Boss SYB-5 - nová verze basového syntezátoru

Boss SYB-5  - nová verze basového syntezátoru
Boss SYB-5 - nová verze basového syntezátoru

Mám podezření, že inspiroval-li se vývojový tým firmy Boss při konstrukci předešlého SYB-3 lehce moogovskou tematikou, tak v tomto případě musel nutně narazit na nějaký produkt 70. let bývalého Sovětského svazu nebo přinejmenším projít nějakou tuzemskou vietnamskou tržnicí.

Na pravé straně krabičky najdeme vstup pro basu (standardní 6,3mm jack) a sousedící novinku v podobě jack přípojky k expression pedálu, který by mněl ovlivňovat průběh a samotný zvuk efektu. Není ale součástí výrobku, takže si je ho třeba dokoupit. Strana opačná disponuje hlavním výstupem A, který dodává signál synth zvuku i zvuku čistého a výstupem B, se signálem pouze vlastního nástroje. Svrchní strana přístroje nabízí čtyři ovladače. První potenciometr Mode nabízí 11 přednastavených poloh, pracujících ve dvou odlišných metodách úpravy vstupního signálu. Mode 1-9 využívá režimu, reagujícího na atak nástroje a vytváří tak zvuk s použitím vnitřního zdroje. Jak jsem už trochu předeslal v úvodu, zvuky jsou to hodně divoké; a navíc je třeba býti dosti ostražitý při hře zejména pravé ruky, chceme-li se dobrat nějakého výsledku. Mode 10-11 přímo přetváří zvuk nástroje do syntetické podoby a dle výběru režimu posouvá kmitočty nahoru či dolů. V zásadě bych mohl říci, že se jedná o modely zkreslené, v některých momentech ne nepodobné SB-7 od Ibanez a mám pocit, že v tomto případě chtěli páni inženýři napravit (podle mého názoru trochu nepraktické) módy 8-9 a zbytečně středově znějící T-Wah staršího kolegy. Dodávám jen, že jediné tyto dva jsou nemonofonní a umožňují nám akordickou hru. Druhý knoflík Decay/Rate především řídí časové periody, pod nimiž filtry pracují. Dvojdílný Freq/Res ovládá barvu a délku a poslední, také dvojfunkční, řídí výstupní signály čistého a efektového zvuku.

Na závěr tohoto minitestu se nabízí otázka, komu je vlastně výrobek určen. Nahradit, nebo dokonce upgradovat SYB-3 asi nebylo tím pravým úmyslem, na to je příliš odlišný, a mít v arzenálu oba si může dovolit asi už jen opravdový fajnšmekr. Takže pokud si někdo libuje třeba ve zvucích pionýrských tónových generátorů, stačí jen sběhnout do nejbližších hudebnin, nenechat se odradit nevrlým prodavačem a přístroj pořádně prozkoumat. Cena efektu je 5040 Kč.

Psáno pro časopis Muzikus