ESP LTD RA-600 - signature kytara Roba Arnolda

ESP LTD RA-600 - signature kytara Roba Arnolda
ESP LTD RA-600 - signature kytara Roba Arnolda

Už na první pohled je jasné, že RA–600 rozhodně nebude patřit mezi kytary „běžné“ produkce. Především absence snímače u krku jasně naznačuje, že tato kytara byla designována podle určitých individuálních požadavků – v našem případě se jedná o kytaristu Roba Arnolda Chimairy.

 

Konstrukce

Na to, jaký styl Rob Arnold hraje, má kytara překvapivě umírněný vzhled. Vždyť je to takový „stratokastřík“ s hlavicí hokejky :-). Korpus kytary je z olše, průchozí krk a navazující hlavice jsou slepeny ze tří kusů javoru. Oproti lepeným/šroubovaným spojům je zde o něco lepší přístup do vyšších poloh, ale řekl bych, že na tomto místě by ještě bylo možné několik milimetrů materiálu ubrat a tím hru na kytaru ještě zpohodlnit. Ebenový hmatník obsahuje čtyřiadvacet polí. Zámky doplňují kobylkový mechanismus Floyd Rose, na němž chybí poznámka „licenced“, což by mělo znamenat, že kobylka je opravdu originál. Luxusní vzhled kytaře dodává perleť použitá na pickguardu, výložkách i lemování.

 

Elektronika

Kytara obsahuje jediný snímač – legendární humbucker EMG–81 umístěný u kobylky. Tím se celý elektronický obvod kytary značně zjednodušil. Chybí i tónová clona, takže na kytaře najdeme jen jediný „knoflík“, který ovládá úroveň signálu. Vzhledem k tomu, že snímač je aktivní, najdeme vzadu na kytaře ještě otvor pro devítivoltovou baterii.

 

Jak se na to hraje

Klasický tvar umožňuje velmi pohodlnou hru a člověk je na pódiu krásně mobilní. Floyd Rose drží ladění i při intenzivním používání, u vibrapáky s maticí lze pozorovat běžnou vůli. Namontovaná vibrapáka brání v rychlém přístupu ke knoflíku Volume, což příznivcům této kytary asi bude pramálo vadit. Jediná věc, se kterou je třeba se sžít, jsou orientační značky umístěné skoro na hraně hmatníku, protože ty nijak zvlášť v orientaci při hře nepomáhají. Na druhé straně pokročilejší kytaristi se bez značek mnohdy obejdou.

 

Zvuk

Pokud znáte zvuk EMG–81, pak asi tušíte, jak asi tahle kytara může znít. Je předurčena k rychlým riffům, ke zběsilým palm mutingům, ale samozřejmě i k tvrdým beglajtům. Zvuk přitom zůstává čitelný a konkrétní, a to vše při vysokém zkreslení. Pomalé sekané riffy zní krásně hutně. Kytara primárně nevyluzuje žádné „hrdelní“ zvuky jako některé jiné nástroje, když pomalu „šmrdláte“ na nejtlustší strunu. Všechny tóny jsou spíše přesnější/zřetelnější. Ono zkombinovat tyhle hrdelní (pa)zvuky určené pro hutný pomalý thrash s konkrétním vyzněním power akordů zahraných brutálně rychle by byl asi problém.

 

Knoflík Volume reaguje po celé své dráze a snižuje tak krok po kroku zkreslení, i když v tomto případě bych řekl, že nejlepší zvuk má kytara, pokud z ní taháte plnou úroveň signálu.

Při každém snížení úrovně je totiž zvuk méně zkreslený, a zhruba v polovině už jako byste hráli na „natažené dráty“. Zvuk už nemá tu jiskru, akordy nedoznívají úplně plynule. Když se do hry opřete s větší razancí, ještě z kytary vydolujete jakýsi drive, ale tahle kytara neslouží k tomu, aby se pomocí volume poťáku laborovalo se zvukem, který by tak mohl získat třeba nádech „rozpraskaného“ rock‘n’rollu.

Co se týče sólových pasáží, musíme se obejít bez zvuku, který produkují snímače umístěné u krku, nicméně pořád máme k dispozici dravější a bezesporu vyhovující zvuk pro všechna rocková a metalová „sólíčka“.

 

Hodnocení

Absence jednoho snímače, přepínače snímačů a tónové clony snižuje univerzálnost kytary, co se týče použitelnosti v různých stylech, na minimum. Především kytarista přichází o škálu různých nezkreslených či málo nakreslených zvuků. Na druhé straně tato koncepce není samoúčelná. Ron Arnold k ní dospěl na základě svých zkušeností, tedy zkušeností kytaristy, který téměř bezvýlučně produkuje thrashový nářez, který nepotřebuje, jako například nu-metalisti, prokládat pseudoakustickými pasážemi a nepotřebuje uprostřed „válu“ přibarvit píseň jinou barvou zvuku. Způsob jeho hry na kytaru (a potažmo i ostatních kytaristů stejného stylu) je postaven na tom, že není čas na zbytečné parádičky a kudrlinky, důraz je kladen především na rychlost a přesnost...

 

Matt Devries Ronův kolega z Chimairy, vsadil na stejnou značku kytar. „Překvapivě“ jeho signature model LTD–MFA 600 obsahuje také pouze jeden snímač EMG—81.

 

Info:

ESP LTD RA–600 je nevšední signature kytara Roba Arnolda z Chimairy s jedním snímačem u kobylky. Doporučená maloobchodní cena je 36 479 Kč včetně DPH.

 

Plus:

konkrétní zvuk

pohodlný tvar

kvalitní snímač

vzhled

 

Mínus:

stylová neuniverzálnost

omezená paleta zvuků

 

Technická specifikace:

konstrukce: neck-thru-body

menzura: 24,75”

korpus: olše

krk: javor

hmatník: eben

šířka krku: 43mm

profil krku: tenký U

počet pražců: 24

hardware: chrom

mechniaky: Grover

kobylka Floyd Rose

snímač: EMG–81 (aktivní)

Psáno pro časopis Muzikus