Emu Proteus 2500

Emu Proteus 2500 - nejvyšší model syntezátoru řady
Emu Proteus 2500 - nejvyšší model syntezátoru řady

Zabere hodně místa a udělá spoustu muziky, to vše za málo peněz. Zatímco na naší hudební scéně takového umělce těžko pohledat, stačí letmý pohled za oceán na poslední modul z produkce firmy Emu. Jejich nový čtyřrack se jmenuje Proteus 2500 a přijde na necelých padesát tisíc korun. Přišel na svět na sklonku loňského roku, více než dvanáct let poté, co se v roce 1989 vydal do světa nejstarší člen rodiny - původní Proteus. Jsou si stále hodně podobné a kam přijdou, obvykle se jim dostává nejvřelejšího přijetí.

 

Konstrukce

S nejnovějším syntezátorem Emu uvádí novou koncepci nástroje, označenou jako Command Module. A k ovládání je toho opravdu hodně - právě počet kontrolérů je hlavním důvodem pro netradiční rozměr čtyř výškových jednotek 19" racku. Jiné syntezátory s větším počtem ovládacích prvků však obvykle nejsou tak hluboké (např. Roland JP-8080, Novation Nova) a umožňují položit modul na pracovní plochu nebo jiný nástroj. Proteus 2500 se však díky své hloubce přes dvacet centimetrů opravdu nezabydlí jinak než na výšku a nejlépe mu samozřejmě bude v racku s dalšími nástroji.

 

On/Off

I proto se nezdá být šťastné umístění hlavního vypínače na zadní panel, i když pro samotnou aktivaci nástroje slouží "soft" tlačítko On/Off v levém horním rohu. Princip "softwarového zapínání" je shodný například s virtuálními analogy Waldorf, stejně jako ochrana před nechtěným vypnutím v podobě několikasekundové vypínací sekvence, během které lze opakovaným stiskem vypnutí deaktivovat. Výrazně dlouhá je uvítací sekvence po zapnutí nástroje, Proteus 2500 začíná hrát až po téměř dvaceti sekundách (!). Takový jmenovec Kurzweil 2500 z korejské továrny Young Chang potřebuje na své zahřátí méně než poloviční čas.

 

MIDI

Kromě zmíněného vypínače ukrývá masivní matná plechová krabice na zadním panelu šestici analogových výstupů, stereofonní digitální výstup, dvě 1/4" zdířky pro dvojici nožních pedálů a kolekci MIDI zdířek, i když v trochu netradiční podobě. Přestože Proteus 2500 disponuje dvaatřiceti MIDI kanály pro multitimbral, pouze jeden okruh s vlastním vstupem slouží pro externí MIDI. Dodávat eventy pro dalších šestnáct kanálů je v pracovní náplni interního sekvenceru. Zejména pro studiové použití tohoto modulu je škoda, že nástroj s tak bohatě dimenzovanou polyfonií (128 hlasů) nabízí pro hru v reálném čase pouze jeden MIDI okruh. O výhodách případné dvojice pohovoří každý majitel nejen konkurenčních nástrojů (např. Roland XV-5080, Akai S6000/S5000), ale i ti, kteří vlastní nějaký zvukový modul Emu dvoutisícové série (Virtuoso 2000, Proteus 2000 či Orbit 3).

 

Audio výstup

Podobně jako je například systém vrstvení zvuků nebo editace obecných parametrů přes jednotlivá menu, tradicí se od doby prvního modulu Proteus stal systém zapojení hlavního audio výstupu a dvou dalších sub-výstupů. Jednotlivé party podle nastavení presetů, případně navolené MIDI kanály je možno posílat libovolně na tyto tři stereofonní páry, efektový signál je však vždy přiřazen pouze na hlavní výstup. Jeho digitální podoba je také přítomna na rozhraní S/P DIF v plném 24bitovém rozlišení, se vzorkovací frekvencí 44,1 kHz. Podle nastavení v globálním menu lze formát přepnout i na profesionální AES/EBU, v tomto případě je ale nutné navíc obstarat kabel nebo redukci na konektor XLR z použité zdířky Cinch.

Zajímavé možnosti skýtá taky dvojice pomocných výstupů Sub 1-2 Out. Ačkoliv nejsou symetricky zapojené, používají stereofonní zdířky TRS. Připojením stereofonního kabelu totiž rozbočí signál a chovají se jako efektový konektor Insert, kdy je zpátky posílaný signál přimícháván na hlavní výstup. Pro majitele Protea je tak škoda nepřipojit jakýkoliv dostupný multiefekt, procesor nebo i obyčejnou, třeba zaprášenou kytarovou krabičku.

 

Ovládání

Čelní panel s dvojicí displejů je graficky i funkčně rozdělen na šest sekcí. Nejvíce prvků, konkrétně šestnáct otočných ovladačů v levé části, slouží zejména pro editaci zvukových parametrů. Zřejmě bude ještě nějakou dobu trvat, než i Emu nabídne otočné kontroléry s nekonečným průběhem, i když díky alespoň za diodu u každého ovladače. Červený svit zde indikuje odchylku fyzické polohy od použité hodnoty a protočením ovladače v jeho plném rozsahu tak není problém najít původní polohu.

Menší displej se čtveřicí alfanumerických znaků patří sekvenceru. Ten pracuje v neuvěřitelném rozsahu 1-300 BPM, při zadávání tempa tlačítkem Tap v rozsahu 25-300. Pro snadný přístup na všechny MIDI stopy, stejně jako šestnáct uvedených parametrů editace (ladění, efekt, filtry, LFO, přiřazení výstupu apod.), slouží dvě řady tlačítek v pravém dolním rohu. Relativně snadný postup editace známý z předchozích syntezátorů řady Proteus tak dostává novou, ještě příjemnější podobu.

 

Zvuky

Základní sada 32 MB vzorků vychází z předchozí série Proteus, a nabízí tak celkem 512 továrních presetů. Stejně velká oblast paměti je vyhrazena pro vlastní nastavení - i proto pochvala přítomné funkci Sound Navigator. Ta obstarává společné řazení všech továrních i uživatelských presetů do zhruba dvou desítek zvukových kategorií. Jejich názvy přesně charakterizují obsažené programy (bass, brass, beat, combo, guitar, hit, lead, noise, pad, sfx apod.), snad jen škoda, že si nelze pár kategorií vytvořit i pro vlastní zvuky nebo použité kombinace. Nové presety jsou začleněny do stávajících oddílů i s každou přidanou expanzní zvukovou kartou. Každá může obsahovat dalších až 1024 programů, celkem by tedy Proteus 2500 měl obhospodařit až 4096 presetů (!). Je-li s dovolením pár řádek ještě na jedno srovnání se syntezátorem Kurzweil K2500/2600 - v jeho případě končí rozsah paměti na pozici 999.

Výborné možnosti přináší kromě jiného vrstvení až čtyř hlasů s možností přepínání či vzájemného prolínání podle výšky tónu, velocity nebo libovolného modulačního zdroje. Další účinnou a tradiční zbraní v arzenálu nástrojů Emu jsou filtry. Proteus 2500 jich nabízí padesát (!), od druhého do dvanáctého řádu.

 

Efektový procesor

Dobrou práci v rámci zvukového modulu odvádí i dvojice efektových procesorů. Celkem je k dispozici přes šest desítek algoritmů a čtyři efektové sběrnice Send. Není to úplně maximálně možný komfort pro dvaatřicet kanálů multitimbralu, ale výsledky mohou i tak být velmi dobré. Seznam efektů obou jednotek je uveden v tabulce.

 

Sekvencer

Stejně jako samotný zvukový modul si rovněž sekvencer zaslouží velkou pochvalu, vždyť tvoří významnější součást nástroje, než se na první pohled může zdát. Je šestnáctistopý, "patří" mu celá polovina interního dvaatřicetikanálového multitimbralu a každá z jeho stop zvládne až šestnáct kanálů. Pracuje v interním rozlišení 1/384 čtvrťové doby (na hardwarové zařízení průměrná a přes možnosti současných softwarových sekvencerů stále dostatečná hodnota).

Do šestnácti stop je možný záznam v reálném čase, stejně jako v krokovém režimu. Paměť nástroje je dimenzována na cca 300 000 not, poté už přichází ke slovu export/import do jakéhokoliv počítače přes rozhraní USB a program E-Loader. Ten přichází společně s nástrojem na univerzálním disku pro PC i Mac, který kromě jiného obsahuje i manuál v elektronické podobě (ačkoliv přes tři stovky tištěných stránek A4 v kroužkové vazbě je nedílnou součástí).

Použitý systém práce se sekvencerem není a ani nemůže být výrazně odlišný od zažitého principu sestavy tvořené ze samostatných patternů a songů. Nejmenší jednotkou je ovšem jediný Event, který reprezentuje libovolný povel jako Note-On, Note-Off, program change, hodnotu kontinuálního kontroléru apod. O patro výše následuje v hierarchii Track. Do sekvenceru Protea 2500 se jich vejde šestnáct a jsou označeny jako T1-T16. Ty už tvoří jednotlivé patterny, které je možné ukládat jako samostatné prvky. Jejich maximální délka je limitována dvaatřiceti takty. Neomezenou délku nemá ani Song, i když jeho maximální rozsah 999 taktů je dostatečný snad pro jakoukoliv tvorbu.

 

USB

Nebýt sekvenceru, zřejmě by tu rozhraní USB ani nemuselo být, i když se jedná o spíše příjemný doplněk než nutnou součást. Použití USB je však i ekonomicky výhodnější než instalace 3,5" disketové mechaniky, nehledě na to, že tento formát z čeledi paměťových médií se pomalu ale jistě dostává na pokraj vyhynutí. Kromě zálohování a importu SMF (0 i 1) poslouží USB pro upgrade operačního systému nástroje. U Emu vše funguje spolehlivě, i když v případě tohoto modulu se mohlo prvním majitelům čekání zdát možná i delší než dlouhé. Doba, kdy ale nástroj bezdůvodně "zatuhával", nepřepínal programy či jeho sekvencer "nestíhal" přehrát hrstku MIDI eventů, je pryč. Kromě toho nejaktuálnější verze 1.31 přináší další vylepšení v podobě rozšířených možností editace, ovládání, zprávy MIDI kanálů a další příjemné drobnosti.

 

Závěrem

Proteus 2500 úspěšně navazuje na všechny své předchůdce a díky své nové konstrukci přináší další možnosti práce a komfort ovládání. Všechny parametry jsou více než špičkové, vynikající zvuková kvalita je pak jako u všech modulů Emu samozřejmou součástí tradice. Příjemnou vlastností je možnost rozšíření pomocí až trojice expanzních zvukových karet, i když by cena takového nástroje vystoupala až na dvojnásobek základní ceny. Proteus 2500 ale odvede spoustu práce sám o sobě a díky propracovanému sekvenceru jej lze doporučit každému, kdo se stále úspěšně vyhýbá použití počítače. Stejně tak je ideální pro živé hraní, kdy import nových SMF obstará každý novější notebook s přípojkou USB.

 

Expanzní karty:

X-Lead (32 MB) - vychází ze vzorků moderních i analogových syntezátorových zvuků, včetně nasamplovaných šumových průběhů pro bohaté harmonické plochy. Cena: 13 990 Kč.

Pure Phat (32 MB) - nejnovější sada zvukových fragmentů pro Hip-Hop. Zahrnuje sólové zvuky, basy, hedvábné plochy i řadu efektů. Cena 13 990 Kč.

World expedition (32 MB) - etnické nástroje včetně dechů, strunných nástrojů, perkusí a chromaticky laděných perkusí. Cena 13 990 Kč.

Technosynth (32 MB) - syntezátorové plochy, basy, a bicí zvuky (dance, techno, ambient). Cena 14 400 Kč.

Definitive B-3 (32 MB) - varhany B-3 s různými rejstříky ve variantách čistý zvuk a s efektem (chorus a tremolo). Cena 14 400 Kč.

Sound of the ZR (32 MB) - kolekce programů ze syntezátoru Ensoniq ZR-76. Orchestrální i současné zvuky, syntezátorové presety včetně sady klavírních presetů William Coakley's Perfect Piano. Cena: 13 990 Kč.

Orchestral Sessions Vol.1 (32 MB) - orchestrální smyčce z modulu Virtuoso 2000 s řadou různých stylů hry (legato, spiccato, pizzicato, tremolo apod.). Cena: 16 400 Kč.

Orchestral Sessions Vol.2 (32 MB) - pokračování orchestrální série se sadou dechových a žesťových nástrojů, perkusí a sólových smyčců. Cena: 16 400 Kč.

Siedlaczek Advanced Orchestra-Special Edition (32 MB) - zredukovaná banka ze série pětice sample CD se zvuky smyčců, žesťů, dechových nástrojů a perkusí v různých stylech jako vibrato, tremolo, pizzicato, sordino apod.

Protozoa (16 MB) - kompilace presetů z předchozích modulů série Proteus. Vzorky a programy jsou optimalizovány pro procesor a filtry nástrojů série Proteus 2000. Cena: 9900 Kč.

Beat Garden (32 MB) - zvuky z kolekce holandského producenta Roba Papena pro současnou taneční hudbu. Sada zahrnuje rytmické textury, syntezátorové zvuky, basy, akustické a elektronické perkuse, různé bicí sady apod.

 

Efektový procesor A

Room 1-3

Hall 1 & 2

Plate

Delay

Panning Delay

Multitap 1

Multitap Pan

3 Tap

3 Tap Pan

Soft Room

Warm Room

Perfect Room

Tiled Room

Hard Plate

Warm Hall

Spacious Hall

Bright Hall

Bright Hall Pan

Bright Plate

BBall Court

Gymnasium

Cavern

Concert 9

Concert 10 Pan

Reverse Gate

Gate 2

Gate Pan

Concert 11

Medium Concert

Large Concert

Large Concert Pan

Canyon

DelayVerb 1-3

DelayVerb 4-5 Pan

DelayVerb 6-9

 

Efektový procesor B:

Chorus 1-5

Doubling

Slapback

Flange 1-7

Big Chorus

Symphonic

Ensemble

Delay

Delay Stereo

Delay Stereo 2

Panning Delay

Delay Chorus

Pan Delay Chorus 1 & 2

Dual Tap 1/3

Dual Tap 1/4

Vibrato

Distortion 1 & 2

Distorted Flange

Distorted Chorus

Distorted Double

 

Info:

Proteus 2500 je v současné době nejvyšším modelem řady syntezátorů Emu. Obsahuje zvukovou banku 32 MB vzorků, MIDI sekvencer a USB rozhraní pro připojení k počítači. Cena: 48 900 Kč.

Plus:

šestnáctistopý sekvencer s výbornými parametry

24bitový analogový i digitální výstup

výborné zvuky základní sady 32 MB ROM vzorků

možnost rozšíření až na 128 MB vzorků ROM/Flash

klasické výkonné filtry Emu s bohatými zvukovými možnostmi

polyfonie 128 hlasů

dva vstupy pro nožní pedál

rozhraní USB

příznivá cena

Mínus:

pouze jeden externí MIDI okruh

kombinované konektory pro MIDI Out/Thru

zdířka USB pouze na zadním panelu

síťový vypínač na zadním panelu

vyšší cena expanzních zvukových karet

USB kabel není součástí dodávky

rozměry

Psáno pro časopis Muzikus