Boss ME-20 - další z řady kytarových multiefektů využívající technologii CMOS

Boss ME-20 - další z řady kytarových multiefektů využívající technologii CMOS
Boss ME-20 - další z řady kytarových multiefektů využívající technologii CMOS

Kytarové procesory Roland používám od poloviny devadesátých let. Mám s nimi dobré zkušenosti, vždy měly svůj osobitý charakter a dobře se mi míchaly do výsledného zvuku různých stylů, a tak jsem přivítal možnost otestovat nový přírůstek v bohaté nabídce procesorů Roland/Boss.Boss ME-20 je nejmenším z řady ME. Není sice postaven na stejných slavných základech COSM modelingu jako jeho velcí bratři, ale přesto tento malý 24 bitový samuraj disponuje kvalitním zvukem a cenou se dostal blízko k hranici pěti tisíc, čímž se stal konkurencí dalším malým východoasijským multiefektům a stal se dostupným i pro začínající kytaristy.

Letmý pohled na parametry

Boss ME-20 je podlahový multiefekt se třemi nožními přepínači a jedním kontinuálním ovladačem pro ovládání kvákadla nebo hlasitosti (expression pedál). Zvukový řetězec obsahuje šest základních programových bloků. Vypínatelné nožními spínači jsou:

 

* OD/DS: sem patří šest typů, jednak různá zkreslení typu overdrive/distortion/fuzz, ale i kompresor.

* Mod: obsahuje modulační efekty (chorus/phaser/flanger/tremolo/rotary).

* Delay: obsahuje dozvukové efekty (delay do 700 ms, reverb). Omezení je jako u staré ME-5: můžete volit buď reverb nebo delay, oba současně mít nemůžete.

 

Na začátku řetězce je možné zařadit kvákadlo, které také samozřejmě ovládáme nohou. Každý uložený zvuk obsahuje také modul třípásmových korekcí s přeladitelnými středy a šumovou bránu.

 

Paměť ME-20 dovolí uložit třicet vašich zvuků, ovládání můžete přepnout mezi režimy volby uložených presetů (Memory Mode), kdy na každém nožním přepínači máme kompletně jiný zvuk, a mezi stomp-box režimem (Manual Mode), kdy prvním přepínačem zapínáme sekci OD/DS, druhým Mod a třetím sekci Delay. Takto můžeme napodobit klasické ovládání krabiček či prvních analogových multiefektů z osmdesátých let.

 

Přístroj je sice malý, ale příjemně robustní, s kovovým krytem, nemá tedy příliš snahy cestovat za námi vlečen na kabelu po pódiu. Napájení je možné z napáječe nebo ze šesti tužkových baterií AA, které je potřeba používat alkalické (pro výdrž přibližně třináct hodin), neboť standardní by nám vydržely pouze tři a půl hodiny, což je s jistotou tak na jeden koncert. O to více mrzí, že v ceně není napáječ, jehož koupě vás pravděpodobně nemine. Nejběžnější nabíječky akumulátorů jsou na čtyři kusy, takže počet v ME-20 není příliš nakloněn této verzi dobíjení, pro většinu času ve zkušebně bude určitě napáječ nezbytností. Alkalické baterie mohou být ale výhodné na pódiu, protože eliminují výskyt křehkého napáječe a zejména malého napájecího konektoru na scéně plné nepřátelských bot a mikrofonních stojanů.

 

Efekt se zapíná zasunutím vstupního jacku z kytary, tak jako běžné kytarové krabičky.

Audio převodníky v efektu jsou 24bitové pro vstup i výstup, vzorkovací frekvence je 44,1 kHz, což je zcela v pořádku a zajišťuje to požadovanou kvalitu převodu signálu z kytary na digitální signál a zpět.

 

ME-20 sice nemá LCD zobrazovač, ale pro toto použití i množství editovaných parametrů je dvoumístný LED zobrazovač naprosto v pořádku a je velmi dobře vidět na pódiu. Je také dostatečný pro vestavěnou ladičku.

 

Ovládáme šéfa

Ovládat tuhle krabičku zvládne každý. Tlačítkem zvolíte modul, který chcete nastavovat (OD/DS, Mod, Delay a EQ), a tím přepnete funkci čtyř klasických potenciometrů, kterými nastavíte požadovaný zvuk. Pro lenochy, kterým se zdá i toto ovládání složité, má ME-20 režim EZ Edit - počítačovou hantýrkou se to spíše nazývá BFU, tedy pro (v češtině používaný překlad) Blbého Frantu Uživatele: Stisknete EZ Edit a máte ony čtyři potenciometry pro superrychlou změnu parametrů zkreslení, modulačních i dozvukových efektů, a dokonce i průběhu ekvalizéru vždy pouze jedním potenciometrem, pod každým potenciometrem máte v tomto režimu schováno deset slušných nastavení pro daný modul. Skutečně to už asi jednodušeji nejde, pokud i toto bude dělat problém, nezbude než snížit množství konzumovaných nápojů.

 

Preset můžete rychle připravit pro hraní sóla pomocí tlačítka OD/DS Solo, kterým upravíte charakter zvuku pro sólovou hru, tón jde najednou příjemně za rukou a hezky reaguje na hru pravé ruky. Intenzita tohoto Solo efektu je nastavitelná.

 

Jak jsem již nastínil výše, nožními přepínači můžete zapínat jednotlivé efekty v řetězci, ale samozřejmě i přepínat uložené zvuky. Když jsem se před psaním tohoto článku koukal na názory hudebníků na tento multiefekt v internetových diskuzích, tak jsem se mimo jiné dočetl, že se dají přepínat pouze tři zvuky (jsou tři pedály) a další zvuky (banky jsou po třech) se musí přepínat ručně malými tlačítky na panelu. Tak pokud jste to také četli na jednom frekventovaném českém serveru, tak tomuto pisateli nevěřte - samozřejmě to jde i nohou vstoje a nemusíte se plazit po zemi: stačí držet stisknutý jeden nožní spínač déle, začnou blikat všechny LED, vy spínači 1 a 2 najedete na požadovanou banku (číslo zobrazuje LED) a potvrdíte stiskem spínače 3. Tím máte vybranou banku, ze které bude budoucí zvuk, na ten se samozřejmě přepne až po stisku spínače 1 až 3, protože v bance máte tři zvuky a přístroj samozřejmě neví, který z nich chcete. Samozřejmě, že pro aktivaci volby banky musíte tuto funkci inicializovat delším držením spínače, vhodnější to bude volit v pauze mezi skladbami než při hraní dvaatřicetin, ale je to dostatečně dobře vymyšleno pro běžné použití.

 

Přístroj má vestavěnou ladičku, zapnout ji můžete současným stiskem nožních spínačů 1 a 2, ME-20 má ale na zadní straně stereo jack pro připojení dvou spínačů, které můžete použít v režimu Manual jednak právě pro aktivaci ladičky, jednak pro přepnutí na sólový zvuk. Rozšířením o dva spínače tak získáte velmi zajímavé možnosti, navíc při malém cenovém nárůstu. V režimu Memory pak tímto přepínačem můžete volit banky nahoru a dolů a můžete si tak zjednodušit výše uvedený postup pro přepínání bank.

 

Expression pedál pracuje v režimu kvákadla nebo hlasitosti. Kvákadlo se aktivuje klasicky přitlačením nohou na pedál v horní poloze, jeho kvalita je naprosto dostatečná pro tento typ zařízení. Pozitivní je, že úroveň tlaku, kterým aktivujete kvákadlo, si můžete nastavit. O pedálech hlasitosti v těchto zařízeních mám ale zcela jinou představu než většina výrobců. Je podle mne velmi riskantní mít na scéně těsně vedle nožního přepínače a motajících se kabelů něco, co vašim úžasným notám zatne tipec. Ano - i v tomto případě výrobce neráčil uznat za vhodné vybavit zařízení nastavením minimální hlasitosti... Tak základní prvek, který najdete na každém slušnějším pasivním pedálu, i zde chybí. Malý nožní pedál tak ovládá plnou hlasitost - tedy od nuly, což je pro řadu aplikací dosti nevhodné, nemůžete tak mít v nejnižší poloze hlasitost na doprovod a v horní na sólo - doprovod bude "někde" uprostřed...

 

Zvukové schopnosti

Roland/Boss podle mne postupuje správně, když se snaží mít svou barvu. Nemusí se líbit všem, ale já ji zcela akceptuji a má pro mne svoje klady. Samozřejmě specializované lampové zesilovače hrají trochu jinak, ale skutečně se mi s tímto efektem pracovalo dobře. Podstatné je se na ME-20 dívat nikoli jako na amp-simulátor, ale jako na multiefekt, který vám umožní pracovat se zvuky blízkými běžným kytarovým krabičkám, na rozdíl od nich ale vše máte v jednom a s třiceti paměťovými místy pro zvuky. Pro správný zvuk je potřeba ME-20 zapojit do dobře hrajícího kytarového zesilovače. Zapojil jsem si ho do čistého lampového zesilovače (při vyšším vybuzení lehce kreslícího) a po krátkém nastavování ME-20 jsem měl zvuky, na které se mi hrálo dobře a přístroj nekazil moje představy a přenášel nuance z prstů do zesilovače dostatečně rychle a přesně. Nemáte k dispozici třicet simulovaných aparátů, nemáte k dispozici harmonizéry a spoustu balastu - máte ale k dispozici základní nejpoužívanější kytarové efekty, jejichž rozsah je záměrně umírněný, jakoby by vás Roland nutil víc se snažit zvuk dostat z hlavy a rukou a nemaskovat se za zvukové kreace.

 

A modří už vědí...

Možná už víte i vy z předchozího popisu, že Boss ME-20 ve mně zanechal dobrý dojem. Kytarový zvuk je naštěstí subjektivní a já mohu říci, že se mi rolandovské směrování docela zamlouvá. Zvuk ME-20 neaspiruje na to vytlačit všechny modelingové aparáty z trhu, ale představuje kvalitní all-in-one řešení malého a levného multiefektu pro pódiové nasazení, který ocení podle mne klasičtí rockoví i pop hráči, a který je dobrým doplňkem k lampovému zesilovači a není příliš nákladný, takže si ho může dopřát i méně movitý hráč. Pár výtek jsem sice také vznesl, ale klady podle mne výrazně převažují.

 

Info:

Boss ME-20 je nejmenší z řady kytarových multiefektů Roland/Boss. Doporučená maloobchodní cena je 5210 Kč.

 

Plus:

bariéry nebořící klasický rozsah zvuků a možných nastavení

zvuk

24 bitů/44,1 kHz AD i DA

obsluha pro BFU

OD/DS Solo režim

 

Mínus:

napáječ není v ceně

nemožnost nastavení nejnižší hlasitosti volume pedálu

můžete použít buď delay nebo reverb, nemůžete oba tyto efekty zapnout současně

 

Technická specifikace:

bitové rozlišení vstupu: AD konverze 24 bitů + AF metoda

bitové rozlišení výstupu: DA konverze 24 bitů

vzorkovací frekvence: 44,1 kHz

paměťová místa pro uživatelské zvuky: 30

nominální úroveň vstupu input: -10 dBu, aux in: -18 dBu

vstupní impedance input: 1 MOhm, aux in: 22 kOhm

nominální úroveň výstupu: -10 dBu

výstupní impedance: 2 kOhm

displej: 7 prvků, 2 znaky LED

nožní ovládání: OD/DS/1 pedál, Mod/2 pedál, Delay/3 pedál, Expression pedál

konektory: input jack (1/4" phone typ), aux in jack (stereo miniature phone typ), output jacky L/Mono, R (1/4" phone typ), phones jack (stereo 1/4" phone typ), Foot SW jack (1/4" TRS phone typ), AC Adaptér jack

spotřeba: 90 mA (předpokládaná životnost baterií při souvislém použití - alkalické 13 hodin/carbon 3,5 hodiny)

rozměry: 294 (Š) x 179 (H) x 54 (V) mm

hmotnost: 1,5 kg (včetně baterií)

příslušenství: uživatelský manuál, baterie LR6 (AA) typu (alkalické) x 6

Psáno pro časopis Muzikus