Crate Blackheart Little Giant 5 a BH 122 - celolampový prcek za cenu lepší krabičky

Crate Blackheart Little Giant 5 a BH 122 - celolampový prcek za cenu lepší krabičky
Crate Blackheart Little Giant 5 a BH 122 - celolampový prcek za cenu lepší krabičky

Poměrně dlouho čekal tenhle malý pašák na svůj test, původním záměrem bylo totiž současné porovnání několika podobných „minilampovek“. Přes veškerou snahu se nepodařilo sehnat alespoň pár dalších konkurentů. A to přesto, že v poslední době jejich počet v nabídce všech možných firem docela utěšeně narůstá.

Princip

Pojďme si ujasnit, o co vlastně jde. Little Giant 5 je typickým představitelem nízkowattového lampového zesilovače třídy A s jednou předzesilovací 12AX7/ECC83 a jednou EL84/6BQ5 koncovou lampou. Výkon takového zesilovače je dán třídou, tedy typem zesilovače a použitou koncovou lampou. EL84 má v běžnější AB třídě výkon kolem patnácti wattů a můžeme ji v počtu dvou až čtyř objevit u kytarových zesilovačů přibližně do šedesáti wattů většiny značek na trhu. Třída A však využívá maximálně limitačních možností koncových lamp, a tak se výkon minilampovek s jednou koncovou EL84 pohybuje většinou okolo deseti wattů. Nenechte se zmást nízkým údajem výkonu, hlasitost takových drobečků bývá překvapivá a Little Giant 5 není výjimkou, viz dále. V podstatě je u těchto aparátků míra lampového zkreslení daná hlasitostním přebuzením, od určité úrovně stoupá jen zkreslení, zvuková hladina se pak už významně nemění, a přitom je pro většinu uší zcela únosná. Důležitým faktorem jsou rovněž pořizovací náklady těchto miniaparátů, které po zvukové stránce mohou v mnoha případech plně uspokojit nároky zarytých „vintejdžistů“. Při ceně nesrovnatelné s jejich plnokrevnými, ale málokdy výkonem, tedy i barvou, naplno využitelnými lampovými sourozenci, je jen logický poměrně strmý nárůst oblíbenosti těchto zesilovačů.

 

Popis

Little Giant 5 je, ostatně jako většina jemu podobných, jednokanálovým modelem s korekcemi Bass, Middle a Treble a jediným ovladačem Volume. Tato docela strohá výbava je ještě celkem luxusní v porovnání s jinými modely, vybavenými často pouze potenciometrem hlasitosti. Páčkový přepínač v levé části krátkého čelního panelu slouží k zapnutí přístroje. Druhý takový přepínač rozšiřuje zvukové možnosti volbou režimu koncové elektronky s možností výkonu 5 W na pentodě nebo 3 W na triodě. Zadní panel má výstupy pro jeden šestnáctiohmový, dvojici čtyř a osmimiohmových reproboxů a kromě síťové zdířky s pojistkou nic víc. Celý zesilovač je velmi pěkně zpracován jako dokonalý malý bratr velkých modelů, včetně kvalitní koženky, plechových rohů, vzhledově možná až příliš bytelného držadla nebo vkusně

a kvalitně vsazené bílé lemovky kolem tvídového podkladu pro nápadné logo přístroje.

Reprobox BH 112 je osazen jedním, údajně custom designovaným, dvanáctipalcovým reproduktorem Eminence Blackheart Speaker British Voiced při sedmdesáti pěti wattech a šestnácti ohmech. Jako materiál samotného boxu je použita patnáctivrstvá březová překližka osmnáct milimetrů silná. Zadní panel umožňuje díky dvěma paralelním jackům připojení dalšího reproboxu. I zde je vidět pečlivé zpracování designu, zcela ve stylovém duchu hlavy Little Giant 5.

 

Zvuk

Po nezbytném (!) připojení reproboxu a následném rozsvícení nápadného červeného oka páčkovým přepínačem trvá jen chvilku, než se objeví zvuk (zesilovač nemá stand by), který je už od nejnižších úrovní, a tedy nejčistších barev, velmi pěkně ovlivněn lampovým charakterem. Je plný, barevně plastický, dynamický, s jasně čitelnou kompresí ve špičkách. Navržené korekce - basy s 11dB strmostí na 100 Hz, středy se 7 dB/1 kHz a výšky s 20 dB/10 kHz - velmi vhodně tuto kompresi svými rozsahy ovlivňují a významně dotvářejí výslednou vřelost tónu ve všech úrovních hlasitosti, a tedy i zkreslení. Je celkem pochopitelně, že plně zkreslenému zvuku napomáhají trochu jinak postavené korekce než čistému, ale nastavení korekcí umožňuje velmi dobrý kompromis pro obojí. Osvědčilo se mi přizpůsobit korekce v maximální míře požadovanému zkreslení a snižováním hlasitosti na kytaře dosáhnout velmi slušného čistého zvuku. Ve studiu je však možno naplno využít barevných možností zesilovače bez těchto kompromisů. Možnost volby výkonu ani tak nesouvisí s hlasitostí jako spíše s dynamikou, v triodovém režimu 3 W se zkreslení objevuje mnohem dříve, u čistých zvuků je markantní na basech už od nejtišších zvuků. Pro test jsem použil kytaru Gibson Les Paul s aktivními snímači EMG a podlahovými efekty (Boss SD-1 Overdrive a Dunlop Wah) se kterými si malý „obr“, myslím, hezky rozuměl. Je jasné, že Little Giant 5 není vhodný k metalovým riffům, basy nejsou betonově pevné, naopak jako první „zaměstnávají“ koncovou elektronku a dávají pak vyniknout průrazným středovým frekvencím, které spektrálně vhodně doplňují. Zastánci několika hotových kytarových zvuků zde samozřejmě nenajdou možnosti vícekanálových sestav, avšak pro kytaristy, zvyklé na dotváření barvy svého zvuku ovládáním hlasitosti přímo na kytaře nebo prostřednictvím volume pedálu, je to myslím velmi dobrá volba. Takto dosažitelnou barevnou škálu jsem se snažil demonstrovat na poslední zvukové

ukázce - viz CD. Tento systém „jedné hlasitosti“, podobně jako u paradoxně velmi výkonných stowattových lampových hlav bez master volume, zkrátka neumožní vytvořit nevyrovnané úrovně jednotlivých hotových zvuků vícekanálových sestav. Ty bývají sice mnohdy pracně nastavené ve zkušebně, včetně různých dozvukových efektů, ale ve výsledném zvuku celé kapely z PA systému bývá všechno jinak, nehledě na věčný problém začínajících kytaristů těžko chápajících zvukařovy výtky směrem k opačnému hlasitostnímu poměru čistého a zkresleného kanálu, když: „... ten bůstrovanej je přeci jasně víc, ne?“

Příjemným překvapením je reprobox a použitý reproduktor Eminence. Jeho dostatečný výkon 75 W zesilovač nijak neomezuje, citlivost a frekvenční charakteristika jdou filozofii zesilovače Little Giant 5 jednoznačně vstříc. Porovnáním s opravdu přehnanou výkonovou rezervou mého Marshall boxu, bych si troufl odhadnout, že u vyšších hlasitostí reprobox BH 112 přeci jen lehce na basech vhodně komprimuje, což v tomto případě ještě zvyšuje čitelnost a srozumitelnost tónu. Výsledný zvuk je na 5 W překvapivě hlasitý a plný, dovedu si ho dobře představit na většině malých jazzových a bluesových pódií, a na těch větších by neměl být problém s posílením hlasitosti dalším boxem či přeposláním „hotového“ zvuku do pódiových monitorů. Hmm... sympatický obřík.n

 

Kytarové „minilampovky“ většinou využívají jedinou koncovou lampu osvědčených typů, některé jsou tak univerzální, že pracují s celou škálou, od EL84 až ke KT-88, a je tak možno individuálně, podle vkusu, doladit jak hlasitost, tak míru a charakter zkreslení. Nezvyklou zajímavostí jsou však ultraminiaparátky s výkonem 1/4 (jedné čtvrtiny) wattu, kde se jako výkonová elektronka používá klasická 12AX7, například minikombíčko Little Lanilei s 6,5” repráčkem - podrobnosti na www.songworks.com/14watt.html.

 

Pár postřehů Martina Heřmanského

Okouzlení

Musím se hned zkraje přiznat, že nejsem velký sběratel aparátů a novinky, zejména made in China mně puls nijak nezvedají. Ovšem tahle pěkná hlavička od firmy Crate za cenu jedné lepší kytarové krabičky... Nu, hrábl jsem do šuplíku, prodal nějakou vintage záležitost a nesl si Gianta domů...

 

Mám ho!

Natěšeně doma vyndávám zesilovač, odnímám to hrozné logo a... jdu spát. Ráno ho trochu potrápím. Druhý den, jen co jsem nabyl dojmu, že všichni sousedé musí být dávno vyspalí a v pracovním procesu, zapojuji kytaru... Nezní to špatně. Na můj vkus poněkud ostře a ve výškách jedovatě, ale lampy jsou znát a hlasitý je tenhle zesilovač až dost.

 

Happy end?

Docela jsem prošel internet a objevil mnoho zajímavého o tvůrci zesilovače i možných modifikacích, včetně point-to point varianty, či úpravy na zesilovač se dvěma koncovými lampami 6V6. Vyzkoušel jsem hrst různých elektronek, ale to, co se mi ve zvuku nelíbilo - barva výšek a divná komprimace při vyšším vybuzení - asi k zesilovači tak nějak patří. Nakonec jsem využil možnosti vrátit zesilovač prodejci. Little Giant mně utvrdil v tom, že se to jednou ti Číňani přeci jen naučí a že se té doby asi i dožiji.

 

Info:

Blackheart Little Giant 5 a BH 122 je lampový kytarový zesilovač s boxem z dnes čím dál tím více oblibených „minilampovek“, kde koncový stupeň je osazen elektronkou EL84. Doporučená maloobchodní cena je pro hlavu Little Giant 5 BH5H 3620 Kč a pro box BH 122 3020 Kč.

 

Plus:

zvuk

hlasitost

váha

cena

 

Mínus:

diskutabilní neuniverzálnost

strohá výbava

 

Technická specifikace:

Little Giant 5

výkon: pentoda/5 W a trioda/3 W RMS

vstupní impedance: 1 MΩ

výstupy: 1 x 16, 2 x 8, 2 x 4 Ω

osazení: 1 x 12AX7/ECC83, 1 x EL84/6BQ5

rozměry: 243 x 381 x 228 mm

váha: 9,5 kg

 

BH 112

výkon: 75 W

impedance: 16 Ω

rozměry: 473 x 460 x 280 mm

váha: 13,5 kg

Psáno pro časopis Muzikus