ESP/LTD KH-330 - elektrická kytara ze signované řady Kirka Hammetta

ESP/LTD KH-330 - elektrická kytara ze signované řady Kirka Hammetta
ESP/LTD KH-330 - elektrická kytara ze signované řady Kirka Hammetta

Znalcům jedné z nejznámějších heavymetalových skupin na světě stačí jen letmý pohled na tento nástroj, aby zaznamenali lebkami se zkříženými hnáty vykládaný hmatník, a již není pochyb. Ano, jedná se o signature model rychlejšího ze dvou kytaristů skupiny Metallica Kirka Hammetta.

Design dle pana mistra

Zde více než kdy jindy platí pravidlo, že v jednoduchosti je krása. Kytara je synonymem všeho, co si jenom mladý rodící se metalista může přát. Nic nerušící ostré linie klasického superstrata postrádající jakékoli zaoblené hrany, které by snad mohly zavdat jen nepatrně zapříčinit, že by se kytara mohla vyskytnout na nějakém country večírku. Dva humbuckery, zaručující velmi dravý a silný sound, jsou uschované v černých krabičkách a dávají jistý příslib, že se jedná o aktivní, všechny hlavy odřezávající, elektroniku. Do nástroje jsou vsazeny za použití rámečků, takže přední desku kytary nebude rušit žádný pochybně se třpytící pickguard a krásně tak může vyniknout hladká přední deska, pro tentokrát vlastnící temně černý, možná až klavírní, lesklý lak. Již výše zmiňovaný, taktéž temný, pirátsky osazený palisandrový hmatník je zakončen vysněnou otočenou „hokejkou“, která je zpředu vyvedena taktéž v černém laku. Jediný rušivý element, vytvářející pak ale parádní kontrast, je zadní strana útlého krku, která je pro tento model vyvedena bez laku a nechá tak vyniknout příjemné barvě přírodního materiálu, v tomto případě javoru. Poslední, co bezpodmínečně nesmí takovému kousku chybět, je originál Floyd Rose se zámky na místě nultého pražce. Veškerá mechanika a potenciometry samozřejmě vyvedené taktéž v té nejčernější možné variantě.

 

Pro jeho rychlé ruce

Celá kytara byla pravděpodobně vytvářená podle přání samotného Kirka. Tělo má menších rozměrů, nicméně je výborně vyvážená, takže při hraní bez problému drží v příjemné poloze, která zaručuje dokonalý hráčský komfort. Nebude tak díky tomu ničit ramena menších kytaristů pro svou nižší váhu. Přestože mé ruce jsou spíše tvaru „lopat“ než malých kostnatých rukou, krk kytary mi do nich vpadl pro mě až překvapivě příjemně. Já, sám zvyklý spíše na „násady“ tvaru kulaté C, jsem kvitoval skutečně příjemné držení, které pak svádí k lehkosti hraní i v rychlejších pasážích, a přestože se nepočítám mezi olympioniky v bězích po hmatníku, prsty mi po něm příjemně klouzaly a hra byla radostí. Jediné, co mi vadilo, je pro mě až příliš blízko posazený potenciometr Volume pro snímač u kobylky, který jsem při hraní malíkovou hranou pravé ruky neustále nechtěně zeslaboval. Ale myslím, že by to cvikem a jiným držením nebyl problém odstranit. Je pak samozřejmě na druhou stranu příjemné, že je takto nadosah pro techniku hry navozující pocit hraní varhan, kdy trsátkem udeříte do strun při ztišené či utlumené hlasitosti snímače a následně právě malíčkem zvedáte pomalu hlasitost až na plné pecky, což třeba zase u kytar typu Les Paul není díky osazení potenciometry příliš daleko od strun skoro možné.

 

Při prozkoumání tohoto nástroje mě napadlo přirovnání k současnému automobilovému průmyslu. Už za pakatel můžete vlastnit „dospělý“ krásný vůz. Třeba i se stejnou barvou a koly (to už si žádá mírný příplatek). V případě, že se vám ale zachtělo silnějšího motoru a lepší zadní nápravy, budete si muset vzít i paket do horšího počasí a s klimatizací také elektricky ovládaná okna a zrcátka a vyhřívané sedačky... Tedy rázem jste na ceně čtyřikrát vyšší. Svezení je stejné, ale komfort je nebývale vyšší.

 

I tak by se dalo postupovat u tohoto nástroje. Má čtyři stupně „výbavy“. Tato krásná, černočerná kytara vypadá zepředu vždy stejně. Oproti základní verzi se šroubovaným krkem má vyšší varianta už stejný motor jako dvě další (tady myšleno aktivní snímače EMG) a krk průchozí. Tím se samozřejmě výrazně zlepší jízdní vlastnosti. Jedním z rozdílů bude i to, že v bazálu se toto montuje v PRC, zatímco tu lepší, KH-602, už lepí v Koreji. Třetí z řady modelů již pochází z dílny ESP a výbavu má shodnou jako jeho předchozí kolegyně, jen ho pečlivě brousily a ladily ruce zkušeného mistra kytaráře v Japonsku. Věřte, že i když shodná výbava, na hraní je to prostě poznat. Musíte mít ale obě kytary vedle sebe a hned je měnit, protože stejné výkonné aktivní snímače vám umí zamotat hlavu. Aby se to tady ještě nepletlo, tak není všemu konec. I když je model KH-2 již vyráběn v Japonsku, vrátili jsme se k horší nápravě (tady zase myšleno ke šroubovanému krku). V ESP mají totiž pro vás ještě jednu třešničku. Pakliže jste skutečný zarytý ctitel mistra Hammetta, můžete si pořídit jeho věrnou kopii KH-2 Vintage. Ta má pro vás opět průchozí nešroubovaný krk, a abyste se cítili stejně jako pan mistr, budete na kytaře mít i pár samolepek, které přibyly cestou po hotelech jako vzpomínky na cokoli. Bude i shodně „otřískaná“ už nová. Pak jen počkat, až pokročí technika a na nějaké 3D tiskárně vám „vyplotrují“ jeho ruce. :-)

 

Pro naše uši

Pak už jen zapojit do řádně vytaveného zesilovače a Volume doprava. Jak už jsem zmiňoval, kytara jako taková je výborně dílensky zpracovaná. Jak vizuál, co se týče bezchybného černého laku (připravte se na hadřík po ruce, je na něm vidět úplně všechno :-)), tak všechny úhly usazení krku, mechanika, pražce, prostě všechno.

 

Trochu zklamáním pro mě byl zadní kryt pro výměnu baterií, který je standardně „šroubkovací“. Takže šroubovák s sebou. Na druhou stranu, dva šroubky máte venku raz dva, a když si k tomu včas vzpomenete a pro jistotu baterii jednou za rok vyměníte, třeba zrovna v den,  kdy má kytara narozeniny, respektive kdy byla pořízena, protože to určitě budete doživotně slavit, pak by vás neměla její výměna zaskočit. To by třeba uprostřed vašeho nejrychlejšího sóla přímo live na pódiu nebylo nic příjemného. Kytara je osazena snímači ESP ALH-200, což je v zásadě levnější varianta jinak osazovaných EMG 81. Mám ho na jedné ze svých kytar, takže jsem byl zvědav na jejich projev. Zde to bylo pro mě trochu zklamání. Jeho síla byla naprosto nekompromisní i sklouzávání do nechtěných zpětných vazeb přicházelo až při skutečně větším použití gainu na zesilovači, nicméně jeho projev nebyl tak křišťálový, jak jsem zvyklý. Byl spíše temnější a jakoby řidší. Celkově mi jejich barva u krku i u kobylky byla příjemná, nicméně si myslím, že tento nástroj by si výměnu za EMG zasloužil. Díky ale právě kvalitě zpracování a navzdory dvojzvratnému tremolu, šroubovanému krku a nižší váze byl její sustain výborný, a netrpěl jsem tak nikterak při hře tím, že jsou tam ALH-200. V poměru k ceně to rozhodně není špatně, a když budete chtít „ty lepší“, můžete si je buď vyměnit nebo prostě sáhnout po jednom z vyšších modelů kytary (pozor, cena KH-2 Vintage se pohybuje ve Státech kolem pěti tisíc dolarů). Při prodejní ceně této kytary je nereálné při její kvalitě očekávat top snímače. Očekávejte, že na pódiích s ní vzbudíte náležitý rozruch a uříznete pár neučesaných hlav. Je už jen na vás, jaký si vydobudete respekt a jestli vám ke jménu přibude před příjmení ještě dodatek „Kirk“.

 

Info:

ESP/LTD KH-330 je levnější varianta elektrické kytary ze signované řady Kirka Hammetta. Cena je 17 200 Kč.

 

Plus::

design

zpracování

poměr cena/výkon

přihlášení se k příslušnosti

 

Mínus:

baterie si žádá výměnu za pomoci nářadí (ale někde ty rozdíly být musí :-))

přihlášení se k příslušnosti

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Tělo masivní lípa, superstrat
Krk javor, šroubovaný
Hmatník palisandr
Menzura 648 mm
Profil krku extra nízké U
Počet pražců 24, XJumbo
Snímače 2x aktivní humbucker, ESP ALH–200
Přepínač třípolohový
Ovládání 2x Volume, 1x Tone
Tremolo dvojzvratné, Floyd Rose Special, zamykatelný nultý pražec
Ladící mechanika ESP

 

www:

www.espguitars.com/products/8462-kh-330-blk?category_id=1963398-kirk-hammett

Psáno pro časopis Muzikus