAL v únorovém čísle, budu v úvodu možná trochu opakovat kolegu Ladislava Ptáčka. Na druhou stranu je to už nějaký ten pátek a opakování je matka moudrosti.

 

Úvod

Představím vám dvě krabičky netradičních rozměrů, váhy a koncepce. Výrobce jsem až do tohoto testu nezaregistroval, ale přiznám se, že zas tak moc tuto oblast nemonitoruji. Každopádně to, že filosofie stojí na stavebním kameni zvaném lampa neboli elektronka, mě ihned zaujalo, protože jestli se řady kytaristů dělí na lampaře, simulanty :-) a tranzistoráky, tak já jsem jednoznačně lampař.

 

První z krabiček je HT-DIST, druhá HT-DISTX. Obě vypadají na pohled stejně, mají stejný počet ovládacích prvků, obě jsou postaveny na elektronce 12AX7. V čem se liší, si popíšeme dále.

 

Popis

Krabičky už od pohledu zaujmou designem, jenomže v dnešní době, kdy se všichni snažíme ten svůj cajk unést a dopravit bez cizí pomoci, mě vyděsila jejich velikost a váha. Přestože už teď mohu prozradit, že mě zvukově zaujaly, do svého pedalboardu bych si je asi nedal. Když ke každé přičteme síťový adaptér, který je nezbytný, dostaneme se na opravdu slušnou hmotnost. Pokud na to máte technika, tak se tím ale trápit nemusíte. Na druhou stranu robustní konstrukce je zárukou odolnosti.

 

Povrch krabic je ve stříbrné barvě, a stojíme-li nad krabičkou, svítí na nás skrz chromovanou mřížku rozžhavená 12AX7, což nás lampaře zahřeje u srdíčka, aniž bychom se museli otáčet ke svému zajisté celolampovému zesilovači. Spodek krabic je perfektně polepen gumovou podrážkou. Na pravém boku je vstupní jack, na levém dva výstupy, jeden emulovaný pro použití do mixu nebo třeba PC a jeden standardní výstup pro pokračování do dalších mršítek až k zesilovači. Uprostřed pod mřížkou chránící 12AX7 je nožní spínač, nad kterým je LED dioda signalizující On/Off. A u přepínače se událo mé druhé zklamání, protože já jsem kromě zarytého lampaře ještě zarytý true-bypassista. Bohužel přepínač zřejmě slouží jen jako "povolovací" prvek spínači elektronickému, a pokud by nám vypadlo napájení krabičky, budeme spolehlivě umlčeni. Přepínání je jinak velmi pohodlné, prostoru na pořádnou rockovou obuv je až až a z reproduktoru se neozývá žádné lupnutí.

 

Nad ochrannou mřížkou elektronky se nachází řada šesti potenciometrů v pořadí, jaké bývá u většiny lampových zesilovačů: Gain, Bass, Middle, Treble, ISF a Level. Jediný potenciometr ISF na běžných aparátech nenaleznete. V podstatě jde o pásmový filtr, který by vám měl umožnit přiblížit se americkému soundu typu 6L6 na jedné straně nebo britskému typu EL34 na druhé. Dá se říct, že to opravdu tak funguje.

 

No a zadní strana nám nabízí vstup na síťový adaptér, bez kterého je krabička bezcenným kusem železa a součástek. Bezcenným myslím ve smyslu hudebním na pódiu. Adaptér je vcelku malých rozměrů a ani po dlouhé době se výrazně nezahřívá. Případný provoz na baterie není možný už z principu, neboť uvnitř krabičky se musí nějakým způsobem vygenerovat 300 V pro elektronku. To by asi baterie dlouho nevydržela. Chybí jakýkoli vypínač, zapíná a vypíná se zastrčením nebo vytažením napájecího konektoru. Absenci vypínače bych ale neviděl jako mínus.

 

Krabičku jsem nerozebíral, ale podle kolegy Ladislava Ptáčka je uvnitř provedena precizně se širokými plošnými spoji, elektronka je od firmy Sovtek.

Co se týká funkce bypass, je údajně ošetřen obvody pro tiché přepínání a vyrovnání ztrát na kabelech. Ale true je true, alespoň pro mne. I když musím říci, že poslechem jsem jakýkoliv vliv na signál nezaznamenal.

 

Ovládání

Obě krabičky mají naprosto shodné ovládací prvky, jak jsem je uvedl v popisu. V podstatě zvuk tvoříme od nuly, přesněji řečeno od polohy "vše doleva". Máme-li na ovladačích basů, středů a výšek nastavenu pozice úplně vlevo, neleze z krabiček v podstatě nic, nula je na dvanácté hodině a maximum standardně vpravo. Chování ovladačů a jejich rozsahy opravdu evokují práci s lampovým zesilovačem, potenciometry chodí s mírným odporem plynule jak z mechanické, tak z elektrické stránky.

 

Zvuk

Vliv lampy je naprosto jednoznačný a neoddiskutovatelný. Tohle s tranzistorem nebo integrovaným obvodem prostě neuděláte. První jsem zapínal HT-DIST přes emulovaný výstup do PC, a už tam to bylo slyšet. K tomu naprosto typické dynamické chování lampy mě nadchlo. Normálně používám v PC Guitar Rig, který už je v simulacích hodně daleko, ale přece jen ta dynamika pořád ještě pokulhává za takovýmto pre-ampem. Vcelku rychle jsem nakroutil ten "svůj zvuk", pohrál si s IFS filtrem, kde jsem se spíše přiblížil "americe", neboť já mám ve svém Cornfordu lampy 5881, což jsou v podstatě 6L6. No a výsledek opravdu pěkný. Perfektní reakce na volume u kytary, sílu úderu, jedním slovem zase ta dynamika. Tón v sólech pevný, zpěvný, se slyšitelným attackem trsátka a v akordech konkrétní neslévající se - prostě lampový pre-amp!

 

Ovladač gainu umožňuje nastavit jemné nakreslení pro bluesmany, crunch i hard sound. V podstatě jsou obě krabičky identické, jen - jak i označení napovídá - HT- DISTX dosahuje extrémnějších hodnot zkreslení a hodí se tedy i pro tvrdší muziku.

 

Následovalo propojení s hlavou Rivera K-55 a Rivera boxem TAC 112C. Nastavil jsem na zesilovači čistý kanál, a schválně, jaké to bude. A bylo to naprosto super. Skoro se mi to tady ani nechce napsat, ale když jsem pak krabičku vypnul a zkusil zkreslení pro porovnání vzít normálně z pre-ampu Rivery, zdál se mi zvuku o něco horší. Faktem ale je, že jsem si nemohl dovolit příliš velkou hlasitost a nezahrál jsem si s tím s kapelou, kdy se ukáže hlavně to, jestli zvuk dobře prolejzá. Ale pocit jsem měl nejlepší z kombinace HT-DIST + Rivera Clean Channel. Taky se mi jevilo, že když už, šel bych asi do HT-DIST, ale na sóla bych to ještě něčím dokrmil. Ale HT-DISTX se mi tolik nepozdával, zdál se mi už trochu ubzučený.

 

Každopádně kdo má rád skládanku z krabiček bez použití efektové smyčky a lampový sound, může to s těmito krabicemi elegantně vyřešit. Pak už by vlastně po krabičkovém pedalboardu stačilo mít slušný lampový konec. Zvuk je opravdu hodně dobrý.

 

Technická specifikace:

napájení: 16 V AC, adaptér součást balení

ovladače: Gain, Bass, Middle, Treble, ISF a Level

lampa: ECC83/12AX7

spínač: On/Off

indikátory: Effect On/Off, Power On/Off

(Valve Backlight LED)

konektory: Input, Output, Emulated Output

vstupní imedance: 1 MΩ

výstupní impedance: < 1 kΩ

rozměry (mm): 160 x 119 x 80

váha: 1,2 kg

Psáno pro časopis Muzikus