Böhm Regent 15 - historický test

Böhm Regent 15 - historický test
Böhm Regent 15 - historický test

Kdyby si někdo dal práci a spočítal, kolik muzikantů se někdy setkalo s výrobky továrny v Klingenthalu, dospěl by asi k zajímavému číslu, už proto, že velká část produkce se značkou Vermona směřovala do SSSR a ostatních států východního bloku. Až do začátku sedmdesátých let se komba a zesilovače vyráběly pod hlavičkou firmy F. A. Böhm KG a byly podobné konkurenčním aparátům Dynacord.

Pro zesilovače řady MV byla typická ocelová skříň z děrovaného plechu, design komb využíval jednoduchosti dřevěných beden s rovnými hranami, bez ochranného kování a s panelem umístěným vzadu. Pravoúhlý vzhled už dnes představuje německou klasiku a byl typický pro výrobce na obou stranách železné opony. Je docela zábavné sledovat, jak jednotlivé modely v aukcích doplňují pomyslnou řadu německých aparátů, jako by k rozdělení země nikdy nedošlo. Podle dostupných pramenů byl Regent 15 uveden na trh roku 1966. Tedy před jednačtyřiceti lety, podle čínského kalendáře v roce ohnivého Koně.

 

ČÍNSKÝ ZVĚROKRUH

Tradiční čínský zvěrokruh, odlišný od západního, doplňuje ještě střídání energií. Každý rok narození má svoje příslušné znamení a specifickou energii. Dívky narozené v roce Koně, jehož energií byl podle kalendáře Oheň, byly v Asii považovány za nebezpečné. Říkalo se, že zabíjejí manžely.

 

Konstrukce a ovládání

Testované kombo je drobného vzrůstu, ale žádný chudáček to není, pro přenášení je docela těžké. Má rozměry 53 x 40 x 20,5 cm a skříň potaženou šedým vinylem. Přední deska se pyšní hrubou průzvučnou tkaninou béžové barvy a v dolní části nese plastový nápis Regent 15. Na horní straně skříně najdeme kožené držadlo s dvěma poniklovanými díly, a to je vše. Žádné rohy, žádné další kování, jen nožičky, které jsem si nechal na závěr. Zadní stranu z poloviny zakrývá odnímatelná deska se stejnou tkaninou jako vepředu a rozměry 17 x 49 cm. Deska je připevněná čtyřmi šrouby. Vtipně je vymyšleno větrání zesilovače, horký vzduch může unikat prostorem pod ovládacím panelem a efektivně ohřívat konektory od kabelů. Další díry objevíte po stranách šasi, do jedné z nich se dá pro případ transportu nasoukat síťová šňůra. Šasi zesilovače je ke skříni přišroubované pod reproduktorem, vstupní díl pod držadlem. Kombo má čtyři vstupy, tři samostatně regulovatelné, čtvrtý pro magnetofon nebo gramofon s krystalovou přenoskou. Knoflíky potenciometrů jsou z krémového plastu a zlatou čepičkou jako u rádií z 60. let. První dva vstupy mají jacky, ovládání hlasitosti (lautstärke/volume) a korekce basů a výšek s roztomilými symboly notových klíčů. Třetí a čtvrtý vstup je osazen konektorem DIN, přičemž ovládat se dá jen hlasitost třetího. Poslední konektor při propojení s magnetofonem funguje zároveň jako výstup s úrovní 5 mV. Ovládací prvky končí síťovým vypínačem s červenou kontrolkou (u testovaného komba byl bakelitový vypínač vyměněn za typ s kovovou páčkou). Zcela vpravo na horním panelu najdeme nápis Böhm-Verstärker. Nápisy na ovládacím panelu jsou vyřezané do plastu jako u kytar Rickenbacker. Dolní panel obsahuje základní informace o výrobci včetně adresy, technických údajů a bezpečnostních doporučení. Zde se také dočteme, že kombo má výkon 12,5 W a příkon ze sítě 70 W. Napravo najdeme přepínač síťového napětí s pojistkou a zdířku pro uzemnění. Kombo je určeno pro střídavou síť o napětí 110, 125 a 220 V.

 

Osazení elektronkami

Elektronky, použité v testovaném kombu, jsou celoskleněné novalové typy, včetně dvoucestného usměrňovače (EZ 81). Nejmenším kombem této řady byl Regent 10 s výkonem 8 W a desetipalcovým reproduktorem, osazený dvěma koncovkami ECL 86 a dvojitou triodou ECC 83. Tube rectifier EZ 81 představoval samozřejmost. Větší počet vstupů u modelu Regent 15 si vyžádal tři elektronky ECC 83 v předzesilovači a invertoru, výkonnější koncový stupeň má dvě EL 84, schopné dodat až 17 W podle katalogu. V tomto případě nebyl maximální výstupní výkon prioritou. Zesilovač je stejně jako jeho menší sourozenec konstruován na minimální zkreslení a co nejširší frekvenční rozsah, tedy podle zásad klasické radiotechniky. Díky elektronce v obvodu síťového napájení nemá kombo vypínač anodového napětí (standby), jelikož se všechny lampičky nažhavují současně. Tabulka osazení (Röhrenbestückung) na vnitřní straně zadní desky se nachází nebezpečně blízko rozžhaveným pentodám a nese stopy přehřátí až opálení. Aby se kombo zařadilo mezi bezpečné aparáty, stačilo by zvětšit hloubku skříně o centimetr, ale výrobce to asi nenapadlo. Řada elektronkových komb pokračovala typem Regent 30 a Regent 30H s výkonem 25 W a dvěma EL 34 na konci (Luboš Andršt prý na něj natočil album Město Er) a končila modelem Regent 60 ve tvaru mixážního pultu se dvěma reproboxy (hrál na něj například kytarista skupiny Extempore Josef Záruba).

 

Reproduktor

Kvalitní reproduktory pro komba Regent dodávala továrna VEB Elektroakustik Leipzig (RFT) a montovaly se i do radiopřijímačů jako byl obří model Stradivari s "prostorovým" zvukem nebo neméně slavné rádio Stereo Rema. Tranzistorové verze komb ze 70. a 80. let byly osazovány širokopásmovými reproduktory s plechovým košem, výškovým difuzorem a parametry vhodnými spíš pro hi-fi. Bylo u nich velmi snadné spálit kmitací cívku, navrženou pro maximální příkon rovný jmenovitému výkonu zesilovače, což bylo příčinou mnoha oprav "odkouřených" reproduktorů. Na baskytaru nebo varhany byly tyto repráky vynikající. Kytary však přes ně zněly trochu tence a netradičně pro dnešní uši, navyklé na temný zvuk sedmistrunných monster. Starší typy reproduktorů RFT budí větší důvěru litým košem. Reproduktor v testovaném kombu má typové označení L 3060 PB, jmenovitý výkon 12,5 VA a impedanci 6 ohm.

Böhm Regent 15 - historický test
Böhm Regent 15 - historický test

Zvukové vlastnosti

Jak vyplývá z předchozích odstavců, kombo je stavěné na čistý zvuk a širokopásmovou reprodukci (zásuvka pro gramofon). Naštěstí je jeho zvukový charakter temnější, díky reproduktoru, který je ke kytaře vhodnější než typy s difuzorem (pozn. aut.: na webu jsem později našel foto L 3060 PB, na kterém je vidět rovněž difuzor). Při přebuzení ve špičkách se kombo chová svérázně, celkový charakter zkreslení lze popsat jako dynamicky citlivý crunch s hladkou kompresí (tube rectifier). Metalové orgie s tímto aparátem nezažijete. Typická barva zvuku zůstává i při různých nastaveních korekcí, což znovu poukazuje na reproduktor, který přirozeně filtruje určité frekvence. Akustický projev komba mi připadl vhodný pro jazz, tedy čistý zvuk s příjemně staromódním charakterem (jak dlouho asi budou výrobci softwarových simulací ignorovat německé aparáty ze šedesátých let?). Audio ukázka na CD možná někoho překvapí, ale myslím, že docela dobře vystihuje charakter komba, včetně zvukové stylizace do konce padesátých let.

 

Nožičky a závěr

Ano, máme tu ještě nožičky komba a dlouho očekávaný závěr. Čtyři docela vysoké nožky kuželovitého tvaru jsou vysoustružené z hliníku. Mají výšku 3 cm při základně 2,5 cm. Jejich funkci nelze podceňovat. Kdo má nějaký vztah k high-end audiotechnice, ví, jak důležité je nestavět reprobedny přímo na podlahu. Ať už se jedná o rezonance nebo různé nepřesnosti v usazení reproboxů, ze zkušenosti jednoznačně vyhrávají nastavitelné kónické hroty. V případě Regenta se jedná o kužel bez špičky (plocha o průměru 11 mm). Ne nadarmo mají například aparáty Fender kovové, i když nízké nožky. Jakým přínosem je pak umístění komba na židli, nechť si ověří každý sám. Většinou se barva zvuku zdá horší než při umístění na podlahu. Ale pozor, poznatek nelze zobecňovat. Postavte kombo tam, kde nejlépe hraje. Tři centimetry nad podlahou jsou u Regenta optimální. Není nožka jako nožka. Zde se opět projevila německá preciznost v návrhu jakékoliv techniky. Pokud jde o design, zdá se, že jednodušeji už to nešlo. Na šarmantní vzhled si v Klingenthalu moc nepotrpěli, ale kombo hraje dobře. Pokud by někomu nevadily rušivé zvuky při otáčení potenciometry nebo vrčení a brum, který ke starým aparátům tak trochu patří, mohl by se Regent 15 uplatnit v nějaké retro kapele. Samozřejmě nejlépe s kytarou ze stejného období. Na ja, was man kann mehr sagen - gute alte Verstärker aus Deutschland.

 

Technická specifikace:

typ: Regent 15

výrobce: F. A. Böhm KG, Klingenthal 3

země původu: DDR

výroba od: 1966

výkon: 12,5 W

zkreslení: max. 4 % při plném vybuzení a 1 kHz

kmitočtový rozsah zesilovače: 20 Hz - 20 kHz/± 3 dB

odstup rušivých napětí: - 54 dB

reproduktor: 12 "/12,5 VA/6 ohm

výstup pro ext. repro: -

výstup pro sluchátka: -

počet vstupů: 4 (3 x jack, 1 x DIN)

počet výstupů: 1 x DIN (magnetofon)

efektová smyčka: -

ovládací prvky: 3 x volume, 2 x bass (+12 dB/-14 dB na 50 Hz), 2 x treble (+12 dB/-14 dB na 10 kHz), mains switch

osazení: 3 x ECC 83, 2 x EL 84, 1 x EZ 81

napájení: 110, 125 a 220 V ~50 Hz

příkon: 70 W při plném vybuzení

váha: jako kráva

rozměry: 530 x 40 x 205 mm

Psáno pro časopis Muzikus