Electro-Harmonix Bi-Filter - rackový modulační efekt

Electro-Harmonix Bi-Filter - rackový modulační efe
Electro-Harmonix Bi-Filter - rackový modulační efe

Že nepůjde o zcela běžnou záležitost, to už mi bylo jasné od prvního pohledu na tuto rackovou krasavici od Electro-Harmonix, firmy, s jejímiž vintage krabicemi mám letité zkušenosti. Takže jsem byl zvědavý, zda i v této rackové verzi bude stejně jako u většiny jejich footpedálů platit firemní pravidlo o dodržení maximální věrnosti původního kytarového signálu. A jak se během testu ukázalo, pravidlo platilo.

 

O co vlastně jde?

Bi-Filter je čistě analogové zařízení, které obsahuje dva envelope a LFO filtry s modulačně-oscilačními nastaveními s tak širokými možnostmi, že uživatel (ať už zvukař, technik, muzikant či DJ) je v podstatě omezen pouze mírou své představivosti o konečné úpravě zvuku.

Firma zde v podstatě navázala na tradici takových zařízení, jako byly např. Musictronics Mu-Tron, produkty Beigel Sound Labs a také i Q-Tron od Electro-Harmonix, včetně některých vlastností autowahů, phaserů, flangerů a Pulsaru Variable Shape Tremola.

Zcela podle firemních zvyklostí je i zde ovládání vysoce intuitivní.

 

Drivers

Přední panel obsahuje čtyři sekce. V první zleva, nazvané Drivers, najdeme ovládání citlivosti vstupního signálu Env Drive, který má dva mody, lin/log. Pozice lin respektuje dynamiku hry, log produkuje signál bez ohledu na agresivitu hry. Spínač Audio Boost přidá na gainu.

Dvě další táhla ovládají celkový průběh oscilace (vlastního vlnění) - a to její rychlost (rate) a tvar (shape). Ten si můžeme určit přepínačem, kde grafické znázornění je zcela určující.

 

Filter 1 a 2

Ovládání, reakce a zvukové možnosti jsou u sekcí obou filtrů zcela identické, takže se můžeme soustředit pouze na jednu z nich. Najdeme zde šestici tahových ovládání. První dvě tahová ovládání nastavují náběh (attack) a doznívání (decay) efektu. Následuje funkce Env Amount, která při pozici down si z nastaveného průběhu zvuku vybírá pouze spodní frekvence, v up poloze zase vysoké frekvence.

Osc Amount nabízí frekvenční změny v oscilaci, Filter Freq určuje výběr frekvencí celého efektu a spolupracuje s dalšími přepínači, Range a Filter Mode. Range nabízí dvě polohy, kdy low-pozice upřednostňuje rozsah filtru od 150 Hz do 5 kHz, pozice hi je nastavena na rozsah od 350 Hz až do 12 kHz.

Třístupňový přepínač modů pracuje ve třech režimech, LP (eliminace výšek), BP (zvýraznění středů) a HP (potlačení basových frekvencí).

Pod tahovým ovladačem s označením Q se ukrývá specifická záležitost, kterou bychom mohli charakterizovat jako nastavení zdůraznění účinnosti sekce.

 

Output Mixer

Poslední část, Output Mixer, ovládá úroveň výstupu nastavených zvuků. Ovladače určují míru podílu na celkovém zvuku jak jednotlivých filtrů (Filter 1, Filter 2), tak i původního zvuku nástroje (Dry) - ale až po zapnutí funkce Audio Boost.

Dva přepínače Invert pod táhly převrátí průběh efektu filtrů, třetí určuje vzájemné zapojení obou filtrů (poloha 1+2 - filtry jsou zapojeny paralelně, poloha 1->2 zapíná oba filtry do série).

Vedle této sekce jsou pak přepínače Filters (zapojují účinek filtrů) a FX Loop (zapojí přidané efekty ve smyčce).

 

Zadní panel

Zadní panel obsahuje vstup (Audio Input), efektovou smyčku (Send, Return), samostatné výstupy pro jednotlivé filtry ještě před jejich ovládáním ve čtvrté mix-sekci (Filter 1 Output, Filter 2 Output), je zde hlavní výstup celého zařízení (Main Output), smyčky na expression pedály k jednotlivým filtrům a jacková samice na bypass, vypnutí funkce efektu.

 

Osobní dojem

Hned při prvním použití se mi vybavil jeden termín a to "nanášení zvukových palet". Doslova a do písmene vystihuje možnosti tohoto zařízení. Otestoval jsem ho na Gibson Les Paul Standard, Ibanez SG a Fender Telecaster jak na digitálním aparátu a na letitém tranzistorovém kombu Fane Custom ShoeCase, tak i na svém celolampovém stacku Marshall TSL100 a mohu prohlásit, že jak běžní uživatelé, kteří čas od času rádi sáhnou po novém zvuku a nechtějí se spoléhat na přístroje s více či méně předem již nastavenými parametry, tak i zavilí hledači nových soundů si opravdu přijdou na své. Velký význam má Bi-Filter i pro studiové muzikanty, zejména ty, jejichž stylová šíře je výrazně rozsáhlá.

 

Info:

Bi-Filter je analogový rackový procesor s velmi širokými možnostmi úpravy zvuku se zaměřením na modulaci a la tremolo, phase, flange, autowah včetně dalších specifických nastavení. Napájeno 18voltovým adaptérem. Cena je 15 990 Kč.

 

Plus:

široké možnosti

intuitivnost ovládání

přehlednost

 

Mínus:

cena

menší citlivost attack a decay parametrů

slabší rozeznatelnost tvaru vln (shape) ve srovnání s podobnými zařízeními

Psáno pro časopis Muzikus