Dřevěná krása - Aria STG-004

Dřevěná krása - Aria STG-004
Dřevěná krása - Aria STG-004

O elektrických kytarách koncepčně vycházejících z legendárních fenderů toho již bylo řečeno a napsáno tolik, že další vizuální popis by byl jen nošením dříví do lesa. Ale nemohu si rozhodně odpustit poznámku, že zde máme velice pěkný kousek dřeva. Shrňme tedy rovnou fakta.

 

Kytara Aria z modelové řady STG-004 se vyznačuje téměř identickou podobou klasického Fendera Stratocastera. Jediný rozdíl vykazuje v použitých snímačích a také hlava nástroje je mírně odlišná. Její zakončení je o něco menší než hlava stratocastera a má ostřejší hrany, což působí v porovnání s krkem i tělem kytary celkově kompaktněji, troufám si říci "drsněji".

 

Design

Spolu s kytarou naleznete v kartónové krabici taktéž náhradní kabel, imbusový klíč na doladění prohnutí krku a vibrapáku. Samotný nástroj je pěkně řemeslně zpracovaný. Přírodní barva dodává "estégéčku" elegantní zjev. Tělo je z olše, jeho okraje jsou nalakovány (z přední i zadní strany, včetně lubů) černým lesklým lakem, jenž směrem ke snímačům plynule přechází do červené. Prostředek těla se již pyšní přírodní barvou s jasně viditelnou kresbou dřeva.

Krk a hlava kytary je z javorového dřeva. Na horní části krku výrobce vlepil palisandrový hmatník s 22 pražci a menzurou 648 mm. Ten je mírně prohnutý a zakončený nultým pražcem ze slonoviny. Polemizovat by se však dalo nad kvalitou vyschnutí dřeva. Hlava kytary pruží a lze ji mírně ohnout. Malou výtku si zaslouží též spodní pražce s poměrně ostrými hranami.

 

Vibrato

Jedním z klasických poznávacích znaků každého stratocastera je typické jednozvratné vintage tremolo, které samozřejmě nechybí ani zde. Vibrapáka je pochopitelně součástí dodávky. Stačí ji jednoduše zašroubovat do tremola a už můžete tahat za struny dle libosti. K mechanice se dostanete po odejmutí spodního plastového krytu, jenž zakrývá tři pružiny a sustain blok. Tremolo funguje lehce a dobře, pouze struna G se mírně rozlaďovala.

 

Snímače a ladění

Směrem od tremola leží tři snímače - dvoucívkový humbucker u kobylky a dva jednocívkové singly - uprostřed a u krku. Nastavení snímačů je na můj vkus příliš nízké, ale to se dá snadno změnit pomocí nastavovacích šroubů. Trojice snímačů stejně jako vintage tremolo bude nejspíš firemní výroby. Na těle kytary dále naleznete tři potenciometry (2x tónová clona, 1x nastavení hlasitosti), jeden pětipolohový přepínač a jeden dvoupolohový přepínač, sloužící k rozepnutí cívek kobylkového snímače, který takto přepnutý získává zvukové vlastnosti singlů.

Ladicí mechanika je v hlavě nástroje pevně usazená, nikde nedrnčí, funguje bezproblémově, lehce, ale zároveň pevně drží. Její součástí jsou též dvě kovové kolejničky, jimiž prochází struny e-d.

 

Jak to hraje?

A dostáváme se k praktické zkoušce. Nejprve připneme pás a zavěsíme kytaru na krk. Je perfektně vyvážená, trochu těžší, než by se na první pohled zdálo, ale to je jen otázka zvyku. Aria STG-004 je již od výrobce dobře seřízena, nastavená na standardní ladění. Dobře ladí (samozřejmě i v oktávách a při použití flažoletů). Hrou nasucho jsem byl poměrně mile překvapen. Kytara zní i bez jakéhokoliv zesilovače plně, konkrétně, zvonivě a hlavně nahlas. Můžete tedy na ni bez problému cvičit i "jen tak". Struny mají překvapivě tlustý a zvonivý zvuk, což není u originálních drátů běžné, takže je ani není třeba měnit (jejich sílu bych odhadl na 009). Seřízeny jsou na nízký dohmat a v kombinaci s mírným zaoblením hmatníku kytara opravdu dobře "sedne do ruky" a příjemně se na ní hraje.

"Estégéčko" jsem testoval na 150W celolampovém aparátu Rockwell. Čistě zněla kytara výborně a konkrétně, a to jak při použití otevřených (či barré) akordů, rozkladech, nebo sólové hře. Zvuk byl plný a příjemně fenderovsky zvonivý s dlouhým dozvukem. Celkový dobrý pocit ze hry ještě umocňuje široké spektrum možností, které nabízí pět různých kombinací snímání zvuku a samozřejmě především přepínač na rozepnutí cívek humbuckeru. Pokud si se snímači trochu pohrajete, vyloudíte z nástroje zvuky od zvonivého a tvrdého tónu (charakteristického pro kytary fender) až po pěkně kulatý a teplý zvuk (přibližující se les paulům). Na své si tak přijdou jazzmani, country-kytaristé, bluesmani, ale využití nalezne tato Aria i ve vodách rockových.

Po přepnutí na zkreslený zvuk zněla kytara také pěkně, obzvlášť při hraní stupnic, vyhrávek a sólových běhů. Při použití silného reverbu se celkově dobrý dojem z poslechu ještě znásobil. O něco hůře na tom byla doprovodná hra při zkresleném zvuku. Ať jste hráli klasická kila, tlumeně či rozklady silových akordů, zvuk trochu ztrácel na konkrétnosti. Zněl poněkud tupěji a zastřeně. Nejlepších zvukových výsledků při zkreslené doprovodné hře nástroj dosahoval za použití kobylkového humbucker snímače s nerozepnutými cívkami.

 

Co říci závěrem?

A komu z vás by tato kráska slušela? Aria STG-004 nalezne uplatnění v široké hráčské oblasti. Od jazzu přes country, blues až po "soft" rock a bigbeat. Naopak, nehodí se příliš pro tvrdší odnože rocku, o metalových stylech nemluvě.

Aria STG-004 je velice univerzálním nástrojem. Perfektní kopie klasické kytary na straně jedné, ale zároveň trochu jiný zvuk (použité snímače) na straně druhé. Velkým kladem je humbucker snímač u kobylky s rozepínatelnými cívkami, čímž získáte nové zvukové možnosti. Je libo fendera? Stačí cvaknout přepínačem. Nebo chcete naopak plnější, hutnější tón? Použijte humbucker a je to. Ovšem i po designérské stránce není této krasavici co vytknout. Vypadá opravdu moc dobře a také zpracování je velice povedené. Pokud vás Aria STG-004 zaujala, je k mání za prodejní cenu 4990 Kč.

 

Info:

Aria STG-004 je elektrická kytara, vycházející z klasického nástroje - Fender Stratocaster. Dostanete ji za cenu 4990 Kč.

Plus:

design

zpracování

zvuk

rozpínání cívek kobylkového snímače

Mínus:

ostré hrany spodních pražců

rozlaďování tremola

hmotnost

Psáno pro časopis Muzikus