DV Mark Multiamp 2.1 - amp modeling + koncový zesilovač

DV Mark Multiamp 2.1 - amp modeling + koncový zesilovač
DV Mark Multiamp 2.1 - amp modeling + koncový zesilovač

DV MARK Multiamp 2.1

Dvakrát měř, jednou řež

Italská firma DV Mark se může právem pyšnit několika zajímavostmi. V první řadě jde vlastní cestou, bez snahy kopírovat osvědčené klasiky. Za druhé se nebojí jít proti klišé (třeba dobrý zvuk = hodně kilogramů a hodně peněz). A za třetí se jí daří nacházet odezvu u zajímavých muzikantů - Frank Gambale, Greg Howe a Dean Brown za všechny.

Všechny její výrobky, se kterými jsem se zatím setkal, jsou ukázkou zajímavých a praktických řešení kytaristových problémů, kam počítám také peníze, čas, dopravu, blbuvzdornost, všestrannost a spolehlivost. I proto jsem nabídku na test zařízení, které spojuje multiefekt, amp modeling a stereo koncový zesilovač rád přijal. Shrnuto do jedné věty: Je to užitečné a dobré zařízení, pokud si dobře rozmyslíte, co od něj chcete a proč.

 

Co je a není Multiamp?

Než si řekneme, co Multiamp je a co umí, je třeba jasně říci, co není. Není to snaha napodobit Kamper a Fraktal za poloviční cenu. Tato špičková, a troufnu si říci, že v ČR ne moc dostupná, zařízení, stojí v jiné cenové kategorii, ale hlavně jsou šitá na jiný druh práce. DV Mark tady prostě dodržel své a šel vlastní cestou.

 

Ta se vyznačuje především tím, že sází na propojení využití ve studiu i live s intuitivním ovládáním. Zařízení si můžete dát do studia, ale obstojí i v živém hraní (tak jej používá třeba Dean Brown). Tomu odpovídá i vzezření. Tady musím říci, že spíše než o proslulý italský design jde o vzhled vpravdě spartánský. Dobré je, že přes masivní dojem je váha únosná (cca 4,5 kg), taktéž rozměry (2U rack). Nejsem konstruktér, ale z několika uživatelských videorecenzí mohu usoudit, že i vnitřek je kvalitně, robustně a spolehlivě zkonstruován.

 

Jak to vypadá?

Přední panel vlastně na první pohled ukazuje, jak je zařízení myšleno. Od displeje vlevo jde vlastně o ovládání jako u kytarového aparátu, vpravo jde o digitální multiefekt. Displej má rozměry takové, že při editaci OK, ale naživo bych „v něm“ nijak laborovat nechtěl. Mnou testovaná verze byla s koncovým zesilovačem do sterea (2x 250 W). Zadní panel nabízí výstup do reproduktorů, dále symetrické i nesymetrické výstupy. Najdeme i efektovou smyčku a MIDI. Pod USB se bohužel nenabízí nic jiného než interface pro update firmwaru. Pro ukládání a nahrávání zvuků má vpředu Multiamp slot na SD kartu.

 

Asi nejzajímavější je právě to pojetí kytarového aparátu. Multiamp se tady chová jako tříkanál a jednoduše lze z předního panelu přepínat mezi čistým kanálem, crunchem a higainem. Ke každému kanálu je pak přiřazeno několik simulací aparátů, z nichž lze jednu vybrat. Tak můžete mít na Ch 1 simulaci Fendera, na Ch 2 Soldana a Ch 3 Bognera. V reálném čase pak můžete dobře známými poťáky nastavovat gain, bass, mid, high, presence a level. Celkovou hlasitost ještě můžete ovlivnit Masterem. Co mě mile překvapilo, je, že stejně jako třeba na lampovém zesilovači hraje poměr gain/level podstatnou roli při utváření tónu.

 

Část od displeje vpravo nabízí osm míst na digitální podobu těch základních kytarových efektů. Ty nejdou modelovat tak intuitivně a do hloubky jako třeba u krabiček TC Electronic, ale jsou použitelné. Praktická je možnost kamkoliv vsunout efektovou smyčku, anebo rovnou z panelu vypínat/zapínat jednotlivé efekty (třeba vypnout reverb). Jak jsem říkal, samotné efekty jsou spartánské, takže místo řady reverbů sahající od pružiny po katedrálu najdete jen jeden, ale zato plně editovatelný, delay je na tom podobně. Mně to nevadí, protože si nosím svůj zvuk v krabičkách, ale řekl bych, že plnohodnotný multiefekt to rozhodně zastoupit nemá.

DV Mark Multiamp 2.1 - amp modeling + koncový zesilovač
DV Mark Multiamp 2.1 - amp modeling + koncový zesilovač

Jak se to ovládá?

V balení jsem nenašel žádný footswitch, ale zařízení pracuje s většinou MIDI ovladačů, v nabídce je i firemní ovladač. To je trochu škoda, mně by bylo stačilo i jednoduché „aparátové“ přepínátko kanálů (a kdyby tam ještě měli jump, bylo by to kompletní). Z předního panelu se ale při troše cviku dá rychle ovládat vše, co je potřeba. Změna efektu či jeho parametru je otázkou tří až pěti kliknutí, to mi vyhovovalo. Hodnoty se dají rychle nastavit „poťákem“. Přikládám to spartánskému pojetí, ale za celou dobu zařízení pracovalo rychle, nesekalo se a nepadalo. Řekl bych, že právě ambice nabídnout zařízení pro živé i studiové hraní vedla k tomu, že v něm není nic nadbytečného, co by mohlo zbytečně působit problémy.

 

Trochu trable nastávají, pokud si chcete udělat složitější konfiguraci (preset na každý song), to už chce trochu cviku. Nicméně uděláte to jednou a je pokoj. Navíc, na rozdíl od jiných zařízení, tady bych si klidně vystačil převážně s presety. Na předním panelu bych uvítal tlačítko, které mi rovnou ukáže ladičku - i když vzhledem k velikosti displeje bych si naživo raději ponechal svou obvyklou ladičku.

 

Jak to hraje?

Jak jsem naznačil výše, do soutěže „kdo umí lepší rectifier“ bych tohle zařízení neposlal, není k tomu žádný rozumný důvod. Zkoušel jsem jak doma pro nahrávání, tak pro live. V první řadě, zařízení dobře reagovalo na různé kytary a nemazalo rozdíly mezi nimi (testoval jsem na Godin LGX, stratovi, lubovce Epiphone Joe Pass a Godin Multiac Duet Ambiance). Stejně „ohleduplně“ se chovalo ke krabičkám (kreslil jsem Bogner Ecstasy Blue a Hermidou Zendrive). Asi nejvíce mě potěšil fenderovský čistý zvuk, ten na sebe krásně vázal efekty z mého pedalboardu.

 

Pokud jde o crunch a higain, tak by u mě vedl higain. To proto, že tam (ale to je subjektivní) už nečekám, že se zvuk bude chovat nějak dynamicky, spíš mi jde o čitelnost, průraznost a dobrý noisegate. To vše jsem v Multiampu našel. Trochu rozpačitý jsem byl z crunche, ten mi přišel ve všech simulacích jako málo dynamický. Nicméně i tak na vysoké úrovni a ve spoustě situací bych se jej nebál využít. Což se nedá říci o crunchi z různých levnějších digitálních udělátek. Pokud jde o reproduktor, tak parádní je připojení kytarového repra (v mém případě Hot Amps 1x 12 Celestion Heritage), ale slušný zvuk lze dostat i rovnou z PA. Pokud máte rozumného a šikovného zvukaře, což... no... nechme to. Zařízení má docela zdařilý simulátor reproboxů.

 

Verdikt?

Nesporné klady zařízení jsou dle mého názoru ve spolehlivosti, všestrannosti a jednoduchosti, a to i při započtení absence většího množství digitálních možností. Na domácí nahrávání super - než se snažit v pokoji nazvučit fullstack nebo simulovat nějakým freewarem, to raději toto. Na živé hraní? Pro mne je předností hmotnost a v kombinaci se svým pedalboardem zapnu a jedu (na čistý kanál). Při ceně okolo třiceti tisíc ale dobře zvažte, jestli využijete všechny možnosti, které vám zařízení dává - je zbytečné platit za to, co nepoužíváte. Proto dvakrát měř, jednou řež.

 

Info:

Zařízení kombinuje efektový procesor, de facto tříkanálový pre-amp založený na amp modelingu, a koncový zesilovač. Užití jak ve studiu, tak live. K dostání ve variantách stereo 2x 250 W (40 490 Kč), mono 250 W (26 990 Kč) či ve speciální řadě Frank Gambale (40 490 Kč).

 

Plus:

všestrannost, praktičnost

cena, váha, rozměry

jednoduchost, robustnost

 

Mínus:

není footswitch, není brašna

kanál crunch zaostává za ostatními

nedostatečné využití USB (streaming, editace) rozhraní, SD karta

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Vstup 1x jack 6,3 mm
Výstup 2x jack 6,3 mm, 2 x XLR
Počet kanálů 3 (Clean, Crunch, Lead)
Ovládání Gain, Presence, Level, Master
Ekvalizér basy, středy, výšky
Výkon 250 W/4 Ω, 150 W/8 Ω
MIDI in, thru
Ostatní virtuální aparát, speaker simulátor, efekty, slot na SD kartu
Rozměry 2U
Hmotnost 4,3 kg

 

www:

www.dvmark.it/?multiamp_products_multiamp

 

Tomislav Zvardoň

Vzhledem k čím dále větším možnostem tzv. domácího recordingu a také posunu v kvalitě zvukových karet, převodníků a pre-ampů jsme schopni vytvořit muziku například k reklamám, dokumentům a podobně úplně v klidu v dobré kvalitě i v domácím nahrávacím studiu. Ne však vždycky, a mám to tak i já, je místnost úplně uzpůsobena k nahrávání kytar starou přirozenou cestou, tedy lampový aparát - mikrofon(ny) - pult. Mnohdy také i přes to, že máte domácí studio slušně vybavené kvalitními převodníky, softwarem atd., prostě sady dobrých mikrofonů chybí, a koneckonců,  mnohdy i zkušenosti s takovým klasickým nahráváním. Aby kytary zněly dobře, je zapotřebí také krom techniky určité know how. V takových případech věcičky, jako je DV Mark Multiamp, můžou hodně pomoci. Můžete poměrně rychle nastavit požadovaný zvuk, poměrně rychle ho změnit a do pultu už vám jde hotový hezký kytarový signál. Na výše uvedenou práci k nezaplacení. Mně osobně se na Multiampu líbily presety jazzových kytaristů, jako je Pat Metheny a Joe Pass. Tedy čisté zvuky a hezké prostorové efekty. Rychle člověk najde, co potřebuje, a může začít pracovat. Je pro mne důležité se při psaní hudby moc nezabývat technikou.

 

Druhou výhodou může být i ten fakt, že doma vámi udělaný zvuk si prostě vezmete s sebou naživo a i na koncertě vám bude vaše kytara znít stejně. To může být dobré, například pokud používáte různé efektované zvuky. Mě osobně se Multiamp líbil v použití ve studiu, a to především s „placatými“ elektrickými kytarami. Pokud jsem tam zapojil Gibsona L4, už jsem tak nadšený nebyl, ale to je pochopitelné, tomu bude vždycky nejvíce sedět starý dobrý lampový aparát a kytarový box. Myslím, že výborný je poměr cena výkon.

Psáno pro časopis Muzikus